خبر

***
یک کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با «مردم‌سالاری»:
موصل دروازه آینده سیاسی عراق است
گروه سیاسی: آنچه که امروز در موصل اتفاق می افتد یکسری برخوردهای ساده نظامی نیست بلکه مبارزه با نوعی تندرویی ساختارمند تحت عنوان تروریسم قوام یافته است که سعی شده معنای دینی به آن داده شود.
افشین غلامی کارشناس مسائل سیاسی و خبرنگار حوزه جنگ که به تازگی از مناطق عملیاتی موصل و تلعفر بازگشته، با اشاره به وضعیت میدانی نبرد موصل،توضیح داد:چیزی به اتمام نبرد نظامی موصل باقی نمانده است. منتهی این نبرد، پس از پاکسازی شهر موصل به بیابان‌ها و بلندی‌های بیرون از موصل کشیده شده و در نهایت منجر به اضمحلال هسته منسجم نظامی داعش در عراق خواهد شد. وی ادامه داد:تاکتیک داعش پس از خروج از موصل و متلاشی شدن هسته منسجم نظامی آن، لزوما استفاده از کنترل بر نقاط سرزمینی نیست، بلکه سیاست جنگ پارتیزانی خواهد بود که اساسا  بر دو محور استوار است. 1) ترور و بمب گذاری در شهرها و اماکن شلوغ 2)استفاده از هسته‌های خاموش عقیدتی برای گرم نگه داشتن منازع در عراق. غلامی با تاکید بر سیاست ایجاد منازع دینی برای زنده نگه داشتن اختلافات در عراق توسط حامیان گفتمان‌های تروریستی، گفت: تروریسم یک گفتمان تهاجمی و یک رویکرد آسیب زننده در کانون‌های بحران برای به وجود آوردن اختلافات جهت دسترسی به اهداف سیاسی است. وی افزود: به نظر گذاره‌های گفتمان تروریستی داعشیزم که فهمی آغشته به روبنای مذهبی در آن جریان دارد به دنبال یک خط سیر اصلی برای زدودن دین از فضای عمومی است.یعنی همه این جنگ‌ها نوعی مبارزه برای بدشگون کردن دین است تا با برجسته کردن تقابل مذهبی بین اهل سنت و شیعیان،رای عمومی را به بیراهه ببرد.


این تحلیلگر سیاسی و خبرنگار جنگ با اشاره به موقعیت جغرافیایی حساس دشت نینوا و موصل، تصریح کرد: دشت نینوا شرایط پیچیده‌ای در عراق دارد و از لحاظ جامعه‌شناسی دارای شکاف اجتماعی و سیاسی فعال و متراکم است لذا این برای آینده موصل و عراق به مانند آتش زیر خاکستر می‌ماند.بافت متکثر قومی و مذهبی دشت نینوا و شهر موصل موحب شده تا قدرت‌های منطقه‌ای نگاه راهبردی به آن داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: موصل و دشت نینوا تنها یک شهر و منطقه نیست بلکه شاهراه تحولات داخلی و منطقه‌ای عراق است و علاوه بر بازیگران داخلی عراقی،موجب طمع قدرت‌های منطقه‌ای نیز شده و ترکیه و عربستان سرسختانه آن را مرکز عراق سنی می دانند که باید حاکمیتی غیر‌عراقی و متمایل با انگاره‌های آنان داشته باشد.
غلامی همچنین با تشریح شرایط میدانی تلعفر گفت: شهر تلعفر الان از چهار مسیر به محاصره نیروهای حشدالشعبی درآمده و نیروهای عراقی موفق شده‌اند در 2 کیلومتری شهر استقرار پیدا کنند. وی افزود: در حال حاضر داعش در منطقه تلعفر به و محاصره کامل در آمده و طبق گفته فرماندهان نیروهای حشدالشعبی با رسیدن فرمان از مقامات، عملیات آزادسازی شهر آغاز خواهد شد.