اهداف اسراییل در حمله به سوریه

دکتر صلاح‌الدین هرسنی*- خبرگزاری اسپوتنیک پنجشنبه گذشته از پنج حمله هوایی از سوی جنگنده‌های اسراییل به یک پایگاه نظامی در اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق خبر داد. به گفته وزیر اطلاعات اسراییل حمله به سوریه کاملا مطابق با سیاست این کشور در ممانعت از انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان بوده است. از طرف دیگر برخی منابع از جمله الحیات دلیل حمله اخیر اسراییل به سوریه را به معنای کمک به معارضین سوری و همچنین تلاشی مایوسانه برای بالا بردن روحیه تروریست‌هایی دانسته است که زیر ضربات سنگین نیروهای مسلح سوریه قرار دارند.با همه اهداف آشکار و پنهانی که در پشت حمله اسراییل به سوریه وجود دارد، چنین اقدامی را باید به معنای باز شدن پای اسراییل در بحران سوریه و همچنین به‌عنوان سیاست جدید این کشور در قبال متحدان منطقه‌ای این کشور دانست. البته تنش میان سوریه و اسراییل امر تازه‌ای نیست و با عبور این دو کشور از مرز‌های 1967مواضع‌شان نسبت به یکدیگر همواره در شرایط تهاجمی قرار داشته است.
نظر به آنکه سوریه این حمله را به معنای نقض حاکمیت خود و همچنین اختلال در سلسله پیروزی‌های خود در نبرد با معارضین می‌داند، قطعا در زمان و با شیوه مناسب به اسراییل پاسخ خواهد داد. البته سوریه بدون جلب نظر و حمایت ایران و حزب‌الله قادر به این کار نخواهد بود.
به این ترتیب و با استقرار دو سکوی جدیدی که در چارچوب طرح ضد موشکی گنبد آهنین در مناطق ساحلی حیفا و صفد در اسراییل علیه سوریه و متحدانش در منطقه فراهم شده، جبهه دیگری از جنگ علیه این کشور در منطقه باز خواهد شد.
شواهد و قراین نشان می‌دهد که اسراییل در این جنگ جدید مقابل سوریه اهداف مهم‌تری را جست‌وجو می‌کند. در این ارتباط هدف اصلی، مهار ایران است زیرا مقامات تل‌آویو پیروزی‌های سوریه بعد از فتح حلب را مرهون اقدامات لجستیکی ایران می‌دانند. به همین خاطر همواره می‌خواهد راهبرد حمایتی ایران قرین شکست شود.


آن‌گونه که مقامات تل‌آویو گفته‌اند در حال حاضر با مداخله ایران در بحران سوریه، نفوذ تهران از اقیانوس آرام تا دریای سرخ و دریای مدیترانه گسترش یافته است، حال حملات اخیر اسراییل به سوریه، خط قرمز جدید و آشکاری برای ایران ترسیم می‌کند تا حرکت سریع خود را برای تبدیل شدن به یک هژمون منطقه‌ای متوقف کند.
هدف دیگر اسراییل همسو شدن با راهبرد‌های دولت تازه‌کار آمریکاست به این معنی که می‌خواهد با حمایت‌های ضمنی آمریکا از استقرار دائمی پایگاه نظامی ایران در سوریه جلوگیری کند. در این ارتباط اسراییل برای تعدیل این شرایط به طرف‌های نگران منطقه از جمله عربستان، امارات و مصر پیوسته تا همراهی در محور «ریاض- قاهره- تل‌آویو» تقویت شود.
* مدرس علوم سیاسی و روابط بین‌الملل
S.Harsani.k@gmail.com
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه