رکوردشکني روسيه در حذف دلار


بانک مرکزي روسيه در راستاي تداوم سياست دلارزدايي خود، ۱۰۰ ميليارد دلار از ذخاير دلاري خود را به يورو، ين و يوان تبديل کرد.به گزارش ايسنا از راشاتودي، ميزان ذخاير دلاري روسيه در شرايطي به کمترين سطح تاريخ خود رسيده که بانک مرکزي اين کشور ۱۰۰ ميليارد دلار از ذخاير خود را به ارزهاي ديگري همچون يورو، يوان چين و ين ژاپن تبديل کرده است. در سه ماهه منتهي به ماه ژوئن، سهم دلار از ذخاير ارزي خارجي روسيه از ۴۳.۷ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پيدا کرده است.

بر خلاف دلار، سهم يورو با افزايشي چشمگير به ۳۲ درصد رسيده است. در گزارش بانک مرکزي روسيه سهم يوان از ذخاير ارز خارجي ۱۴.۷ درصد، پوند ۶.۳ درصد، ين ۴.۵ درصد، دلار کانادا ۲.۳ درصد و دلار استراليا ۱ درصد عنوان شده است. همچنين حجم کل ذخاير ارزي روسيه با ۴۰.۴ ميليارد دلار افزايش به نسبت ژوئيه ۲۰۱۷ به ۴۵۸.۱ ميليارد دلار در ژوئن ۲۰۱۸ رسيده است. از سال گذشته و به دنبال تنش روسيه و آمريکا که منجر به تحريم گسترده بنگاه‌ها و تاجران روسي توسط آمريکا شد، روسيه به سرعت در حال کاهش وابستگي خود به دلار و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داري آمريکا است.



کرملين با متهم کردن آمريکا به استفاده ابزاري از دلار گفته است که به منظور حفظ امنيت اقتصادي روسيه چاره‌اي جز کاهش وابستگي اقتصاد اين کشور به دلار ندارد