دولت تعطیلات ندارد









گروه سیاسی/  نگاهی به فعالیت‌های کاری اعضای دولت در آخر هفته حکایت از آن دارد که برخی ادعاها و انتقادها نسبت به آنچه بی‌تحرکی دولت خوانده می‌شود بی‌پایه است. 
برخی جریان‌های سیاسی مخالف، در ادامه خط خبری و تحلیلی القایی خود مبنی بر ناکارآمدی کابینه، ادعا دارند که اعضای دولت به نسبت مشکلات موجود تحرک لازم ندارند. بر همین چارچوب البته برخی حرف و حدیث‌ها تا پیشنهاد کناره‌گیری دولت هم پیش رفت و برخی هم پیشنهادهایی مبنی بر اینکه بخش‌هایی از کار دولت بخصوص در حوزه اقتصاد را باید از کابینه جدا کرد و به نهادهای دیگر واگذار کرد مطرح شد که از آن به موازی کاری تعبیر شد. 
این پیشنهادها البته با مخالفت صریح رهبر معظم انقلاب روبه‌رو شد. ایشان 15 شهریور در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری فرمودند: «... دعوا کردن راه اصلاح نیست، همچنان‌که ایجاد تشکیلات موازی با دولت هم راه اصلاح نیست. 
اینکه آقای جنتی فرمودند کار جهادی، کاملاً حرف درستی است؛ کار جهادی باید انجام بگیرد، اما به‌وسیله چه‌کسی؟ به‌وسیله خود مسئولین؛ در مجاری قانونی باید این کار انجام بگیرد. بله، یک موردی ممکن است باشد که [به] مسئول دستگاه دولتی، قانون جواب ندهد، احتیاج باشد یک کار برخلاف قانون انجام بدهد، احتیاج باشد از ما اجازه بگیرد که ما حتماً همراهی و کمک خواهیم کرد؛ این مشکلی ندارد -مثل کاری که رئیس محترم قوه قضائیه کردند- اما کار را باید خود مسئولان مربوطه انجام بدهند. 
کار موازی در کنار دستگاه دولتی کار موفقی نیست؛ این تجربه قطعی این حقیر است در طول این سال‌ها. بله، بایست کار را جهادی انجام داد، منتها جهادی را چه‌کسی انجام بدهد؟ مسئولان مربوطه بایستی این را انجام بدهند...»
رئیس جمهوری هم 6 تیرماه در نشست هم اندیشی مدیران اجرایی کشور در برابر برخی ادعاها و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کناره‌گیری دولت تأکید کرد که«دولت دوازدهم برنامه‌ای برای استعفا ندارد و همه اعضای دولت تا پایان کار خود به وظایف خود عمل خواهند کرد.» روحانی البته از همکاران خود نیز خواست تا در مواجهه با شرایط جدید تلاش بیشتری داشته باشند؛ «همه دولتی‌ها باید بر میزان ساعت کاری روزانه خود اضافه کنند تا الگویی برای مردم باشند.»
 حال مروری کوتاه بر فعالیت برخی اعضای دولت در آخر هفته گذشته شاید نشانه محسوسی از تحرک اعضای کابینه در همین راستا باشد. چنانکه پنجشنبه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری با حضور در بیمارستان امام خمینی(ره) ضمن عیادت از مصدومان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد و بررسی وضع آنان با خانواده‌های آنها نیز گفت‌و‌گو کرد. چنانکه واعظی در اینستاگرام خود روایت کرده در این دیدار برخی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت بهداشت و مدیران و پزشکان بیمارستان امام خمینی(ره) وی را همراهی کرده‌اند.
جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور آخر هفته میهمان استان آذربایجان غربی بود و در جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی و اشتغال این استان شرکت و بر نقش استان‌های مرزی در شکست تحریم‌ها علیه کشور تأکید کرد.سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هم آخر هفته به دانشگاه علم و صنعت رفت تا باشگاه نوآوری این دانشگاه را افتتاح کند.
رضا اردکانیان وزیر نیرو هم آخر هفته را میهمان عراقی‌ها بود. او در دیدارهای مختلف خود از جمله با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر این کشور همسایه برنامه‌های توسعه همکاری در حوزه کاری خود را دنبال کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم آخر هفته خود را در جنوب ایران و در استان بوشهر سپری کرد. حضور در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان از جمله برنامه‌های کاری او بود. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی شهرستان فیروزکوه در استان تهران حضور یافت. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم پنجشنبه میزبان «رودریگو دی آزردو» سفیر برزیل در ایران بود که برای توسعه همکاری‌های دو کشور به دیدارش رفته بود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین روز عازم کرمانشاه شد و 
40پروژه بهداشتی و درمانی را در مناطق زلزله‌زده افتتاح کرد.
مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد نیز آخر هفته خود را در شمال کشور و در بندر انزلی گذراند؛ جایی که با حضور وی عملیات اجرایی احداث اسکله کشتی‌های رودررو در مجتمع بندری کاسپین آغاز و دو واحد تولیدی بخش خصوصی نیز در منطقه آزاد انزلی شروع به کار کرد. عباس کشاورز معاون وزارت جهاد و کشاورزی هم شامگاه پنجشنبه برای بررسی مشکلات شهرستان جیرفت در استان کرمان به این شهر رفت.