شوک دلار در کمین بازار

بدون شک نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو، تاثیر زیادی بر وضعیت اقتصاد کشور خواهد داشت. برنامه و روشی که پیروز این انتخابات، برای اداره کشور در پیش خواهد گرفت بر شرایط بازارهای مختلف تاثیری جدی خواهد گذاشت.
قیمت دلار آمریکا یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی است که بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی گوش‌به‌زنگ نشانه‌های تغییر آن هستند تا برنامه‌های واحد اقتصادی خود را با آن هماهنگ کنند. به اعتقاد اغلب کارشناسان صرف‌نظر از نتیجه این انتخابات، بازار دلار، پس از ٢٩ اردیبهشت‌ماه راهی به‌جز افزایش قیمت نخواهد داشت اما این افزایش قیمت، می‌تواند با توجه به اینکه چه کسی پیروز انتخابات است متفاوت باشد. چنانچه مردم بار دیگر به حسن روحانی اعتماد کرده و سکان اداره کشور را به وی بسپارند، می‌توان امیدوار بود که با ادامه برنامه‌های دولت وی، در راستای کاهش نرخ تورم، کمترین افزایش قیمت دلار را شاهد باشیم. ناگفته نماند که در صورت پیروزی روحانی برنامه بانک مرکزی برای تک‌نرخی کردن ارز و حذف رانت ارزی، ممکن است در تابستان امسال اجرایی شود. تک‌نرخی شدن قیمت ارز، موجب خواهد شد کالاهایی که در حال حاضر با نرخ دلار مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند دچار افزایش قیمت زیادی شوند. از آنجا که از تیم اقتصادی و برنامه‌های سایر کاندیداها تصویر روشنی در دست نیست به‌درستی نمی‌توان سرنوشت قیمت دلار را در صورت پیروزی آنها پیش‌بینی کرد اما روشن است که سایر کاندیداها کمتر از حسن روحانی به کاهش نرخ تورم و تنش‌زدایی در سیاست خارجی اعتقاد دارند؛ یعنی به‌راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که حضور کاندیداهای اصولگرا در پاستور، با افزایش نرخ تورم و تنش در سیاست خارجی همراه خواهد بود.
تنش در روابط خارجی، امید فعالان اقتصادی از به ثمر نشستن نهال برجام را کاهش داده و باعث التهاب شدید در بازار دلار خواهد شد.
از سویی در شرایط فعلی دولت با افزایش عرضه جلوی افزایش نرخ دلار را گرفته است و به گواه تجربه، سیاست‌های دستوری برای پایین نگه‌داشتن قیمت دلار نیز نمی‌تواند راهکار حل این مشکل باشد و تنها تاثیر مقطعی خواهد داشت. گفتنی است در صورت کنترل قیمت دلار با این‌گونه روش‌ها، پس از گذشت چند سال باید منتظر شوک دلاری دیگری در کشور و افت ناگهانی ارزش دارایی‌های مردم باشیم. با در نظر گرفتن تحلیل فوق مبنی بر افزایش قیمت دلار، خرید سهام شرکت‌هایی که عمدتا صادرکننده کالا بوده یا آن دسته از شرکت‌ها که دارایی‌های ارزی قابل‌توجهی دارند، می‌تواند بهترین گزینه سرمایه‌گذاری در بورس باشد. گفتنی است سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند برای در امان ماندن از ریسک تغییر سیاست خارجی کشور (در اثر تغییر رییس‌جمهور) و بازگشت تحریم‌ها، در خرید سهام شرکت‌هایی که در صورت بازگشت تحریم، با مشکل جدی مواجه می‌شوند با احتیاط بیشتری رفتار کنند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه انتقال تسویه حساب‌های ایران از جنوب خلیج‌فارس به روسیه سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر سفر رهبر کاتولیک‌های جهان به مصر شوک دلار در کمین بازار شوک دلار در کمین بازار همسویی پکن با واشنگتن همسویی پکن با واشنگتن 3 برنامه افشای سریع اطلاعات 3 برنامه افشای سریع اطلاعات حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی حریق در پاساژ مهستان خیابان کارگر جنوبی گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ گزارش بانک مرکزی از وضعیت مسکن در فروردین ماه منتشر شد؛ حکایت رستم و جمنا ! حکایت رستم و جمنا ! غافلگیری اصولگرایان غافلگیری اصولگرایان شرح مصائب! شرح مصائب! انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ انتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس از افزایش قدرت مافیای قاچاق در بازار؛ پیروزی روحانی و جهانگیری پیروزی روحانی و جهانگیری بیگانگی با علم اقتصاد بیگانگی با علم اقتصاد بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ بررسی وعده اقتصادی قالیباف در انتخابات 96؛ اهداف اسراییل در حمله به سوریه اهداف اسراییل در حمله به سوریه