امریکا می‌گوید به تعهدات برجام پایبند است

عراقچی در پایان رایزنی دو ساعته ایران و امریکا در حاشیه نشست وین:
امریکا می‌گوید به تعهدات برجام پایبند است

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 در حالی روز سه‌شنبه به پایان رسید که سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران از رایزنی دو ساعته هیأت ایرانی و امریکا در حاشیه نشست وین خبر داد. عراقچی پس از این دیدار دوجانبه که برای نخستین بار در دولت ترامپ صورت می‌گرفت، اعلام کرد که طرف امریکایی گفته است تا زمان اعلام نتیجه بررسی برجام توسط دولت دونالد ترامپ، واشنگتن به تعهدات خود نسبت به برجام پایبند است.


به گزارش ایرنا، معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ارزیابی او از موضع امریکا چیست، اظهار داشت: «جلسه کمیسیون مشترک بسیار خوب بود و اینکه همه شرکت کنندگان بر اجرای تعهدات خود تأکید کردند، پیام مهمی بود.» نمایندگان ایران و امریکا در حاشیه نشست وین به صورت دوجانبه و در حدود 2 ساعت به گفت‌وگو نشستند. در همین حال هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پایان مذاکرات اعضای کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «همه کشورهای طرف مذاکره بر تداوم پایبندی خود به تعهدات‌شان در قبال برجام و لزوم تضمین اجرای کامل و مؤثر آن تأکید کردند.» بر اساس این بیانیه، کشورهای عضو 1+5  از پیشرفت‌های مهمی که درخصوص پروژه به‌روز‌رسانی اراک به دست آمده است و همچنین به امضا رسیدن نخستین قرارداد شرکت‌های ایران و چین برای خدمات مشاوره در این زمینه استقبال کردند. تأکید بر اهمیت اجرای پیوست 3 برجام درباره همکاری هسته‌ای غیرنظامی و بین‌المللی میان ایران و اروپا، از دیگر محورهای مطرح شده در بیانیه 1+5 بود. این هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام  بود که روز پنجم اردیبهشت در وین برگزار شد. بنا به گفته ولادیمیر ورونکوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام در ماه ژوئیه (مردادماه) برگزار خواهد شد.
طلبکاری ما از بدعهدی امریکایی‌ها به قوت خود باقی است
عراقچی در توضیح دستور کار کمیسیون مشترک گفت که «این کمیسیون هر سه ماه یکبار تشکیل می‌شود و وظیفه آن بررسی نحوه اجرای برجام و تعهداتی است که طرفین در برجام هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه مربوط به تحریم‌ها و رفع آنها متقبل شده‌اند.» رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه هر دو موضوع (هسته‌ای و تحریم‌ها) ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد که در کمیسیون مشترک مرور می‌شود، عنوان کرد: «در هر جلسه‌ای مواردی که از بدعهدی، بدقولی یا تأخیر در اجرای تعهدات طرف مقابل باشد را مطرح می‌کنیم.»
 او با بیان اینکه طلبکاری ما از طرف‌های مقابل بخصوص امریکا در بدعهدی‌ها، تأخیر و تعللی که در اجرای برجام داشتند، همیشه به قوت خود است و مرتباً روی آن کار کرده و سعی می‌کنیم اصلاح کنیم، اظهار داشت: «در نشست اخیر در حوزه هسته‌ای مرور کاملی بر آخرین وضعیت موجود شد، هم در حوزه غنی سازی هم در حوزه تحقیق و توسعه و همچنین در بحث اراک و فردو بررسی و مرور شد. خوشبختانه در اراک تحول مثبتی صورت گرفت و روز یکشنبه قرارداد با چین امضا شد و کمیسیون مشترک از این قرارداد خیلی استقبال کرد و همین طور بحث مفصلی درباره سایر حوزه‌های همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای هم با اعضای 1+5 و هم با سایر کشورها صورت گرفت.»
