نخستین شکار یوزها

تیم ملی ایران به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های قاره کهن برای شکستن طلسم 43 ساله قهرمان نشدن در جام ملت‌های آسیا پا به هفدهمین دوره این مسابقات گذاشته است.تیم ملی برای موفقیت در این تورنمنت به دنبال شروع محکم و توفانی است و در اولین گام باید به دیدار یمن برود. فوتبال یمن از نظر قدرت و اعتبار با فوتبال ایران قابل مقایسه نیست .این بازی رویارویی تیم اول آسیا در رده‌بندی فیفا با تیم بیست وششم این قاره و صد و سی‌ و پنجم جهان است.تیم ملی یمن در هفت بازی گذشته در رقابت‌های مختلف، متحمل 6 شکست شده و تنها یک بار به پیروزی رسیده است . لیگ این کشور از سال 2015 با توجه به ناآرامی‌های داخلی تعطیل است و اکثر بازیکنان این تیم در خارج از یمن و در کشورهای حاشیه خلیج فارس شاغل هستند. سرمربی یمن، جان کوچیان از کشور اسلواکی است که از سال 2018 هدایت این تیم را بر عهده گرفته است.این مربی در زمان بازیگری، بازیکن موفقی بود و در جام جهانی 1990 به همراه تیم چکسلواکی تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کرد و در همان سال مرد سال چکسلواکی شد. کوچیان نزدیک به دو دهه سابقه فعالیت به عنوان مربی را دارد که مهم‌ترین تیم تحت هدایت او، تیم ملی اسلواکی است. تیم ملی یمن که پس از اتحاد یمن شمالی و جنوبی در سال 1990 شکل گرفت هیچ وقت موفق به صعود به جام ملت‌های آسیا نشده بود.تنها حضور این کشور در جام ملت‌های آسیا به سال 1976 تحت عنوان یمن جنوبی در ایران برمی‌گردد که با دو شکست از گردونه مسابقات حذف شدند.یکی از دو شکست یمن برابر ایران با نتیجه سنگین هشت بر صفر بود.یکی از رکوردهای متعدد ایران در تاریخ جام ملت‌های آسیا در این بازی شکل گرفت. پیروزی با اختلاف هشت گل قاطع‌ترین نتیجه‌ای است که تیمی در تاریخ مسابقات کسب کرده که این رکورد در بازی با یمن به نام ایران ثبت شد.ایران با تیم‌های ملی یمن و یمن جنوبی پنج بار روبه‌رو شده که در هر پنج دیدار به پیروزی رسیده است. آخرین تقابل این دو تیم به 6 سال پیش برمی گردد که تیم ملی در رقابت‌های غرب آسیا در سال 2012 در مسابقاتی که بازیکنان اصلی ایران حضور نداشتند با نتیجه 2 بر یک تیم ملی یمن را شکست داد.از آن تیم ملی ایران بازیکنی در این دوره حضور ندارد ولی هشت بازیکن فعلی تیم ملی یمن در آن دوره از مسابقات حاضر بودند. تیم ملی از سال 2000 همیشه جام ملت‌های آسیا را با پیروزی آغاز کرده است و در این دوره نیز به دنبال حفظ این رکورد است.با توجه به قدرت تیم‌های حاضر در گروه D، احتمال اینکه در پایان مرحله گروهی تکلیف تیم نخست را تفاضل گل مشخص کند زیاد است و با این اوصاف تیم ملی باید به دنبال پیروزی پرگل در بازی روز دوشنبه باشد.علیرضا جهانبخش لژیونر مطرح فوتبال ایران در این بازی به دلیل مصدومیت غایب خواهد بود. نخستین مسابقه تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های جام ملت های آسیا روز دوشنبه در ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی برگزار می شود. این استادیوم که در سال ۱۹۸۰ با نام ورزشگاه الجزیره افتتاح شد در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ مورد بازسازی قرار گرفت و هم اکنون یکی از ورزشگاه های پیشرفته و مدرن کشور امارات با ظرفیت ۴۲ هزار صندلی به شمار می رود. ورزشگاه محمد بن زاید که در اختیار باشگاه الجزیره قرار دارد همچنین با لقب استادیوم پیروزی ها(انتصارات) شناخته می شود چرا که تیم ملی فوتبال امارات در این ورزشگاه پیروزی‌های خاطره انگیزی کسب کرده و از این نظر در نگاه رسانه های اماراتی استادیوم خوش یمنی برای فوتبال این کشور محسوب می شود.
