«همدلی» از دلایل تداوم افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی با وجود تعدیل نرخ دلار گزارش می‌دهد

پافشاری گرانی در بازار لبنیات
همدلی| گروه اقتصادی: چند ماهی می‌شود که بالا رفتن بی‌حساب و کتاب قیمت لبنیات در بازار صدای گلایه مصرف‌کننده‌ها بلندتر از همیشه به گوش می‌رسید. این داستان از روزهایی که قیمت دلار به صورت قابل توجهی بالا رفت، به صورت جدی‌تری مطرح شده و از آن روزها به بعد گویی بازار با این معضل چند ساله هر روز بیشتر از گذشته درگیر می‌شود. در این میان افزایش قیمت شیر معضلی است که سایه سنگین آن بیشتر از همیشه بر سر بازار سنگینی می‌کند.
البته روند رو به رشد افزایش قیمت شیر در بازار معضل تازه‌ای نیست و در سال‌های گذشته نیز این روند به صورت جسته و گریخته وجود داشته است، اما بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که به دلیل عملکرد نامناسب دولت در زمینه کنترل قیمت شیر، این روند رفته رفته شدت می‌گیرد. آنطور که گزارش‌ها حکایت می‌کنند نرخ پایه هر کیلوگرم شیر خام از سال 93 تا اوایل سال جاری ثابت مانده بود، اما از اوایل سال جاری تاکنون حکایت گرانی در بازار جریان دارد و این ماجرا هر روز در حال رسیدن به قسمت‌هایی است که حتی جان و سلامت مردم را هم هدف گرفته است. نگاهی به گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت پایه هر کیلوگرم شیر خام طی چهار سال گذشته، 1440 تومان بوده است، اما بعد از نوسان نرخ ارز داستان به گونه‌ای پیش رفته که هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم. نکته قابل توجه این است که با وجود کاهش قیمت ارز، هنوز هم می‌توان اخبار بالا رفتن نرخ شیر را در میان مهمترین اخبار رسانه‌ها مشاهده کرد. روند رو به افزایش قیمت‌ها و فاصله‌ای که میان نرخ مصوب و قیمت‌های کف بازار وجود دارد نشان می‌دهد که در تابستان سال جاری قیمت هر لیتر شیر رسما تا 32 درصد افزایش یافته بود. نگاهی به اخبار آن روزها حکایت از این دارد که در گرمترین ماه‌های سال، برخی از کارخانه‌های لبنی سناریوی افزایش خودسرانه قیمت‌ها را از سرگرفتند تا نرخ محصولاتی مثل شیر، شیرکاکائو،ماست و پنیر و ... 20 درصد در بازار افزایش یابد.
این داستان ادامه داشت تا اینکه در روزهای پاییزی امسال از بازار خبر رسید که برخی برندهای لبنی در اوایل آبان ماه مجددا قیمت فرآورده‌های خود را افزایش دادند و براین اساس قیمت هر بطری شیر طی مدت سه ماه از ۲۵۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان رسیده و معادل ۱۶۸ درصد رشد داشته است. بر اساس گزارش‌های رسیده، در همان روزها بود که یکی از برندهای معروف لبنی قیمت هر لیتر شیر استریل را از 4500 تومان به 5000 تومان رسانده بود. داستان افزایش قیمت شیر در حالی هر سال شنیده می‌شود که این روند از ابتدای سال جاری شدت گرفته است و با وجود نگرانی‌ها و هشدارهای کارشناسانه شرکت‌های لبنی زیر بار کاهش قیمت‌ها نمی‌روند.


قیمت‌ها همچنان رو به بالا است
روند رو به کاهش قیمت ارز در حالی ادامه دارد که هنوز قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در بازار زیر بار کاهش قیمت‌‎ها نمی‌روند. در این میان تخلفاتی که از سوی شرکت‌های لبنی به گوش می‌رسد زمینه را برای ایجاد نگرانی در جامعه فراهم کرده است. تا جایی که حالا بسیاری از کارشناسان هشدار می‌‎دهند که با روند رو به رشد قیمت شیر در بازار سلامت انسان‌ها در خطر است و در آینده‌ای نه چندان دور به دلیل کاهش مصرف لبنیات، باید دولت هزینه درمان مردم را پرداخت کند. این مسئله باعث واکنش بهارستانی‌ها نیز شده است. یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این زمینه به خانه ملت گفت: «زمانی که رئیس اصناف لبنیات در رسانه ملی اعلام می‌دارد که قیمت لبنیات باید کاهش یابد اما متاسفانه شرکت‌های لبنیاتی زیر بار نمی‌روند که این مسئله بسیار تعجب‌آور است.»
