شاخص‌های لایحه بودجه سال 98

لایحه 407 هزار میلیاردی بودجه 98 با 14 میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان برای کالاهای اساسی، درمان و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت. در این گزارش یازده شاخص لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفته است که در اختیار مخاطبان بودجه قرار می‌دهیم. لایحه بودجه کل کشور به عنوان دخل و خرج سال آینده از سوی حسن روحانی، رئیس دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا با بررسی نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق و پس از آن در صحن مجلس، به تصویب برسد. رئیس جمهوری در صحن علنی مجلس، معیشت مردم، تحرک تولید و اشتغال را سه هدف اصلی بودجه ۹۸ اعلام کرد البته ناگفته نماند که در این بین روحانی به استناد آمار وضعیت شاخص‏های کلان اقتصادی طی دوران پنج ساله مدیریت خود هم اشاره کرد.
در ادامه شاخص‌های لایحه بودجه سال 98 را می‌خوانید:
1- افزایش یک میلیارد دلاری اعتبار تامین کالاهای اساسی، درمان و تجهیزات پزشکی
در عین حال بودجه پیشنهادی سال آینده از رشد شاخص‌های کلان در بخش‌های مختلف حکایت دارد. بر این اساس برای کالاهای اساسی، درمان و تجهیزات پزشکی ۱۴ میلیارد دلار با نرخ دلار 4200 تومان در نظر گرفته شده است که این میزان بودجه امسال، ۱۳ میلیارد دلار تومان بود و در سال 98 با رشد یک میلیارد دلاری معادل 7.6 درصد نسبت به سال 97 مواجه شده است.


2-افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران
همچنین در راستای افزایش قدرت خرید حقوق بگیران دولتی و بخش‌هایی از جامعه که از جمله حقوق بگیران شاغل، بازنشسته و مستمری‌بگیران هستند، با تصمیم دولت حقوق شاغلین، بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیران در سال آینده ۲۰ درصد افزایش پیدا می‏کند.
3- کاهش 28 درصدی وابستگی به درآمدهای نفتی
سهم درآمدهای نفتی دولت در سال ۹۷ معادل ۲۷ میلیارد دلار است، که در بهترین شرایطی که برای سال ۹۸ پیش‌بینی شده درآمد نفتی دولت ۲۱ میلیارد دلار است؛ یعنی وابستگی نفت در سال آینده حداقل ۲۸ درصد نسبت به سال جاری کمتر می‌شود.
4- بودجه 7 هزار میلیاردی برای کاهش فقر مطلق
همچنین بر اساس لایحه بودجه سال آینده همچون قانون بودجه امسال، ۷ هزار میلیارد تومان برای مقابله با فقر مطلق پیش بینی شده که این میزان اعتبار با هدف ادامه اجرای طرح تحول سلامت و توسعه و توازن منطقه‏ای پیش بینی شده است.
5- رشد18.6درصدی درآمد استان‌ها
درآمدهای عمومی استان‌ها در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۱۵ هزار میلیارد منظور شده است که نسبت به رقم مشابه در قانون بودجه سال قبل ‌۱۸.۶ درصد رشد داشته است. این نرخ رشد ‌۴.۳ درصد بیشتر از نرخ رشد درآمدهای عمومی استان‌ها در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ است. اعتبارات استانی در بودجه سال 97 به میزان 66 هزار میلیارد تومان بود.
6- تعیین تکلیف 300 هزار مسکن مهر
اهداف لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در بخش مسکن شامل تکمیل خدمات زیربنایی اولیه برای ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تکمیل بخشی از خدمات روبنایی مسکن مهر در شهرهای جدید از جمله مدرسه، درمانگاه، کلانتری و مسجد و تکمیل و تحویل حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر است. از جمله مهم‏ترین تمهیدات پیش‌بینی شده لایحه در این بخش تسریع در تکمیل خدمات زیربنایی با افزایش اعتبار ردیف «تخفیف عوارض پروانه، حمایت‌های مالی و تراکم و زیرساخت مسکن مهر (سهم دولت)» نسبت به سال ۱۳۹۷ به میزان صددرصد است.
