نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم

یکی ازدلایل گلایه محیط زیستی‌ها چنین است که برخی انتظار دارند این سازمان در عین برنامه ریزی برای حل مشکلات در قامت اجرای راهکارها هم ظاهر شود. موضوع راهکارها برای حل مشکل آب کشور از جمله این موارد است. کلانتری در روزهای آغاز به کارش در سازمان محیط زیست پیش بینی بحران امروز آب را داشت چنانکه در مرداد 96 اظهار داشت: « نتایج سیاست‌ها و عمل دهه 60 و 70 را امروز می‌بینیم. در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت. در حقیقت با سیاست‌های احساساتی، منابع پایدار محیط زیست را از دست دادیم و امروز دچار گرفتاری‌های متعدد در این حوزه هستیم.» وی تاکید کرد: «در دهه 60 و 70 رفتارهای احساسی جایگزین رفتارهای منطقی شد و شور و شوق انقلابی برای تولید بیشتر، رفع نیاز از خارج و استقلال کوتاه مدت باعث ایجاد آسیب‌هایی به منابع آب و خاک کشور شد.» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سیاست‌های تولیدی گذشته، درازمدت و آثار سیاست‌های تولیدی بر منابع زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته بود ادامه داد: امروز بزرگترین مشکل و مسأله کشور ما آب است.» کلانتری با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به آلودگی هوا قابل حل است ولی مسائل مربوط به آب به راحتی قابل جبران نیست افزود: «فاجعه کشور ما در آب است و گرفتاری اصلی محیط زیست کشور در منابع آبی است. جنگل‌های زاگرس حتی در دوره یخبندان از بین نرفته بودند ولی امروز در آتش بیماری می‌سوزند.» او در مرداد سال جاری باز هم نگرانی خود را از مشکل آب آشکار کرد و در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه نفت تا ۴۰ سال آینده و آب تا ۵۰ سال دیگر در ایران تمام می‌شود، گفت:«وضعیت آب کشور از آنچه که گفته می‌شود، بسیار بدتر است. با توجه به تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها مطمئنا ما با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد. براساس آمارها بارندگی در سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و به زیر ۲۰۰ میلیمتر مکعب رسیده است.» کلانتری با اشاره به کمبود آب شدید در کشور خاطرنشان کرد: «اگرچه میانگین بارش کاهش پیدا کرده و با تغییرات اقلیم مواجه هستیم، اما متاسفانه در مقابل مصرف آب روز به‌ روز بیشتر می‌شود. آب مانند نفت نیست که با توجه به نیاز مصرف شود و به اندازه نیاز و فروش بازار برداشت شود.» در همین مساله انتظار بیش از اختیار مطرح می‌شود چنانکه از معاون کلانتری درباره مساله موافقت‌های سازمان محیط زیست با طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای نیز مدعی است: «اصلا متولی تخصیص آب به خارج حوضه، سازمان محیط زیست نیست و وزارت نیرو است. از جمله‌ پیشنهادهای وزارت نیرو ممکن است انتقال آب بین حوضه‌ای باشد. سازمان محیط زیست تنها باید ارزیابی اثرات زیست محیطی را ببیند و اثرات را در مبدأ و مقصد بررسی کند.» ظهرابی در پاسخ به اینکه سازمان محیط زیست در وظیفه قانونی خود در حوزه آب یعنی تعیین و تخصیص حقابه محیط زیست و تالاب‌ها چه کرده می‌گوید: «سازمان محیط زیست تنها موظف است حقابه تالاب‌ها را تعیین کند و تخصیص آن با وزارت نیرو است.» اما دبیر انجمن مهندسان صنعت آب خوزستان می‌گوید: آن چیزی که آقای کلانتری و سازمان به طور کلی می‌گوید که ما صادرکننده مجوز نیستیم مغلطه‌آمیز است. اتفاقا این فرایند دقیقا صدور مجوز است یعنی در قانون آمده صدور مجوز محیط زیستی طرح‌های توسعه با سازمان حفاظت محیط زیست است.
