عرضه يک ميليون بشکه نفت‎خام سبک در بورس انرژي


گروه انرژي: ششم آبان‌ امسال براي نخستين بار يک ميليون بشکه نفت خام سبک در بورس انرژي عرضه شد که در نهايت سه خريدار ۲۸۰ هزار بشکه نفت به قيمت هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت را معامله کردند. دومين عرضه نيز در بيستم آبان‌ماه صورت گرفت و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام سبک ايران به قيمت هر بشکه ۶۴.۹۷ دلار به فروش رسيد .اتفاقي که پاي بخش خصوصي را به فروش نفت باز کرد و نفتي‌ها رضايت خود را از اين اتفاق ابراز و اعلام کردند که اين فرآيند ادامه‌دار خواهد بود. از سوي ديگر بورسي‌ها نيز اعلام کردند اين عرضه‌ها به‌طور منظم انجام مي‌شود که با اين کار بخش خصوصي بتواند وارد معاملات نفت خام شود.

سعيد خوشرو مدير امور بين‎الملل شرکت ملي نفت ايران اعلام کرد: اول بهمن‎ماه، يک ميليون بشکه نفت خام سبک ايران در بورس انرژي عرضه خواهد شد.

به گزارش شرکت ملي نفت ايران، سعيد خوشرو گفت: دوشنبه اول بهمن 1397 يک ميليون بشکه نفت خام سبک در حجم‎هاي 35 هزار بشکه‌اي با قيمت پايه 52.42 دلار به ازاي هر بشکه عرضه خواهد شد.

وي با بيان اينکه علاوه بر امکان تسويه حساب با ارزهاي بين‎المللي، امکان تسويه کامل با ارز ريال ايران با نرخ سنا از تفاوت‎هاي عرضه اين دوره با دوره‎هاي قبل است، اظهار کرد: دوره تسويه حساب معاملات نيز از 60 به 90 روز افزايش يافته است.

خوشرو با بيان اينکه مجوزهاي لازم از سران سه قوه براي عرضه سه ميليون بشکه نفت خام در بورس انرژي اخذ شده است، افزود: در اين مرحله، يک ميليون بشکه نفت خام سبک ايران براي عرضه در نظر گرفته شده و به تناسب فروش، نسبت به حجم عرضه در دوره‎هاي بعدي تصميم گيري و اقدام خواهد شد.

بر اساس اين گزارش، عرضه نفت خام در بورس انرژي ايران در راستاي تحقق سياست‎هاي اقتصاد مقاومتي مبتني بر ايجاد تنوع در روش‎هاي فروش نفت و استفاده از ظرفيت‌هاي بخش غيردولتي به‌منظور صادرات نفت‌خام در دستور کار قرار گرفت و پيش از اين حدود يک ميليون بشکه نفت از طريق بورس عرضه شده است.

در همين ارتباط حجت‌الاسلام نصرا... پژمان‌فر نماينده مردم مشهد و عضو کميسيون تلفيق بودجه 98 کل کشور اظهار داشت: امروز يکي از مواردي که در کميسيون تلفيق بررسي شد موضوع عرضه نفت در بورس بود. وي افزود: با توجه به اينکه دنيا امروز به دنبال راه حل‌‌هاي متفاوتي براي فروش و خريد مي‌گردد بورس يکي از مسيرهاي بسيار روشن و شفافي است که در آن نه تنها فساد نيست بلکه شفافيت دقيقي دارد و موجب اين مي‌شود که ما بتوانيم به دنيا براي کساني که خريدار دائمي‌هستند بتوانيم فرصتي فراهم کنيم براي اينکه نفت خود را بفروشيم.

عضو کميسيون تلفيق بودجه 98 گفت: ما براي دور زدن تحريم‌ها بايد از تمام ابزارها استفاده کنيم و اتفاقا بسياري از کشورها هستند که به شکل‌هاي مختلف آمادگب دارند تا نفت ما را از طريق بورس خريداري کنند. چون در اين مسير فروش نفت از طريق بورس کاملا مديريت‌هاي لازم براي اينکه خريدار متوجه نشود که موضوع چيست و ما چگونه به او نفت را تحويل دهيم، ارائه نشده است.

پژمان‌فر در ادامه توضيح جزئيات مصوبه امروز کميسيون تلفيق بودجه 98 عنوان کرد: بنابراين مورد مذکور يکي از مواردي است که ما مي‌توانيم شرايط تحريم را دور بزنيم و به همين دليل در بورس عرضه شده که در کمتر از 5 دقيقه مقدار 2 ميليون بشکه فروخته شد، نهايتا اين اقدام تجربه بسيار موفقي است.

وي عنوان کرد:‌ ما براي عرضه نفت از طريق بورس تسهيلاتي را پيش‌بيني کرده‌ايم آن هم براي کساني که مي‌خواهند اين پول را بدهند تسهيلات گذاشتيم چه بخواهند به صورت ريالي و چه ارزي عرضه کنند مي‌تواند اين کار را انجام دهند.