در ادامه سفرهای مقامات آمریکایی، سناتور جمهوری‌خواه نزدیک به ترامپ هم به ترکیه رفته است

گِـرَم بعد از بولتون و پمپئو
همدلی| گروه سیاسی: لیندزی گِرَم، سناتور جمهوری‌خواه در سفری به استانبول، بار دیگر به موضع‌گیری درباره سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت پرداخت. این سناتور که در سال دوم ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و در برخی مسائل داخلی به او نزدیک‌تر شده است، درباره خاورمیانه اختلاف نظرهایی با رئیس‌جمهور دارد که آن‌ها را علنی هم کرده است. گرم در حالی به ترکیه می‌رود که از منتقدان تصمیم ناگهانی ترامپ مبنی بر خارج‌کردن سربازان آمریکایی از سوریه و سپردن منطقه به ترکیه بوده است.
ترکیه که یکی از کشورهای درگیر در مسئله سوریه است، طرف گفت‌وگوی منجر به این تصمیم بود و مخالفان خروج آمریکا معتقد بودند بعد از کناررفتن آمریکا به عنوان متحد کردهای سوریه، به اقدام علیه آن‌ها خواهد پرداخت. طبق گزارش‌ها گرم که بعد از سفرهای خاورمیانه‌ای جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به ترکیه رفته است، در این سفر دیداری با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه داشت که بنا بود در آن درباره وضعیت سوریه و خروج نیروهای آمریکا از این کشور با رهبر کشور میزبان صحبت کند. گزارش رسانه‌ها حاکی است قرار بوده در این دیدار او با اردوغان درباره پیشنهاد ایجاد «منطقه‌ای امن» در شمال شرقی سوریه صحبت کند.
اردوغان که از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه استقبال کرده بود، منتقد مواضع بعدی آمریکا در راستای تعویق و شرط‌گذاشتن برای این خروج شده بود. بعد از اعلام تصمیم ترامپ، مقامات دولت آمریکا و در صدر آن‌ها بولتون و پمپئو در سخنرانی‌ها و سفرهایی به منطقه به دنبال کنترل وضعیت بودند تا به متحدان آمریکا در منطقه اطمینان دهند منافع مشترک آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد اما نارضایتی اردوغان از این روند در اصلاح تصمیم ترامپ به حدی بود که در زمان سفر بولتون به ترکیه، حاضر به دیدار با او نشد.


هیچ شواهد رسمی وجود ندارد که گرم در جایگاه نمایندگی شخص یا دولت ترامپ به این سفر رفته باشد؛ با وجود این، رابطه نزدیک این سناتور با رئیس‌جمهور می‌تواند نشانه‌ای باشد که این سفر، با هماهنگی یا لااقل اطلاع ترامپ انجام شده است، به‌خصوص در شرایطی ترامپ یک روز پیش از این سفر از سفر نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس جلوگیری کرد. در صورتی که ترامپ موافق سفر گرم به ترکیه بوده باشد می‌تواند این را نشانی از این به حساب آورد که ترامپ با تلاش‌های برای کندشدن خروج از سوریه و مدیریت منافع آمریکا و متحدانش در این روند، همراه شده است؛ البته لااقل فعلاً به شکلی که به نظر نیاید تصمیم اعلام‌شده رئیس‌جمهور اجرا نخواهد شد.
سفر گرم در روزهایی رخ می‌دهد که انفجار انتحاری در منبج، موجب کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی شده است. برخی ناظران در آمریکا که مخالف خروج سربازان این کشور از سوریه هستند، این اتفاق را در راستای تشدید ناامنی در سوریه و به خطر افتادن نیروهای آمریکایی در نتیجه اظهارات ترامپ تفسیر کردند. لیندزی گرم در واکنش به این خبر گفت امیدوار است رئیس‌جمهور با دقت به آنچه در سوریه انجام می‌دهد نگاه کند: «هیچ وقت اینجا [در آمریکا] امنیت نخواهیم داشت مگر اینکه حاضر باشیم آن‌جا به مردمی که می‌خواهند در مقابل ایدئولوژی‌های رادیکال بایستند کمک کنیم.»
