سخنگوی شورای نگهبان: ابزاری برای شایسته سنجی نامزدهای مجلس نداریم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ابزاری برای شایسته سنجی نامزدهای انتخابات مجلس وجود ندارد، این مشکل باید هر چه سریع تر حل شود.
به گزارش ایرنا، «عباسعلی کدخدایی» روز گذشته - شنبه - در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره عملکرد برخی نمایندگان که موجب هجمه به مجلس شده و این که چگونه باید به نمایندگان مجلس نظارت شود، افزود: شورای نگهبان بیش از 6 هزار نفر نامزد برای 290کرسی را تایید می‌کند، قطعا افراد شایسته دیگری نیز می‌توانند از میان این نامزدها انتخاب شوند. فقط معیار تایید شورای نگهبان نیست و در ادامه این مردم هستند که آن 290 نفر را از میان 6 هزار نفر انتخاب می‌کنند.شورای نگهبان بررسی حداقل شرایط را که در قانون انتخابات آمده است در مورد نامزدها بررسی می‌کنند برای مثال می‌توان به مدرک کارشناسی ارشد نامزدها اشاره کرد، ولی علاوه بر تایید شورای نگهبان مکانیزم دیگر، رای مردم است که این دو در کنار هم باعث انتخاب افراد می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: ابزاری برای شایسته‌سنجی در هیچ کجا نداریم که این مشکل باید حل شود و باید ابزاری برای شایسته‌سنجی داشته باشیم.
کدخدایی یادآور شد: استانی شدن انتخابات که در مجلس در حال بررسی است و هر آنچه قانونگذار تعیین تکلیف کند ما آماده اجرای آن هستیم. بعد از ابلاغ سیاست‌های انتخابات از مجلس این انتظار داشتیم که قانون انتخابات را اصلاح کند زیرا قانون انتخابات کنونی نواقص زیادی دارد.


سخنگوی شورای نگهبان از مجلس خواست در زمان باقی مانده قانون انتخابات را هر چه سریع‌تر اصلاح کند.
یکی از خبرنگاران پرسید: یکی از معیارهای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس تحقیقات محلی و استعلام‌های چهارگانه است، فیلم‌هایی که اخیرا از نمایندگان منتشر شده آیا نشان نمی‌دهد سازوکار این تحقیقات دچار اشکال است و مسایل اخلاقی و رفتاری نامزدها مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد؟ کدخدایی پاسخ داد: ما همیشه اعلام کرده ایم که ابزارهای نظارتی شورای نگهبان و همچنین قانون حداقلی است و ما می‌توانیم به حداقل‌ها اکتفا کنیم، بیشتر از آن نیازمند یک قانون جامع و ابزارهای دیگری مانند احزاب هستیم.
در ادامه یکی دیگر از خبرنگاران پرسید: هیچ کجا اظهارنظری درباره فتنه 98 از شما ندیدیم، در حالی که صادقی نماینده مردم تهران در مجلس در نطق میان دستور خود درباره فتنه 98 گفت که در مورد مجلس است اگر بحث فتنه 98 مطرح شده آیا به منزله این است که رد صلاحیت‌های گسترده ای در پیش است؟ سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت: ما اصلا چنین صحبتی نداشتیم و کارشناسان سیاسی و افراد دیگری در این مورد صحبت‌هایی داشتند که منتسب به ما کردند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی درباره شکایت وی از محمود صادقی نماینده تهران گفت: قرار بود هیات نظارت بر رفتار نمایندگان این موضوع را بررسی کند که بررسی نکرد، انتظار ما این بود که اقدام موثرتری از سوی این هیات انجام شود.