شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است

سیدحسین رسولی
هیئت‌‌‌‌مدیره خانه تئاتر در آخرین جلسه خود عنوان «عباس جوانمرد» را برای سالن نمایش عمارت این خانه تصویب کرد. در این جلسه اعضای حاضر هیئت‌‌‌‌مدیره با اکثریت آرا نسبت به نام‌‌‌‌گذاری سالن نمایش عمارت خانه تئاتر موافقت کردند. این موضوع در کنار جشنواره اکبر رادی و وضعیت تئاتر در روزهای اخیر باعث شد تا پای صحبت‌های شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر و کارگردان تئاتر بنشینیم که در ادامه می‌خوانید.
درباره نام‌گذاری سالن نمایش عمارت خانه تئاتر بگویید.
از خانه تئاتر انتظار می‌رود که به حوزه‌های تخصصی ورود کند که دغدغه جاهای دیگر نیست. یکی از برآیندهایی که در خانه تئاتر وجود دارد تشویق و تکریم پیشینه تئاتر، تاریخ تئاتر و پیشکسوتان تئاتر است. در واقع، به جز نشست‌ها و جلسات تبیینی، برخی از یادمان‌ها و یادبودها را هم در این خانه شاهد هستیم. امیدوارم این محفل‌ها تبدیل به چیزی بشود که جوانان بیشتر با پیشینه تئاتر کشور آشنا شوند. از سوی دیگر، تکریم بزرگان تئاتر ایران هم صورت می‌گیرد و جلسات تخصصی نیز شکل می‌گیرد.


چند سالی می‌شود که مکان خانه تئاتر نام‌گذاری شده است. مکان شماره یک خانه تئاتر با نام استاد مهین اسکویی، سالن کنفرانس مزین به نام شاهین سرکیسیان، عمارت تئاتر با نام استاد رکن‌الدین خسروی و سالن اجرای خانه تئاتر هم به نام استاد عباس جوانمرد معرفی شده است.
آیا نام‌های دیگری هم در دست بررسی بود؟ امکان دارد آنها را بیان کنید؟
اسامی فراوانی در جلسه بود. ادله بسیاری برای انتخاب نام‌ها آورده شد و بالاخره با جمع‌بندی به اینجا رسیدیم که هیئت‌‌‌‌مدیره اسم سالن را به نام استاد عباس جوانمرد مزین کرد.
بودجه تئاتر را چگونه می‌بینید؟
تئاتر مطمئنا مثل تمام دنیا محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است و از سوی دیگر جنبه آموزشی و حتی نگاه دموکراتیک در فضاهای سیاسی و اجتماعی دارد. تئاتر در تمام دنیا مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد. متاسفانه عنان تئاتر در کشور ایران رها شده است. این رهاشدگی لطمه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد و چیز دیگری هم نیست. وقتی از تئاتر حمایت نشود به شالوده تئاتر آسیب وارد می‌شود. در این وضعیت هنرمند تئاتر مجبور می‌شود که تئاتر خودش را به سوی گیشه تئاتر حرکت دهد. این اتفاق آسیب فراوانی دارد. به نظرم اگر دولت می‌خواهد فضای نشاط و امید در تئاتر ایجاد شود باید حمایت‌های مالی بیشتری کند.
وضعیت خانه تئاتر چگونه است؟ آیا شرایط رو به بهبودی است؟
وضعیت خانه تئاتر روبه‌‌‌‌رشد است. این موضوع را با توجه به هیئت‌‌‌‌مدیره فعلی می‌گویم. تلاش می‌کنیم که خانه تئاتر وجاهت تخصصی خودش را در این زمانه عدم حمایت و مشکلات حفظ کند. خانه تئاتر تلاش می‌کند از تئاتری‌ها و فکر و اندیشه و عمل صیانت کند. خانه تئاتر حرفه‌ای‌ترین و تخصصی‌ترین انجمن صنفی تئاتری کشور است. در آینده هم هیچ مسیری برای حرفه‌ای‌‌‌‌شدن جز خانه تئاتر وجود ندارد.