کی روش مربی بزرگی است
یان کوچیان، سرمربی تیم ملی یمن در نشست خبری پیش از دیدار تیمش مقابل تیم ملی ایران اظهار کرد: خیلی خوشحالیم که امروز می‌توانیم جام ملت‌های آسیا را شروع کنیم. باید برابر یکی از بهترین تیم‌های تورنمنت بازی کنیم که در جام جهانی عملکرد خیلی خوبی داشت. سرمربی تیم ملی یمن یادآور شد: می‌دانیم که در این جام هم ایران مدعی قهرمانی است. ما در ماه‌ اخیر عملکرد خوبی داشتیم و با آمادگی خوبی به مصاف ایران می‌رویم. او با بیان اینکه می‌دانم مقابل تیم بسیار خوبی به میدان خواهیم رفت، افزود: بازیکنانی مانند طارمی، امیری و آزمون در تیم ملی ایران حضور دارند. در کل کی‌روش بازیکنان خوبی دارد. ما به خوبی ایران را آنالیز کرده‌ایم. با این وجود ما سبک بازی خودمان را داریم و از بازیکنان خودمان بهره می‌بریم. کوچیان تاکید کرد: بازی برابر تیم ملی ایران به عنوان مدعی قهرمانی جام آسان نیست ولی ما تمام تلاش خودمان را برابر ایران به کار می‌گیریم. سرمربی یمن با اشاره به بازی دوستانه تیمش مقابل سوریه گفت: در دیدار برابر سوریه بازی قابل قبولی را ارائه کردیم. به هر حال یمن از نظر فوتبال کشور کوچکی است اما ما آرزوها و رویاهای خودمان را داریم. می‌خواهیم با عملکرد خود، احترام تیم‌ها را به کشورمان ببریم. وی به هیجان بالای بازیکنان تیمش و اهالی کشور یمن برای این دیدار اشاره کرد و گفت: بازی بزرگی خواهیم داشت. مردم درباره این بازی صحبت می‌کنند. دیروز تمرین خوبی داشتیم. وقتی عده زیادی به این دیدار توجه دارند، این شانس را خواهیم داشت که خودمان را نشان دهیم. او با اشاره به مشکلات تیمش گفت: ما مشکلات زیادی برای این دیدار داشتیم. ما نمی‌توانیم در داخل کشور خودمان تمرین کنیم و تمام اردوهای‌مان را در خارج از کشور برگزار کردیم. باید در این مدت زمان ترکیب خوبی از بازیکنان شاغل در داخل و خارج از فوتبال یمن را ایجاد می‌کردیم تا به هماهنگی مورد نظر من برسد. کوچیان ادامه داد: در عربستان تمرینات خوبی داشتیم. سپس به مالزی رفتیم و با تیم ملی این کشور بازی کردیم. یک دیدار هم با تیم ملی سوریه داشتیم که آخرین بازی دوستانه ما قبل از شروع جام ملت‌های آسیا بود. در کل این‌ها تمام بضاعت ما بود و با این شرایط خودمان را برای این رقابت‌ها آماده کردیم. سرمربی تیم ملی یمن در پایان درباره کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران گفت: کی‌روش مربی خوب و بزرگی است. ما مربی‌ها شرایط سختی داریم و فشار زیادی تحمل می‌کنیم؛ فشاری که از جانب شما رسانه‌ها و هواداران ایجاد می‌شود. کی‌روش توانسته تیم‌ملی ایران را به جام جهانی برساند و در جام ملت‌ها هم هدایت تیم ملی را بر عهده دارد. او در ایران موفقیت‌های زیادی داشته و مربی بزرگی است.