7- نوسازی 486 محله بافت فرسوده در سال آینده
در بخش بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری نیز ادامه نوسازی و بازسازی ۴۸۶ محله با مساحت تقریبی ۲۸۰۰۰ هکتار از طریق تامین اعتبار برای کمک بلاعوض برای تملک اراضی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی، وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات ساخت و وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات ودیعه اسکان موقت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ منظور شده است.
8-اعتبار1057 میلیارد ریالی برای مشکلات آب استان خوزستان
در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در فصل آب و فاضلاب، طرح‌های دارای معضل زیست‌محیطی در اولویت قرار گرفت. در این لایحه، افزایش اعتبار طرح‌های مربوط به سفر رهبری و رئیس جمهوری از ۹۵۱ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی سال ۱۳۹۷ به ۱۴۶۱ میلیارد ریال، افزایش اعتبار طرح‌های فصل آب و فاضلاب استان خوزستان از رقم ۸۲۶ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی سال ۱۳۹۷ به ۱۵۰۷ میلیارد ریال و افزایش اعتبار طرح‌های قابل خاتمه در سال ۱۳۹۸ (۲۳ طرح) از ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی در سال ۱۳۹۷ به ۱۲۱۸ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.
9- یارانه خرید تضمینی گندم 62 درصد افزایش یافت
یارانه خرید تضمینی گندم، از محل اعتبارات در بودجه عمومی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور ۶۲ درصد رشد پیدا کرده و از 5 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 8 هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان رسیده است.
10- رشد 70 درصدی اعتبارات درمان بیماران خاص
اعتبار موضوع درمان بیماران خاص که در بودجه سال جاری برابر ۲۱۶ میلیارد تومان است، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ بابت درمان بیماران خاص ۳۶۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است که رشد۷۰درصدی نسبت به اعتبار مصوب سال جاری را نشان می‏دهد.
11- افزایش 32 درصدی اعتبارات طرح تحول سلامت
طرح تحول سلامت با شفاف‌سازی اعتبارات مربوطه از طریق ایجاد ردیف اعتباری مشخص از محل هدفمندی یارانه‌ها با اعتباری به مبلغ ۴۹۰۰۰ میلیارد ریال ادامه می‌یابد که ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۷ رشد دارد.
بر اساس این گزارش، اعداد و ارقام لایحه بودجه از رشد اعتبارات و توجه دولت به ردیف‌های مهم اعتباری به ویژه معیشت و سلامت دارد؛ اکنون لایحه بودجه طبق قانون در مجلس شورای اسلامی به سر می برد تا پس از اصلاحات نمایندگان، در نهایت به عنوان سند دخل و خرج یکساله دولت برای سال 98 اجرایی شود.
سایر اخبار این روزنامه
به صدا درآمدن زنگ خطر با استعفای سلطانی‌فر جلال‌خو ‌ش چهره ایران و اروپا؛ حرکت روی یخ‌های نازک «ابتکار» طرح تخصیص سهمیه بنزین به فرد به جای خودرو را بررسی می‌کند هاله ابهام در طرح سهمیه‌بندی بنزین خطر پیش روی حیات شبانه پروانه‌های گرده افشان با روشنایی شب زمین چراغ‌ها را خاموش کنید «ابتکار» از خبری مبنی بر احتمال کسری بودجه تا 100 هزار میلیارد تومان گزارش می دهد رئیس‌جمهوری در دیدار وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری: باید قبول کنیم که اشتباه کردیم معاون وزیر خارجه لهستان روز گذشته به منظور دیدار با عباس عراقچی وارد ایران شد دو راهی اروپا میان تهران و ورشو صحبت‌های عجیب دبیر جشنواره فیلم فجر باعث ایجاد پرسش‌هایی شده است لج‌ولجبازی از نوع فیلم هندی! گل نمی خوریم، باج نمی دهیم، کم نمی آوریم روزهایی که به ما خوش می‌گذرد دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب: تفاوت را قبول داریم ولی تبعیض هرگز محسنی اژه‌ای: مرتضوی در زندان است شاخص‌های لایحه بودجه سال 98