به بهانه بازتاب انتصاب دبیر هیات عالی گزینش

انتصاب اخیر روحانی عالیقدر، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا ناصر نقویان به سمت دبیر هیات عالی گزینش توسط ریاست محترم جمهور، موجی از امید و شادی را به ارمغان آورد. با این حال، واکنش‌هایی غیر اخلاقی از سوی برخی مدعیان اخلاق و انقلابیگری در شبکه‌های اجتماعی و فضای پر مخاطره و ناشناخته سایبری، موجبات حیرت و تاسف را برای هر دلسوز و دلسوخته انقلاب فراهم آورد. تعجب نگارنده و بسیاری دیگر از اهل نظر و قلم، زمانی مضاعف شد که برخی عالیقدران و بلند پایه‌گان کشور، در واکنش به این انتصاب، مسائلی را در مصاحبه با خبرنگاران مطرح کردند که نگارنده به توجه به امکان پیگیری مستند در خصوص موضوعات مطروحه، به این نتیجه قطعی رسید که اگر این مسائل، پیش از آنکه در مصاحبه‌ها مطرح می‌شد با دریافت توضیحات و پاسخ‌های سدید و مستند از سوی استاد نقویان، قطعا از امکان ایجاد برخی تشویش‌های بی‌مورد پیشگیری می‌شد. به هر حال با این انتصاب میمون و مبارک، چند نکته به شرح تالی قابل ذکر است.
نکته یک: اول گزینش کننده در جهان هستی، پروردگار متعال است آنجا که در کریمه قرآنی می‌فرماید و انا اخترتک فاستمع لما یوحی همچنین إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ  و آیات کریمه دیگر در قرآن کریم؛ پس هیات‌های گزینش در کشور باید بدانند که گزینش، فعلی ربوبی و مقدس است که رعایت عدل و انصاف و تعقل و تدبر در گزینش، شرط لازم در صحت عمل گزینش گری است. اهمال و کوتاهی در امر گزینش و کنار گذاشتن معیارهای عقلی و اخلاقی-دینی در انتخاب صالح و اصلح، خطایی نابخشودنی و در بسیار موارد، حق الناس بیَن و ذنب لایغفر است.
نکته دو: گزینش شخص استاد نقویان به سمت دبیر هیات عالی گزینش توسط ریاست محترم جمهور به دلایلی که برخی از آن در ابتدای یادداشت حضور خوانندگان محترم گذشت نشان داد که امر گزینش و حواشی آن در کشور، باید آسیب‌شناسی جدی شود. این مهم خود، بار مسئولیت استاد نقویان را بیشتر می‌کند.
نکته سه: حجت‌الاسلام نقویان، یک اسلام شناس عامل برجسته، استاد موفق دانشگاهی و حافظ و مولوی شناس بزرگی می‌باشد که این همه، موجبات جمع شدن شرایطی در ایشان را شده است که بصیرت لازم و اعتماد به نفس و قوت لازم در ایفای مسئولیت خود در این سمت حساس را داشته باشند. انتظار این است که ایشان، وارث میراث صواب و سداد پیشینیان و پاسدار حدود و ثغور آن در هیات‌های گزینش باشند و با داشتن همراهانی بصیر و درد آشنا، اقدام به آسیب شناسی و برخی اصلاحات مورد نیاز در این راستا کنند. یکی از حساس ترین مراکزی که رصد دقیق آن در شیوه‌های گزینش افراد  توصیه می‌شود در حوزه آموزش و پرورش می‌باشد.
نکته چهار: از روش‌های مرسوم و کارا در امر گزینش در بسیاری از کشورهای پیشرفته در دنیا و در سطح سمت‌های مدیریتی بخصوص سمت‌هایی که سطح دانش، تعهد و خبره بودن فرد کاملا در سطح کارایی آن تعیین کننده است، لیست کردن معیار‌های لازم برای تصدی سمت مدیریتی مورد نظر و اعلام آن بصورت عمومی می‌باشد تا افرادی که شرایط انتخاب را در خود می‌بینند، بتوانند با ارائه رزومه و معرفی، خود را نامزد  تصدی سمت مدیریتی مورد نظر کنند. این مهم اگر  با معیار‌‌های معقول در کشورمان بومی‌سازی شود، روشی نو و بسیار کارا در جهت اولا تحول در فرآیند‌های گزینشی خواهد بود و در ثانی با فاصله گرفتن از معیار‌های غیر عادلانه و ناصواب قبیله‌گری و به اصطلاح آشنا بازی، در جهت تقویت معیارهای گزینش اصلح و کارا می‌توان گام‌های بزرگی را برداشت.