تمام تلاش مان را می کنیم


علا الصاصی، بازیکن تیم ملی فوتبال یمن در نشست خبری پیش از دیدار با تیم ملی ایران در بازی نخست از جام ملت‌های آسیا اظهار کرد: می‌دانیم برابر تیم بزرگی به میدان خواهیم رفت. این اولین بازی ما در این جام است و هیجان زیادی برای این دیدار داریم. بازیکن تیم ملی یمن ادامه داد: برای ما افتخاری است که در این جام حضور داریم. می‌دانیم سختی‌های زیادی در انتظارمان است. مطمئن باشید تمام تلاش‌مان را برابر ایران به کار خواهیم بست. او با اشاره به کیفیت خوب تیم ملی ایران خاطرنشان کرد: ایران تیمی است که در تمام خطوط بازیکنان قدرتمند و خوبی دارد ولی فوتبال بازی اتفاقات است. وقتی بازی شروع می‌شود، نتیجه مساوی و برابر است. الصاصی تاکید کرد: ما با شایستگی بازی خواهیم کرد تا به نتیجه خوبی برسیم.
ترکیب احتمالی
کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران سعی دارد ترکیب اصلی این تیم را برای بازی نخست جام ملت های آسیا مقابل یمن مخفی نگه دارد. با این حال می توان در خصوص حضور چند بازیکن در ترکیب اصلی تیم ملی مطمئن بود. علیرضا بیرانوند که در چندماه اخیر عملکرد خوبی در تیم ملی و باشگاه خود پرسپولیس داشته است گزینه نخست کادر فنی برای محافظت از دروازه خواهد بود تا امیر عابدزاده و پیام نیازمند از روی نیمکت شاهد بازی تیم ملی باشند. در خط دفاعی نیز اگر مصدومیت مرتضی پورعلی گنجی تشدید پیدا نکند شاهد حضور این مدافع در کنار سیدمجید حسینی در قلب خط دفاع تیم ملی خواهیم بود. در غیر این‌صورت بار دیگر روزبه چشمی به قلب خط دفاعی باز می گردد تا در جمع مدافعان بازی کند. میانه میدان نیز در غیاب سعید عزت اللهی که به دلیل مصدومیت بازی های جام ملت های آسیا را از دست داد به امید ابراهیمی می رسد تا او با استفاده از قدرت بالای بدنی خود هافبک دفاعی تیم ملی محسوب شود و در کنار مسعود شجاعی یا اشکان دژاگه بازی‌سازی کند.البته این احتمال وجود دارد کی روش برای اینکه ترکیب خود را در بازی نخست تهاجمی کند از کریم انصاری فرد به جای کاپیتان‌های اول و دوم تیمش استفاده کند. همچنین مهدی طارمی و وحید امیری نیز به عنوان بازیکنان کناری در ترکیب تیم ملی قرار خواهند گرفت تا به همراه سامان قدوس حملات ملی پوشان را برنامه‌ریزی کنند. قدوس که در جام جهانی فرصت اندکی برای بازی کردن پیدا کرد می تواند سورپرایز کادر فنی تیم ملی در بازی های آسیایی محسوب شود. سردار آزمون نیز بدون شک در نوک حمله بازی خواهد کرد تا بتواند توپ های ارسالی هم تیمی هایش روی دروازه حریفان را به گل تبدیل کند. ترکیب تیم ملی فوتبال ایران برای جام ملت های آسیا در حالی نسبت به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تغییرات قطعی خواهد داشت که مصدومیت بازیکنان کلیدی کارلوس کی روش یکی از علل اصلی‌اش است.تیم ملی فوتبال ایران در هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت های آسیا در گروه چهارم با تیم های یمن، ویتنام و عراق همگروه است و در نخستین بازی ساعت ۱۹:۳۰ روز دوشنبه در ابوظبی به مصاف تیم ملی یمن خواهد رفت.
