صنعت خودرو قربانی سوء مدیریت

امرالله امینی* - روزهایی است که بازار خودرو با گرانی که در امتداد آن رکود است دست و پنجه نرم می‌کند. صنعت خودرو‌سازی کشور سال‌هاست که با مونتاژ کاری توانسته است پابرجا باقی بماند این در حالی است که اگر این صنعت توانایی فعالیت و توسعه ندارد بهتر است چرخه تولید را رها کند. هرسال به هر بهانه‌ای این صنعت واکنش‌هایی را در بازار خودرو ایجاد می‌کند. هرچند که با توجه به افزایش نرخ ارز و تبعات نوسانات این شوک خسارت‌هایی به صنعت خودرو کشور وارد شده است اما تعلل در اعلام قیمت و حمایت یکجانبه دولت تنها از زنجیره این صنعت اجحاف در حق مردم است. تنها بخشی از شرایطی که در بازار فعلی خودرو به وجود آمده مربوط به تولیدکننده است و عوامل دیگری نیز در به وجود آمدن این شرایط تاثیرگذار بوده ‌است. بحران در بازار به واسطه کاهش تولید از سوی خودرو‌ساز تعادل در عرضه و تولید را از بین برده است ادامه این روند عواقب نامناسبی را برای صنعت رقم می‌زند.
هرچند توضیحات خودرو‌سازان به دلیل عدم عرضه این محصول به بازار مشکل نقص فنی و کمبود قطعات بود و به عبارت دیگر تولید خودرو به علت عوامل بیرونی مثل تحریم و نوسانات ارزی در ساخت قطعه دچار مشکل شده است. همچنین شرایط اقتصادی به نحوی تاثیر‌گذار شده که خودروسازان قادر نیستند به بانک‌ها بدهی‌های خود را پرداخت کنند و از این رو می‌توانند و نتوانسته‌اند در این شرایط با مدیریت اصولی و کاهش هزینه‌های سربار، مانع از افزایش عوامل تولید و موانع بازپرداخت معوقات خود شوند.
اما حذف یارانه ارزی خودروسازان، پرونده آزاد‌سازی قیمت خودرو و به جریان انداخته شدن این موضوع هم بی‌تاثیر بر شرایط کنونی بازار نبوده است. اما باید این را هم قبول داشت که ناهماهنگی و انحصار در این صنعت سرنوشت ناخوشایندی را در پی خواهد داشت. مردم نباید در این شرایط اقتصادی تاوان هر سو‌ءمدیریت متولیان را پرداخت کنند.
وزیر صنعت نیز نباید با اتخاذ تصمیمات اشتباه شرایط را برای مردم سخت‌تر کند از سوی دیگر با تدبیر می‌تواند وضعیت بحرانی خودرو‌سازان را بر طرف کند. نکته مهم این است که برای ادامه مونتاژکاری این صنعت نباید بسیاری از فرصت‌ها را از بین برد چراکه هنوز قطعه‌سازان و خودرو‌سازان کشورمان توان خودکفایی در هر زمینه را به غیر از مونتاژ به دست نیاورده‌اند.
*کارشناس صنعت خودرو