به صدا درآمدن زنگ خطر با استعفای سلطانی‌فر

فاطمه امین‌الرعایا
5 دی‌ماه سال گذشته، محمد سلطانی‌فر با حکمی از سوی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی به جای حسین انتظامی منصوب شد. در حالی که حدود یک سال از فعالیت او در این سمت می‌گذرد، از دیروز برخی رسانه‌ها از احتمال استعفایش خبر می‌دهند. بنابر این اخبار، دخالت‌های برخی مسئولان وزارتخانه در امور معاونت مطبوعاتی، عدم تخصیص یارانه مطبوعات و بدقولی سازمان برنامه و بودجه دلایل استعفای سلطانی‌فر است. گرچه تا لحظه تنظیم این گزارش خبری مبنی بر پذیرش یا رد این استعفا منتشر نشده است اما عملکرد سلطانی‌فر در یک‌سال گذشته چگونه بوده و چه تاثیری بر مطبوعات کشور داشته است؟ در همین رابطه «ابتکار» با کامبیز نوروزی، نایب‌رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، گفت‌وگو کرده‌ است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:
عملکرد یک‌سال گذشته معاونت مطبوعاتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در مجموع دولت در حوزه مطبوعات کاملا منفعل بوده است. اینجا فقط مسئله معاونت مطبوعاتی مطرح نیست. به‌طور کلی مطبوعات، مسئله این دولت نیست و در قبال مطبوعات، رفتاری بسیار انفعالی و خالی از هر خلاقیت و ابتکار داشته است. البته در سال جاری، در دوره‌ای که قیمت کاغذ ناگهان افزایش پیدا کرد، وزارت ارشاد تلاش‌هایی برای کاهش بحران‌ کاغذ انجام داد. اما در مجموع متاسفانه دولت در مورد مطبوعات هیچ سیاست، برنامه و ایده‌ای ندارد. دولت اصلا کاری با مطبوعات ندارد و این نقص بسیار بزرگ و مسئله‌ای است بسیار فراتر از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و این یکی از نقدهای بسیار جدی وارد بر دولت است.


عملکرد معاونت مطبوعاتی در قبال دو لایحه سازمان نظام رسانه و قانون انتشار رسانه چطور بوده است؟
لایحه سازمان نظام رسانه و لایحه قانون انتشار رسانه، از نقاط منفی کارنامه دولت در حوزه مطبوعات است. هر دو لایحه بخصوص لایحه سازمان نظام رسانه به‌شدت ضد آزادی بیان و استقلال مطبوعات است. متاسفانه اخیرا شنیده‌ام که برخی از نمایندگان، مشابه همین لایحه را به عنوان طرح به مجلس داده‌اند که فرق معنی‌داری با لایحه ندارد و این یک نقطه منفی هم برای نمایندگان و هم برای دولت خواهد بود. چون همین خرده استقلال موجود در روزنامه‌نگاری کشور، با این لایحه متلاشی می‌‌شود. البته کارهای اصلی این لایحه در سال گذشته انجام شد اما در یکسال گذشته هم معاونت مطبوعاتی گام مثبتی در این راستا برنداشت.
یکی از دلایلی که برای استعفای آقای سلطانی‌فر مطرح‌شده، دخالت برخی مسئولان از وزارتخانه در امور معاونت مطبوعاتی بوده است. آیا این موضوع را در عدم موفقیت معاونت مطبوعاتی در برخی موارد،موثر می‌دانید؟
پاسخ به این سوال مستلزم این است که از مسائل داخلی بین معاونت مطبوعاتی و سایر بخش‌های وزارت ارشاد اطلاعات دقیقی داشته‌باشیم که من ندارم و نمی‌دانم چه گذشته اما وقتی آقای سلطانی‌فر چنین موضوعی را اعلام می‌کند، لابد مشکلاتی در این زمینه داشته‌اند اما اینکه چه‌ بوده و چه سطح و کیفیتی داشته است، من اطلاعات دقیق در موردش ندارم که بخواهم نسبت به آن قضاوتی داشته باشم.