در انتظار نمایش یوزها
ایران یکدست سفید و یمن قرمز می پوشد، این موضوع را روز گذشته مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردند. شاگردان کارلوس کی روش که سودای قهرمانی را در سر می پرورانند امروز در برابر یمن، توانایی های خود را به نمایش خواهند گذاشت هرچند که بدون شک سرمربی تیم ملی تدابیر ویژه ای برای هر بازی در نظر گرفته است.
هر بازی برای ایران فینال است
محمود یاوری/ پیشکسوت فوتبال
شرایط تمام تیم‌ها در این دوره یکسان است و  فکر می‌کنم وضعیت تیم ملی ایران نیز 90 درصد مساعد است. طبیعی است که در بازی‌های اول و دوم تیم‌ها به شرایط ایده‌آل می‌رسند. بازی با یمن برای ما خیلی مهم است. البته درست است که برای این بازی یکی دو بازیکن مصدوم داریم، ولی خوشبختانه انتخاب کی‌روش به صورتی بوده که در هر پست دو بازیکن خوب داریم. کی‌روش به خوبی موضوع مصدومیت بازیکنان را پیش‌بینی کرده بود و از این بابت تیم ملی مشکلی نخواهد داشت.  فکر می‌کنم تیم ملی تمرینات خوبی را در قطر و امارات سپری کرده است. 
در این بین هوادارانی که سر تمرینات تیم ملی می‌روند نقش بسیار  مهمی دارند تا بازیکنان روحیه بیشتری داشته باشند. خیلی خوب است که کی‌روش هم خیلی سخت نمی‌گیرد و اجازه می‌دهد هواداران و مردم در کنار تیم ملی باشند. این موضوع از نظر روحی به بازیکنان کمک زیادی می‌کند. هیچ مساله‌ای دلیل نمی‌شود که بخواهیم  به یمن امتیاز بدهیم، چون برای صدرنشین شدن با عراق رقابت داریم و باید با حداکثر تفاضل گل بازی‌های گروهی‌مان را پشت سر بگذاریم. البته باید اشاره کنم که کی‌روش همیشه نگاهش فقط به بازی پیش رو بوده و الان‌ هم فقط برای بازی با یمن تمرکز کرده است. هر بازی برای ما فینال است و هر فینالی هم ارزش خاص خودش را دارد. اگر یمن را شکست ندهیم دیگر بازی با عراق هم برای‌مان مهم نیست و فقط باید یمن را شکست دهیم.
تیم ملی باید در حالت عادی در گروهش اول شود. ما در جام ملت‌ها دو نوع حریف و دشمن داریم. حریف اول تیم‌هایی مانند کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هستند که به همراه ایران مدعی اصلی قهرمانی به شمار می‌آیند که البته در صورت صدرنشینی در گروه‌مان تا مرحله نیمه نهایی با آن‌ها کاری نداریم.   باید بدانیم حریف دوم تیم ملی، تیم‌های عربی هستند که همیشه علیه ایران با هم تبانی می‌کنند. یادم است که ما برای مسابقات غرب آسیا به امارات رفته بودیم و در آن دوره، عراق و سوریه با یکدیگر تبانی و برای تیم ملی در آن‌ زمان مشکل ایجاد کردند. تیم‌های عربی معمولا مقابل ایران مشکل‌سازی می‌کنند و اگر این تیم‌ها واقعا مقابل ایران فوتبال بازی کنند ما مشکلی برای رویارويی با این تیم‌ها نخواهیم داشت، اما آن‌ها برای ما نقشه می‌کشند و این می‌تواند خطرناک باشد. بسیار خوش‌بین هستم که تیم ملی در این دوره نتیجه بگیرد و جام قهرمانی را بعد از چندین سال برای ایران به ارمغان بیاورد.