چند نکته درباره انتخابات شوراها

رها ایزدی

لیست‌های نهایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تا کمتر از دو هفته دیگر نهایی می‌شود و شهروندان تهرانی مقارن با انتخابات ریاست جمهوری برای انتخاب نمایندگان خود پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.
آنچه در این دوره از انتخابات شوراها برای عموم مردم پایتخت اهمیت ویژه‌ای یافته تمرکز بر «پاکدستی» و پس از آن «تخصص» کاندیداهاست. از آنجا که اعضای شورای شهر در معرض انواع رانتهای اقتصادی قرار می‌گیرند لازم است حتماً از هر دو جناح نمایندگانی به شورا معرفی شوند که سلامت مالی و پاکدستی آنها در مناصب قبلی تا حدی آزموده شده و از آن آزمون سربلند بیرون آمده باشند.  اما آنچه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این برهه باید بیش از گذشته به آن توجهی ویژه داشته باشند نقش و نفوذ شبکه‌های اجتماعی در رصد کردن وقایع و عملکرد نمایندگان و تأثیر آنها بر افکار عمومی جامعه است. بازتاب فعالیت‌های منفی برخی از اعضای شورای شهر در همین شبکه‌های اجتماعی که یکی از مهم‌ترین ابزارهای دموکراسی هستند شاید در رد صلاحیت چهره‌های مشهور شورا بی‌اثر نبوده است. از زمانی که رد و تأیید صلاحیت‌ها اعلام شد فراخوان‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه مردم به هر لیستی ولو از جناح سیاسی مطلوب آنها باشد رأی نخواهند داد. لیست هایی که بر اساس لابی گری، آقازادگی، منتسب بودن به یک جناح یا حزب و سهم خواهی بسته شده باشد بسرعت در افکار عمومی رنگ می‌بازد و مردم جایگزین‌های خودشان را در لیست‌ها قرار می‌دهند. بنابراین شایسته است جناح‌های سیاسی مخصوصاً اصلاح‌طلب‌ها که در این دوره از اقبال عمومی بیشتری برخوردارند به معیارهایی چون «پاکدستی» و «تخصص» که قبلاً بارها به‌عنوان شاخص نمایندگان این دوره اعلام کرده‌اند توجهی ویژه داشته باشند و از توصیه‌های سیاسی برای بستن فهرست بشدت بپرهیزند. تهران به متخصص و مدیران دلسوز و کارآزموده نیاز دارد. نمایندگانی که قوانین را بشناسند، به موضوعات حوزه شهری اشراف داشته باشند و تاب ایستادن در مقابل رانت‌های وسوسه‌کننده را داشته باشند. نمایندگانی که اسیر مطامع شخصی نشوند و منافع خود را بر منفعت شهر و شهروندان مرجح ندانند. در شورای فعلی تعدادی از نمایندگان از هر دو جناح در کسوت نمایندگان واقعی مردم عمل کردند و مقابل قوانین و مصوبات شورا و شهرداری که با منافع شهروندان در تعارض بود ایستادند اما برخی از نمایندگان هم بودند که نه تنها از فرصت شورا برای افشای رانت خواری‌ها و تصمیمات غیرمعقولی که پول شهروندان را به جیب تعدادی افراد خاص می‌ریخت استفاده نکردند که گاهی به آنها دست دوستی هم دادند.



پس بایسته و لازم است در این دوره نقدی جدی بر عملکرد نمایندگان حاضر در شورا صورت گیرد تا سره از ناسره مشخص شود و منتخبین واقعی مردم از نمایندگان ثروت و قدرت و لابیگری متمایز شوند.
همچنین باید اصلاح‌طلبان در بستن لیست‌شان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و حتماً تعدادی از اعضای فعلی را کنار بگذارند تا فضا برای خدمت کسانی که می‌توانند به طور تخصصی به شهروندان تهرانی کمک کنند فراهم شود.
این دوره شوراها؛ بر اساس قانون نمایندگان از 31 عضو به 21 نفر تقلیل پیدا می‌کنند. این موضوع هم باعث می‌شود اصلاح‌طلبان در بستن لیست‌ها دقت بیشتری به خرج دهند تا این 21 نفر شایسته‌ترین نمایندگان مردم باشند.