عراقچی با اشاره به سمیناری که اخیراً با اتحادیه اروپا در حوزه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای داشتیم، عنوان کرد: «این سمینار بسیار خوبی بود و کمیسیون مشترک هم خیلی تقدیر کرد و بر ادامه این گونه همکاری‌ها تأکید نمود.» وی گفت:‌ «درخصوص فردو و تأسیس یک مرکز تحقیقاتی هسته‌ای در فردو، ایده‌های مختلفی که وجود داشت بررسی شد و قرار شد کارشناسان در قالب گروه‌های کاری به کارشان ادامه دهند. درباره سایر مسائلی که هست نحوه کار آژانس و اینکه چگونه می‌شود تسهیل کرد که مسائل خوب پیش برود، نیز گفت‌وگو شد.» معاون وزیر خارجه با بیان اینکه همه اعضای کمیسیون مشترک از اینکه ایران به تعهداتش کاملاً پایبند بوده و در گزارشات آژانس مرتباً منعکس شده، ابراز خرسندی کردند، افزود: «همه اعضا تأکید کردند که به تعهدات‌شان در برجام ادامه خواهند داد و همه تأکید کردند لازم است تعهدات برجام در یک فضای سازنده و همراه با حسن نیت  اجرا شود.» در همین حال عراقچی گفت که مذاکرات در کمیسیون مشترک برجام برای خرید کیک زرد از قزاقستان نتیجه‌ای دربر نداشته است. او تأکید کرد که ایران خواهان خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان در یک دوره سه ساله است.
 ظریف: به حرف‌های ترامپ توجه نکنید
معاون وزیر خارجه ایران در حالی خبر داد که هیأت امریکایی بر تعهدات برجامی خود پایبند هستند که یک رسانه امریکایی روایت تازه‌ای درباره ماجرای نامه‌نگاری وزیر خارجه امریکا به کنگره درباره برجام منتشر کرد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا روز 29 فروردین ماه گذشته، در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان امریکا، گزارشی درباره ارزیابی کاخ سفید از نحوه اجرای برجام توسط ایران به کنگره ارائه کرده بود. او در این نامه گفته بود که طی ۹۰ روز منتهی به تاریخ ارسال نامه، ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند بوده است. وزیر خارجه امریکا سپس در بخش دیگری از این نامه مدعی شده است: «در عین حال، ایران همچنان یکی از دولت‌های اصلی حامی تروریسم به اشکال و رویه‌های مختلف باقی مانده است.» این نامه در حالی منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا  از وزیر خارجه‌اش خواست تا نامه شدید اللحن‌تری را در مورد عملکرد ایران در چارچوب برجام به کنگره ایالات متحده ارسال کند. روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام کاخ سفید گفته است که «پیش‌‌نویس نامه که توسط وزارت خارجه تهیه و برای تأیید به کاخ سفید ارسال شده بود، بیش از اندازه ملایم بود زیرا فعالیت‌های بی‌ثبات‌ساز ایران در خاورمیانه و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی منطقه را نادیده می‌گرفت.» وزیر خارجه امریکا به دنبال این هشدار در بیانیه دیگری ضمن تأکید بر رفتار تهدیدآمیز منطقه‌ای ایران، حمایت امریکا از توافق هسته‌ای در بلندمدت را نیز زیر سؤال برد. تیلرسون همچنین اعلام کرد که دولت جدید امریکا درصدد تجدید نظر در سیاست این کشور نسبت به ایران است.» پس از آن بود که ترامپ در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد که ایران روح برجام را نقض کرده است و شاید امریکا به توافق هسته‌ای پایبند نماند. موضعی که محمدجواد ظریف درباره آن به خبرنگاران گفت: «به حرف‌های ترامپ خیلی توجه نکنید. ملاک ما عمل است.» با این حال روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که «اقدامات احتمالی ایالات متحده علیه ایران می‌تواند شامل تعمیم تحریم‌ تجاری و مالی به شرکت‌های دیگری باشد که به ارتباط با سپاه پاسداران مظنون هستند. دولت امریکا همچنین مشغول بررسی نحوه جلب حمایت جهانی برای مقابله با اقدامات ایران در ارسال اسلحه به افراد و گروه‌های مسلح تحت حمایت خود در سوریه، لبنان، عراق و یمن است.»