فعلاً از جزئیات گفت‌وگوها بین گرم و اردوغان جزئیاتی در دست نیست و دیدار دوساعت‌ونیمه سناتور با رئیس‌جمهور ترکیه که با حضور مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه، ابراهیم کالین، سخنگو و مشاور ارشد اردوغان و فخرالدین آلتین، رئیس اداره ارتباطات برگزار شده، پشت درهای بسته انجام شده است. در برنامه سفر گرم، دیدار جداگانه با چاووش اوغلو و هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه و خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور نیز قرار داشته است. آکار در این دیدار درباره عمل‌نکردن آمریکا به وعده‌هایش درباره منبج و فتح‌الله گولن روحانی مخالف دولت ترکیه که در آمریکا به سر می‌برد، گفت‌وگو کرده است.
اما اظهارات عمومی این سناتور درباره خاورمیانه در همان راستای اظهارات قبلی اوست. او در ترکیه نیز خواستار خروج آهسته‌تر نیروهای آمریکا از سوریه شد. آن طور که ایلنا می‌نویسد، او در اشاره‌ای صریح به اظهارات ترامپ درباره بی‌اهمیتی سوریه گفت: «سوریه فقط مرگ و شن نیست، بلکه یک کشور مهم استراتژیک در یک منطقه‌ای ناپایدار است بر همین اساس در جریان خروج برنامه‌ریزی نیروهای آمریکایی از سوریه باید این اطمینان حاصل شود که ایران بزرگترین برنده ماجرا نخواهد بود.»
گرم که همواره در صحنه سیاست خارجی موضعی ضدایران داشته است، توضیح داد: «آمریکا باید از پیشروی ایران در شمال شرقی سوریه جلوگیری کند. سناریوی پیش رو این است که تمام حوزه‌های متعلق به مردم سوریه به دست ایرانی‌ها می‌افتد و این امر تحریم‌های رئیس‌جمهور علیه ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد... واشنگتن نباید بعد از خروج برنامه‌ریزی شده از یک کشور جنگ‌زده گزینه‌هایی برای متحدان خود مانند ترکیه باقی بگذارد. خروج از سوریه باید اهداف آمریکا در مورد ایران و عدم بازگشت خطر داعش به این شور را تامین کند و ایران نباید از ماجرای خروج از سوریه ذوق‌زده شود.»
او همچنین درباره روند تصمیم‌گیری در این زمینه گفت به باور او «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا گفت در تلاش برای رسیدن به برنامه‌ای است که نیروهای یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ را از مرزهای ترکیه دور کند. ترکیه ی‌پ‌گ را زیرمجموعه حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک و گروهی تروریستی می‌داند.
ایسنا می‌نویسد، سناتور جمهوری‌خواه خروج از سوریه را «اشتباهی به سبک اوباما» توصیف کرده که بدون یک طرح کلی منجر به هرج و مرج و ایحاد عراقی در ابعاد بزرگ‌تر خواهد شد: «ممکن است صبر و تحمل آمریکا کاهش یافته باشد، اما علاقه افراط‌گرایان تندرو برای کشتن ما و متحدانمان کاهش پیدا نکرده است.»
گرم در این سفر درباره عربستان نیز اظهاراتی داشت. سناتور کارولینای جنوبی که تا پیش از ماجرای خاشقجی از حامیان اصلی رابطه با عربستان سعودی بود، در سفر ترکیه بار دیگر بر دست‌داشتن ولیعهد عربستان در قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود تاکید کرد و گفت بهبودی روابط ریاض و واشنگتن نیازمند برخورد با «محمد بن سلمان» است. به گزارش ایرنا، او همچنین افراد مظنون به دست‌داشتن در قتل خاشقچی را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرد: «تحریم افراد دخیل در قتل خاشقچی را آغاز و در بیانیه‌ای قاطعانه اعلام می‌کنیم که بن‌سلمان از این مساله (قتل خاشقچی) مطلع بوده و مسئول آن است.»