فریدون مجلسی=تحلیلگر مسائل بین الملل

با توجه به رخدادهای اخیر در وزارت خارجه و همچنین تلاش برخی از مخالفان دولت برای بر هم زدن توافق هسته‌ای دیگر هیچ امیدی به ادامه راه برجام نیست. زیرا در شرایطی که بخشی از دولت در تلاش برای توسعه روابط سیاسی و بقای برجام است برخی در داخل در جهت تخریب برجام می کوشند و اساسا مخالف ادامه راه برنامه جامع اقدام مشترک هستند. به همین دلیل هم خواهان نوعی سیاست شرح گرایی و پیگیری سیاست های قدیمی هستند. بدین ترتیب بسیاری از کشورهای اروپا و آمریکا کاملا مستعد بوده و خود را آماده برای خنثی کردن امکان دست یابی به این هدف می سازند.
به‌نظر می‌رسد که با توجه به این شرایط ناگزیر
باید یک جنگ فرسایشی را تجربه کرد.
دیروز که با دختر پنج ساله ام تکرار سریال «پایتخت5» را می‌دیدیم، باز فهمیدم حتی داعش کاریکاتوری و طنزآلود آن سریال هم، خوف به جان بچه‌ها و شاید برخی بزرگترها می‌اندازد.‌هانیه خیره به آرتیست بازی «نقی معمولی» شده بود و من به یاد «عباس جوما» بغض کرده بودم. رزمنده قهرمان و ترک زبان عراقی که سالها در سپاه بدر برعلیه صدام جنگیده بود و بعد ظهور داعش هم، در استان کرکوک عراق گروه ضربتی برای مبارزه چریکی با داعشیان تشکیل داده بود و شده بود کابوس داعشی‌ها! رزمنده‌های عراقی تعریف می‌کردند که چند بار از عباس خواستیم که بی خیال حمله‌های شبانه شود و اینقدر خودش را به خطر نیاندازد.جواب جالبش، همیشه در گوشم زنده است: «ما باید حتی شده با شهادت خودمان، ابهت داعش را بشکنیم تا مردم خوف شان از داعش بریزد و جرات جنگ پیدا کنند!»
شرحش را شنیده‌ام و یقین دارم هرکدام از عملیات‌های قهرمانانه «عباس جوما» و گروه کوچکش، استعداد یک فیلم بزرگ را دارد، و مگر شکست داعش با جانفشانی صدها و هزاران «عباس جوما»ی ایرانی، عراقی، لبنانی و افغانی حاصل نشد؟! حالا، حتی با اغماض از شکست‌ها و عقب نشینی‌ها و صرفا با احتساب حماسه‌ها، رشادت‌ها و پیروزی‌ها، حساب کنید ما چند فیلم و کتاب روایت نشده داریم؟!لرزه بر جانم می‌افتد وقتی پنجاه سال بعد را تصور می‌کنم. روزهایی که فیلم‌های‌هالیوود، داعش و جنگش را روایت می‌کنند و رامبوها و آرنولدهای آمریکایی، لشگریان داعش را تارومار می‌کنند! در روایتی که‌هالیوود راوی آن باشد، جایی برای شهیدان «عباس جوما» عراقی و «محمودرضا بیضایی» و «وحید نومی» و «حامد جوانی» هموطن ما نخواهد بود! پس جهاد هنرمندان ما، کی آغاز خواهد شد؟! تا کی به تماشای تکرار «پایتخت5» و «به وقت شام» بنشینیم؟! نکند دیر بجنبیم و سوژه داعش را هم از دستمان کش بروند!؟ خدا نکند!