ترزامي قرباني بزرگ برگزیت

ترزا می که آن اوایل بسياري می گفتند او بانوی آهنین دوم انگلیس خواهد بود، آنچنان شکستی در پارلمان بریتانیا خورد که هرگز یک نخست وزیر انگلیسی آن را تجربه نکرده بود.حتی می توان گفت که این بزرگ‌ترین شکست در تاریخ رای گیری پارلمان برای یک دولت حاکم بود؛ جایی که ۱۱۸ نفر از اعضای حزب محافظه کار( حزب متبوع ترزا می ) هم به آن رای منفی دادند!
حالا بهتر است خانم نخست وزیر پیش از آنکه کسی مثل جرمی کوربین، حکم تخلیه او را از خانه شماره 10 خیابان داونینگ بگیرد، بايد خودش جعبه ها و کارتن های را از انباری در بیاورد، وسایل خود را جمع کند و به منزل قدیمی‌اش اسباب کشی کند. شاید این روزها او مدام به خودش می گوید که ای کاش، در مقام وزارت کشور مانده بود و می گذاشت که بوریس جانسون به نخست وزیری می رسید. دست کم الان هنوز وزیر باقی مانده بود. اینک، سایه جرمی کوربین بیش از هر زمانی بر سر خانم می سنگینی می کند. ترزا می با شکست برنامه هایش در پارلمان، دیگر جایی در صحنه سیاسی انگلیس ندارد و شاید چند وقت دیگر فیلم بستنی خوردنش در کنار روخانه تایمز درست مثل نخست وزیر پیشین، یعنی دیوید کامرون بیرون بیاید؛ این یعنی پایان عمر سیاسی خانم می.
برخی ها که اعتقاد داشتند او دومین بانوی آهنین انگلیس است، یک نکته مهم را از یاد برده بودند؛ مارگارت تاچر با رای مردم به صندلی نخست وزیری رسید اما می هرگز در معرض رای مستقیم مردم قرار نگرفت و فقط به دليل استعفای کامرون به نخست وزیری رسید. صندلی هایی که بدون دموکراسی و رای مردم تصاحب می شوند ، درجه اعتبار و وفاداری خیلی پایینی دارند و دیر یاد زود سیاستمداران مورد نظر این پست ها را از دست می دهند! احتمالا ترزا می هم طی روزهای دیگر از مقام خودش مثل کامرون استفعا خواهد داد.
با رای منفی مجلس عوام بریتانیا به طرح مورد توافق دولت محافظه‌کار ترزا می و اتحادیه اروپا، کار برای خروج آسان بریتانیا گره خورد. در این مطلب سناریوهای پیش رو پس از این رای «تاریخی» را بررسی می‌کنیم.


به گزارش یورو نیوز،در درجه اول و آنچه احتمال آن می رود، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون کسب توافق بوده و به این به آن معنی است که بریتانیا تمام منافع مشترک خود با اتحادیه اروپا را از دست خواهد داد.
به جز محافظه کاران حامی برگزیت بدون توافق حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند نیز مخالفت خود را با توافق جدید اعلام کرده است. البته این دو حزب خواهان برگزاری همه پرسی دوباره برگزیت هستند.
پیشتر اعضای تندروی هم‌حزبی ترزا می سعی کردند تا با طرح رای اعتماد، می را از قدرت برکنار کنند که البته با دو رای کمتر موفق به انجام این کار نشدند.
ريیس جمهوری فرانسه، صدراعظم آلمان، صدراعظم اتریش و نخست وزیر هلند نسبت به رد توافق اتحادیه اروپا و ترزا می، نخست وزیر بریتانیا برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا در جریان رای گیری سه‌شنبه شب پارلمان بریتانیا واکنش نشان دادند.
واکنش فرانسه
فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که اگر بریتانیا تصور می‌کند که اتحادیه اروپا با نقض اصول اساسی و با نادیده گرفتن منافع بازار مشترک خود حاضر می‌شود برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا امتیازاتی در نظر بگیرد، سخت در اشتباه است.
مطابق اعلام کاخ الیزه، هرگونه درخواست بریتانیا مبنی بر تمدید دوره اجرای ماده ۵۰ پیمان لیسبون باید همراه با ارائه برنامه و استراتژی جدید این کشور برای خروج از اتحادیه باشد؛ طرحی که باید بر اصول اساسی اتحادیه اروپا مبتنی باشد.
واکنش فرانسه پس از آن صورت گرفت که در پی رد توافق برگزیت در پارلمان بریتانیا احتمال تلاش دولت این کشور برای به تعویق انداختن خروج از اتحادیه اروپا پس از تاریخ توافق شده ۲۹ مارس ۲۰۱۹ تقویت شد.