سال گذشته، سال سختی برای مطبوعات بود و اهالی مطبوعات، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم کردند. بحران کاغذ، بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات را به تعطیلی یا کاهش صفحات کشاند؛ گرانی و مشکلات مالی باعث تعدیل نیرو در برخی از مطبوعات شد؛ وضعیت بیمه خبرنگاران همچنان حل‌نشده باقی مانده است و .... فکر می‌کنید موضوع «عدم تخصیص یارانه مطبوعات» که به عنوان یکی از دلایل استعفای آقای سلطانی‌فر مطرح شده، چقدر در تشدید این بحران‌ها موثر بوده است؟
این دولت متاسفانه کمترین برنامه‌ای برای مطبوعات ندارد و به نظر می‌رسد که سازمان مدیریت هم هیچ تصوری نسبت به اهمیت مطبوعات ندارد. برایشان اصلا مهم نیست مطبوعاتی باشد یا فعالیتی داشته باشند یا نه. اما بحرانی که گریبان مطبوعات ایران را گرفته، تنها مربوط به قیمت کاغذ در یکسال اخیر نیست و مسئله بسیار اساسی‌تر است. این موضوع جنبه‌های مختلف و جوانب گسترده‌ای دارد. اگرچه بحران قیمت‌ها طبیعتا فشارهای سنگینی به مطبوعات وارد کرده اما مشکلات اصلی مطبوعات ایران بسیار پیچیده‌تر از این است و این همان چیزی است که مدت‌ها است ما، کارشناسان مطبوعات و روزنامه‌نگاران درباره‌اش می‌گوییم. فعالان حوزه رسانه به صورت مداوم درباره خطر وضعیت بحرانی مطبوعات در ایران تذکر می‌دهند. دولت باید به این موضوع توجه کند چون اختیارات و امکانات گسترده‌ای در اختیار دارد. دولت می‌تواند بررسی‌های جدی انجام دهد و به تناسب آن راه‌حل‌های مناسبی هم پیش‌بینی شود، اما اصلا اهمیتی به این گفته‌ها داده نشد. بحران کاغذ و بحران قیمت‌ها در یک‌سال گذشته، مسئله مهمی است اما مشکلات روزنامه‌نگاری ایران بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر هستند. در مجموع ما در حوزه مطبوعات با دولتی بی‌برنامه و بسیار بی‌توجه روبه‌رو هستیم و این موضوع تنها به وزارت ارشاد یا معاونت مطبوعاتی منتهی نمی‌شود.
یکی از مهم‌ترین مسائل اهالی مطبوعات، شکل‌گیری و توانمندی انجمن‌صنفی مطبوعات بوده است. آیا در یک‌سال گذشته معاونت مطبوعاتی، در راستای توانمندی بیشتر این صنف، کمکی به انجمن کرده است؟
مسئله انجمن صنفی، عملا و قانونا ارتباطی به وزارت ارشاد پیدا نمی‌کند. سازمان‌های اداری بستگی به اختیارت‌شان می‌توانند موثر باشند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انجمن‌های صنفی نقشی ندارد اما کار خوبی در دوره آقای سلطانی‌فر انجام شد. در دوره قبلی این معاونت، انجمن‌‌هایی دولت‌ساخته تحت حمایت این معاونت شکل گرفتند تا در واقع به نوعی تنها تایید‌کننده کارها باشند. در دوره آقای سلطانی‌فر این سیاست کنار گذاشته شد و در طول یک‌سال اخیر که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تشکیل شد، رابطه محترمانه‌ای بین انجمن و معاونت مطبوعاتی برقرار بود.
در نهایت، به نظر شما ماندن یا رفتن آقای سلطانی‌فر از معاونت مطبوعاتی، تاثیری بر روند مطبوعات کشور خواهد داشت؟
شاید بهتر باشد از این زاویه به ماجرا نگاه کنیم که رفتن آقای سلطانی‌فر، با توجه به اینکه در اخبار منتشرشده، ایشان در انتقاد به برخی مسائل مهم استعفا داده‌اند، زنگ خطر مهمی را به صدا در می‌آورد که گویا جریان‌های پنهانی تلاش می‌کنند تا معاونت مطبوعاتی را که بخش تخصصی وزارت ارشاد در حوزه مطبوعات است، دور بزنند و این هشدار مهمی است که این جریان چه کسانی هستند، کجا هستند و چه می‌خواهند بکنند. باید به این مسائل توجه شود.
سایر اخبار این روزنامه
به صدا درآمدن زنگ خطر با استعفای سلطانی‌فر جلال‌خو ‌ش چهره ایران و اروپا؛ حرکت روی یخ‌های نازک «ابتکار» طرح تخصیص سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو را بررسی می‌کند هاله ابهام در طرح سهمیه‌بندی بنزین خطر پیش روی حیات شبانه پروانه‌های گرده افشان با روشنایی شب زمین چراغ‌ها را خاموش کنید «ابتکار» از خبری مبنی بر احتمال کسری بودجه تا 100 هزار میلیارد تومان گزارش می دهد رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری: باید قبول کنیم که اشتباه کردیم معاون وزیر خارجه لهستان روز گذشته به منظور دیدار با عباس عراقچی وارد ایران شد دو راهی اروپا میان تهران و ورشو صحبت‌های عجیب دبیر جشنواره فیلم فجر باعث ایجاد پرسش‌هایی شده است لج‌ولجبازی از نوع فیلم هندی! گل نمی خوریم، باج نمی دهیم، کم نمی آوریم روزهایی که به ما خوش می‌گذرد دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب: تفاوت را قبول داریم ولی تبعیض هرگز محسنی اژه‌ای: مرتضوی در زندان است شاخص‌های لایحه بودجه سال 98