ام‌الفساد بیکاری

بیکاری ام الفساد و ام‌المسائل است. وقتی دختران و پسران فارغ التحصیل دانشگاه بیکار باشند و از سویی میلیاردها تومان هزینه سرانه فردی آنها در حالی که کار و شغل ندارند به هدر رود، مسلم است که به انواع آسیب‌های اجتماعی روی می‌آورند. اما بیکاری تنها عامل نیست، خانواده، اعتقادات و باورها، محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند، دوستان وافرادی که با او در ارتباط هستند نیز عوامل موثری هستند. آمارها می‌گوید 12میلیون نفر بیکار داریم که سه و نیم میلیون نفر از این تعداد بیکار، جوانانی هستند که در سن ازدواج قرار دارند، بنابراین یکی از کارهایی که در نبود شغل ممکن است انجام دهند، خفت گیری، دزدی یا کیف قاپی و فحشا باشد.
برای جلوگیری از این بزه‌ها‌ی اجتماعی نقش خانواده و تربیت بسیار مهم است. به طور مثال در خیابان ایران در شهر تهران که از بافت مذهبی برخوردار است، برخلاف منطقه‌هایی مانند شوش بزه کمتری مشاهده می‌شود. البته در علم جامعه شناسی هیچ چیز مطلق نیست و ممکن است آسیب‌ها‌ی اجتماعی در خانواده‌های مذهبی هم اتفاق بیفتد. اما تاثیر معنویت، تربیت و اصالت خانوادگی در جلوگیری از بزه اجتماعی بسیار زیاد است و نمی‌شود این عامل را
نادیده گرفت.
«پیتیریم سوروکین» استاد جامعه‌شناس دانشگاه‌ها‌روارد درباره‌ی جهان امروز می‌گوید: ذهنیت حاکم بر‌اندیشه بشر امروز، ذهنیت مادیات بوده و معنویات در آن کمرنگ شده است. سوروکین ذهنیت را به سه دوره تقسیم می‌کند: دوره عقلانی به یونان باستان، دوره معنوی یا شهودی به قرون وسطی یعنی از قرن پنجم تا سیزدهم و قرن هفدهم را دوره تمدن مادی اطلاق می‌کند.



این زمان، دوره پول و درآمد است و بشر نمی‌تواند بدون درآمد زندگی کند، بنابراین اینجا اخلاق فرو می‌ریزد و ممکن است هر کسی حتی افرادی که از شان اجتماعی بالایی برخوردارهستند در نبود کار و شغل به سمت بزه‌‌های اجتماعی مانند دزدی و کارهای خلاف دیگر بروند، بر همین اساس این سخن معصومین که می‌گویند از هر دری فقر بیاید از در دیگر ایمان خارج می‌شود؛ درست است.
ذهنیت امروز در دنیا بر اساس مادیات بوده و این مادیات است که بر بشر حکم صادر می‌کنند به عبارتی شیء سروری حاکم است یعنی افراد از اشیاء خود شخصیت می‌گیرند. فی‌المثل به دنبال ماشین گرانقیمت هستند که با آن فخر بفروشند و از اموالشان شخصیت بگیرند. در این زمان معنویت کمرنگ شده است و دلیلش این است که در جامعه مادی مثل تهران، شهرهای بزرگ و کلان شهرها افراد دچار بی‌هویتی شدند، منظور از هویت این است که این افراد و خانواده‌شان راکسی نمی‌شناسد و آنها برای اینکه شناخته شوند اقدام به کارهای هنجارشکنانه می‌کنند از جمله عمل‌ها‌ی عجیب گوش‌الاغی و خرگوشی یا پوشیدن لباس‌های نامتعارف و مدل موهای هدهدی؛ اینجا مادیات اصل است در نتیجه معنویات
فرو می‌ریزد. راهکار چیست؟ راهکار اصلی و مقدم بر همه راهکارها، رفع معضل بیکاری است که البته بالا بردن معنویت نیز مهم است. در حال حاضر جامعه دچار معنویت زدایی شده است. یک شاعر اسکاتلندی می‌گوید: «جوانان امروز فریاد می‌زنند هر رسمی حرمتش واجب نیست، هیچ‌اندیشه و هیچ عملی حرمتش واجب نیست، اینک می‌توان از آن تخطی کرد» جوانان امروز می‌گویند‌اندیشه و رسمی که در گذشته وجود داشته مزخرفی بیش نیستند و حرمت‌ها و باورها شکسته شده است.
وقتی در بخش‌های زیادی از جامعه در حال رشوه گیری، رانت، آقازادگی و حقوق‌های نجومی وجود دارد از معلم و جوان چه توقعی دارید؟ برای اقدام عاجل ابتدا باید رشوه گیری، رانت، دزدی و بیکاری از بین برود و رفع شود و هم اینکه خانواده‌ها را سالم کنیم. پیشتر تئوری مطرح کردم و در آن گفتم که فضای حیاتی جامعه ایران در حال حاضر مسموم است، زور نیروهای برانگیزنده به انواع آسیب‌های اجتماعی بر عوامل بازدارنده مانند پلیس و زندان و مجازات چربیده و بیشتر شده است بنابراین باید این میدان نیرو، یا فضای حیاتی تعادل بشود. وقتی در شهرهای حاشیه‌ای و حتی در همین تهران لیسانس و فوق لیسانس‌ها‌ به رفتگری و شغل‌ها‌ی پایین مانند راننده اسنپ روی می‌آورند، می‌توان عامل اصلی را بیکاری دانست که باید رفع شود.