در همین حال، امانوئل مکرون، ريیس جمهوری نیز گفت که اتحادیه اروپا هر آنچه را که ممکن بود برای توافق برگزیت انجام داد.
واکنش آلمان
اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ضمن ابراز تاسف از رای قاطع روز سه‌شنبه پارلمان بریتانیا در رد توافق برگزیت گفت که اکنون نوبت تلاش ماست تا خسارت‌های ناشی از روند به وجود آمده را به حداقل برسانیم.
مرکل تاکید کرد که اتحادیه اروپا آمادگی لازم برای آغاز دور تازه مذاکرات میان دو طرف را بر مبنای پیشنهاد تازه نخست وزیر بریتانیا دارد.
پیشترهایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفته بود در صورت رد برگزیت در رای‌گیری پارلمان بریتانیا، اتحادیه اروپا آماده برگزاری مذاکرات جدید است.
واکنش اتریش
در رویکردی بینابین با آلمان و فرانسه، سباستین کورتس، صدراعظم اتریش گفت که مواردی وجود داشت که مذاکره در خصوص آن‌ها می توانست خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تسهیل کند ولی ما در شرایط فعلی به عقب برنمی‌گردیم و حاضر به مذاکره مجدد با بریتانیا نیستیم.
کورتس تاکید کرد که برای کاهش دشواری اجرای برگزیت برای بریتانیا تنها این امکان وجود دارد که بر اساس روابط آتی اتحادیه با این کشور بتوان نقاط خاصی را شناسایی و بررسی کرد.
او خطاب به مقامات بریتانیا گفت که ما از شما انتظار داریم که به طور شفاف برنامه خروج خود از اتحادیه اروپا را اعلام و راهکاری را نیز برای جلوگیری از اختلال در برگزیت ارائه کنید.
واکنش کمیسیون اروپا
ژان کلود یونکر، ريیس کمیسیون اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود، ضمن ابراز تاسف عمیق از رای منفی مجلس عوام به این توافق نوشت: «از بریتانیا می‌خواهم تا در اسرع وقت تصمیم خود را روشن کند. درواقع زمانی باقی نمانده است».
واکنش رییس شورای اروپا
دونالد توسک، ريیس شورای اتحادیه اروپا هم با لحنی تند، نه تنها به تصمیم مجلس عوام بلکه به کل پروژه برگزیت حمله کرد. آقای توسک در حساب توییتري خود نوشت: «اگر [رسیدن] به یک توافق غیرممکن است و اگر هیچ‌کس خواهان توافقی نیست، دست آخر چه کسی شجاعت این را خواهد داشت تا بگوید یک راه حل مثبت چیست؟»
واکنش رییس پارلمان اروپا
آنتونیو تایانی، ريیس پارلمان اروپا به زبان پرتغالی به شکست طرح ترزا می واکنش نشان داد: «رای لندن به برگزیت یک خبر بد بود. اولویت ما با سه میلیون و ششصد هزار شهروند اروپایی ساکن بریتانیا و بریتانیایی‌های ساکن اتحادیه اروپاست. آن‌ها به قطعیت در آینده احتیاج دارند. ما به مبارزه برای این افراد ادامه خواهیم داد.
واکنش ترزا می
نخست‌وزیر انگلیس که با رای عدم اعتماد در پارلمان مواجه است، تاکید کرد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ۲۹ مارس تحقق خواهد یافت.
احتمال برگزاری همه‌پرسی جدید
ونس کیبل، رهبر حزب لیبرال‌دموکرات که مخالف توافق برگزیت است، می‌گوید که بهترین راه، برگزاری همه‌پرسی دوم است البته با این شرط که گزینه باقی ماندن در اتحادیه اروپا نیز در این همه‌پرسی لحاظ شود. این ایده طرفدارانی در میان برخی از نمایندگان حزب کارگر، اصلی‌ترین حزب مخالف دولت محافظه‌کار نیز دارد.
گروهی از سیاستمداران مخالف برگزیت پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده‌اند تا بر اساس آن امکان برگزاری دومین همه‌پرسی با موضوع برگزیت فراهم شود.
بر اساس پیش‌نویس، از مردم پرسیده خواهد شد که آیا مایل به ماندن در اتحادیه اروپا هستید یا حاضرند در چهارچوب توافقی که میان ترزا می با بروکسل به دست آورده، این اتحادیه را ترک کنند.
سیاستمداران طرفدار این پیش‌نویس تاکید دارند که موافقت با برگزاری یک همه‌پرسی دیگر باعث می‌شود که اجرای ماده ۵۰ معاهده اروپا درباره پروسه دوساله خروج اعضا از اتحادیه اروپا نیز به تاخیر بیفتد.
این گروه از سیاستمداران قصد دارند پیش‌نویس این قانون را به مجلس سنای بریتانیا ارائه دهند.