سعی داریم تمام تشکل‌های تئاتری ساماندهی شوند. تعدادی انجمن به انجمن‌های ما افزوده شده است ازجمله انجمن گرافیک، انجمن مدرسان و... تعامل بسیار خوبی با سالن‌داران و سایت‌های فروش بلیت برقرار کردیم. امیدوارم در آینده روابط‌‌‌‌عمومی و تبلیغات تئاتر را هم با حضور پررنگ‌تری داشته باشیم. انجمن کارگردان‌ها تلاش دارد تا انجمن دستیاران و انجمن مدیران تولید و تهیه‌کنندگان را هم ایجاد و تفکیک کند. بنابراین، خانه تئاتر منظومه تخصصی تئاتر ایران است. همان‌طور که عرض کردم برای حرفه‌ای‌‌‌‌شدن و تخصصی‌‌‌‌شدن هیچ مسیری به جز مسیر خانه تئاتر وجود نخواهد داشت.
درباره جشنواره تئاتر زنده‌یاد استاد اکبر رادی هم بگویید.
جشنواره تئاتر استاد رادی یک مراسم بزرگ و بااهمیت است. از این جهت که اگر بخواهیم به درام ایرانی نگاه کنیم یکی از مسیرهای بسیار مطمئن آن آثار اکبر رادی است که با آن وارد فضای فکری و معرفتی رادی می‌شویم. نخبگان درام‌نویسان ایرانی عمری زحمت کشیده‌اند خصوصا استاد اکبر رادی که صاحب سبک و نگاه است. او بخشی از تحول درام ایرانی است. در واقع، می‌توانیم بگوییم که ما مدیون استاد اکبر رادی هستیم. این جشنواره با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده است. البته باید بگویم مثل کارهای دیگر نسبت به حمایت‌‌‌‌کردن آن کم‌‌‌‌بهره هستیم. لازم است که حمایت بیشتری از این جشنواره شود. اگر بخواهیم که فکر و معرفت ایرانی را ترویج دهیم و آن را پیشرفت بدهیم حتما باید به جنبه آموزش توجه کنیم. از سوی دیگر باید قدردان زحمات اساتید مانند اکبر رادی باشیم. اگر مبنای کنش‌های ما این نباشد به یقیین وارد موضوعات تکراری و مصرفی و درام سطحی خواهیم شد. یکی از ویژگی‌های اصلی جشنواره رادی چیزهایی است که گفتم. اگر بخواهیم مسیر درام‌نویسی کشور راه درستی را پیش بگیرد باید به اکبر رادی بپردازیم.
از نمایش جدید شما چه خبر؟
کار تازه‌ای در دست دارم به اسم «عاشقانه‌های خیابان» که ان‌‌‌‌شاءالله اگر مشکلی پیش نیاید و دستخوش مسائل جاری نشویم؛ در ماه اردیبهشت در سالن ایرانشهر اجرا خواهیم رفت.
سایر اخبار این روزنامه
یک واردکننده بزرگ کاغذ همراه یک گروه ۱۶ نفره بازداشت شده‌اند سلطان نامرئی کاغذ ژوبین صفاری دوراهی خصوصی یا دولتی‌بودن شهروندان تهرانی عصر روزگذشته بویی نامطبوع را با منشایی نامعلوم استشمام کردند تهرانِ بو دار واحد پول ایران از ریال به تومان تبدیل می‏شود؟ صفرهای کمرنگ روی پول ایران « ابتکار » در گفت و گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه بررسی می‌کند کردها در میانه دمشق ، آنکارا و واشنگتن «ابتکار» از نقطه نظرات کارشناسان درخصوص لایحه بودجه گزارش می‌دهد اقدام دولت برای بهبود معیشت مردم «ابتکار» از تحصن انفرادی یک نماینده در صحن علنی گزارش می دهد بدعت‏های نوظهور در سال پایانی مجلس! گزارش «ابتکار » از چند و چون جلوگیری از ورود شفیعی کدکنی به دانشگاه تهران درهای بسته امیدوارترند شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر محفلی برای گفت‌وگو و تضارب آرا است به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو میلادى‌ترین سالى که پیش‌رو داریم به‌دنبال پایان مهلت 10روزه برای تامین حق‌آبه‌ کشاورزان اصفهان صورت گرفت تجمع اعتراضی در کنار پل خواجو از تعارف کم کنید و بر مبلغ بیفزایید