محمدجواد جمالی نوبندگانی  در خصوص گرانی قیمت لبنیات در کشور تصریح کرد: «علاوه بر گران‌‎فروشی، کم‌فروشی نیز در حال اتفاق است، به طور مثال بسته‌بندی های ماست گاهی از نصف نیز کمتر هستند.» او ادامه داد: «این مساله درست است که شرکت‌های لبنی تحت فشار تولید کنندگان شیر هستند اما آنها زمانی قیمت ها را افزایش دادند که گویی از مسئله بالا رفتن دلار و ارز در کشور استفاده شد و در این شرایط خاص قیمت محصولات خود را بالا بردند.»
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره هماهنگی میان دو قوه مجریه و قضاییه در بحث افزایش قیمت لبنیات در کشور خاطر نشان کرد: «به نظر بنده در مسئله مقابله با گرانی افزایش هماهنگی دولت و قوه قضاییه ضروری است.»
او افزود: «زمانی که رئیس اصناف لبنیات در رسانه ملی اعلام می دارد که قیمت لبنیات باید کاهش یابد اما متاسفانه شرکت های لبنیاتی زیر بار نمی روند که این مسئله بسیار تعجب آور است. زیرا این موضوع نه تنها به جیب مردم ضربه وارد می کند علاوه بر آن زمانی که هموطنان نتوانند از لبنیات که به عنوان غذای اصلی محسوب می شود، استفاده کنند باید چند برابر هزینه های درمان را هم دولت و هم مردم متقبل شوند.»
جمالی یادآور شد:  «باید به این موضوع دقت شود که تنها گرانی امروز نیست، بلکه در مان بیماری فردا نیز از جیب ملت هزینه می‌شود.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد تخلف محسوب شدن موضوع افزایش قیمت کاذب لبنیات و برخورد قانونی با متخلفین اظهار داشت: «این موضوع قطعاً تخلف به حساب می آید و دولت و قوه قضاییه باید با هماهنگی یکدیگر به این مساله رسیدگی و برخورد قانونی نمایند. حضور مستمر نیروهای سازمان تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی به افزایش قیمت بسیار کارگشاست.»
این نماینده مجلس در خصوص نظارت سازمان تعزیرات بر روی افزایش قیمت ها افزود: «بنده از قوه محترم قضاییه خواهش می‌کنم که تعداد نیروها و زمان نظارت تعزیرات را بالا ببرد زیرا ممکن است اینگونه تصور شود که تعزیرات به دلیل کمبود نیرو تنها در ساعات اداری به موضوعات رسیدگی می کنند. ان شاء الله ترتیبی اتخاذ شود که حضور مستمر تعزیرات جهت رسیدگی در مکانهای مختلف کارگشا باشد.»
سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده  باید موضوع گرانی را بررسی کند
جمالی نوبندگانی در پاسخ به اینکه کارخانه هایی که قیمت اقلام خود را افزایش داده اند، با کاهش آن موافق نیستند گفت: «سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان  باید طی جلسات متمادی به بررسی آن بپردازد که تولید کننده نیز متضرر نشود و در جهت کمک به آنها دولت یارانه اختصاص دهد تا در آینده مجبور نشود برای درمان مردم هزینه کند.»
صنایع لبنی از قیمت‌های اعمالی تمکین نمی‌کنند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در این زمینه به خانه ملت، گفت: «دولت می‌تواند قیمت محصولات صنایع لبنی را کنترل کند اما صنایع لبنی در مقایسه با دامداران کمتر تمکین می‌کند، کنترل صنایع لبنی به جهت نفوذ دار بودن برای دولت دشوارتر است.»
شمس‌اله شریعت‌نژاد، در خصوص افزایش قیمت شیر، اظهار داشت: «عملکرد دولت در گذشته در زمینه قیمت شیر نشان داد که امکان کنترل و نظارتی در این بخش وجود ندارد زیرا بسیاری دامداران متضرر شدند و تولید شیر برای آنها صرفه اقتصادی نداشت. در حال حاضر دامداران برای شیر تولیدی خود با قیمت 2 هزار تومان مشتری دارند و باتوجه به افزایش قیمت نهاده‌ها محصول تولیدی خود را در بازار را به فروش می‌رسانند.»
نماینده مردم رامسر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش قیمت شیر در چرخه طبیعی رخ داده است، ادامه داد: «دولت می‌تواند قیمت محصولات صنایع لبنی را کنترل کند اما صنایع لبنی در مقایسه با دامداران کمتر تمکین می‌کند، کنترل صنایع لبنی به جهت نفوذ دار بودن برای دولت دشوارتر است.»
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر قیمت شیر توسط بازار تعیین می‌شود و 2 هزار تومان برای هر لیتر شیر قیمت بالایی نیست،  افزود: «با توجه به شرایط صادرات و بازار دامدار این امکان را دارند تا محصولات خود را با قیمت تعیین شده هر لیتر 2هزار تومان به فروش برسانند، تولیدکنندگان لبنیات در شرایطی که شیر ارزان قیمت خریداری می‌کردند قیمت محصولات خود را افزایش دادند.»
سایر اخبار این روزنامه