درد و دل‌های محیط زیستی کلانتری
بی‌تردید سازمان محیط زیست با مشکلات زیادی مواجه است و به رغم اینکه کلانتری در آغاز کارش در این سازمان تاکید کرد‌:« محیط زیست نباید سیاسی باشد» اما برخی درصدد هجمه به آن هستند. نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم دیروز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه کشور طی چهار دهه گذشته یک قربانی به نام محیط زیست داشته است، گفت: نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم. عیسی کلانتری گفت: در آستانه‌ ورود به چهلمین سال انقلاب، تنها حوزه‌ای که در آن نه تنها وضعیت بهبود نیافته بلکه قربانی توسعه نیز شده ، محیط زیست است. وی ادامه داد: عمر متوسط ایرانی‌ها حدود ۲۰ سال اضافه شده و بیسوادی تقریبا در حال محو شدن است. تعداد دانشجویان کشور سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شده است. نیروی انسانی متخصص در کشور بسیار است. وضعیت ارتباطات کشور و وضعیت زیر بنایی کشور بهبود یافته است. بیش از ۹۰ درصد منابع کشور از گاز بهره‌مند هستند اما من به عنوان رئیس سازمان محیط زیست نمی‌توانم از عملکرد محیط زیست دفاع کنم. معاون رئیس جمهور تاکید کرد:‌ نمی‌توانم به مردم دروغ بگویم که وضعیت محیط‌ زیست ما بهتر شده است چه قبل و چه بعد از انقلاب اصول اولیه حفظ محیط زیست را رعایت نکردیم. حتی مهندسان ما جهت وزش باد را در محل احداث یک نیروگاه در نظر نگرفتند.
مسئولان توسعه کشور کوتاهی کرده‌اند


وی با تاکید بر اینکه مسئولان توسعه کشور کوتاهی کرده‌اند، گفت: ۱۲ تن فرسایش خاک، از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی، از بین رفتن زاگرس دستاوردهای چند دهه گذشته است البته می‌توانم از مدیریت دوره‌ خودم دفاع کنم اما به طور کلی عملکرد محیط زیست قابل دفاع نیست و توسعه کشور یک قربانی به نام محیط زیست داشته است.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال گذشته رئیس جمهوری چهار دستور کار برای سازمان حفاظت محیط زیست مشخص کرد، گفت: بهبود وضعیت کیفی هوای کلانشهرها، کنترل گرد و غبار، مدیریت پسماند به‌ویژه در شهرهای شمالی کشور و بهبود وضعیت تالاب‌ها چهار دستور کاری بود که دکتر روحانی در سال گذشته معین کرد. کلانتری با اشاره به بهبود کیفیت هوای کلانشهرها طی سال جاری نسبت به سال گذشته اظهارکرد: امسال با حرکت‌های جزئی که از سوی شهرداری‌ها و پلیس راهنمایی و رانندگی انجام شد همچنین همراهی و کمک طبیعت وضعیت هوای کلانشهرها بهتر از سال قبل شده است. کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه دولت در سال گذشته ۱.۳ میلیارد دلار برای بخش مدیریت پسماند پیش بینی کرده بود،گفت: متاسفانه این بودجه در مجلس حذف شد و به بخش دیگری اختصاص یافت. به همین علت دست ما خالی شد.
دستاورد منفی محیط زیست در ۴۰ سال گذشته
وی که مسئولیت ستاد احیای دریاچه ارومیه را نیز بر عهده دارد، اظهار کرد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی چند سال گذشته از تکمیل شدن چهار سد نیمه تمام جلوگیری شد. اگر این سدها ساخته می‌شد یک میلیارد مترمکعب ظرفیت داشت بنابراین دولت تلاش خود را در حوزه محیط زیست انجام داده است اما به‌طور کلی دستاورد محیط زیستی ما در ۴۰ سال گذشته منفی بوده است و از آنجا که توسعه پایدار را قبول نداشتیم و اصطلاح توسعه پایدار را وارداتی از غرب می‌دانستیم باعث شدیم که محیط زیست قربانی توسعه ناپایدار شود. کلانتری تاکید کرد: آب، جنگل‌ها، تالاب، تالاب‌ها و انرژی قربانی توسعه ناپایدار در کشور شده است. سوال این است که چه کسی خسارت می‌دهد؟ مردم این سرزمین خسارت وضعیت نامناسب محیط زیست را پرداخت می‌کنند. چه کسی در گرد و غبار جنوب غرب و جنوب شرق کشور زندگی می‌کند غیر از هم وطنان ما؟ اما چه کسی از این وضعیت سود می‌برد؟ هیچ کس، حتی سرمایه گذار هم قربانی توسعه ناپایدار است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: ۵۰۰۰ دلار تولید ناخالص داخلی کشور ما است این در حالیست که به اندازه کشوری که ۵۰ هزار دلار تولید ناخالص داخلی دارد، زباله تولید می‌کنیم. اولین گام در مدیریت پسماند تولید زباله کمتر است.کلانتری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: محیط زیست مسأله شخصی نیست. محیط زیست مسأله این دولت و آن دولت نیست. محیط زیست کارنامه یک جامعه است. کارنامه این دولت و آن دولت نیست. کارنامه یک نسل است. وی با بیان اینکه ایران ۸۰۰۰ سال تاریخ دارد، گفت: هیچ نسلی به اندازه نسل موجود محیط زیست ایران را تخریب نکرده است.
مدیران بی‌تفاوت نباشند
وی تاکید کرد: از مدیران خواهش می‌کنم و حتی دستور می‌دهم که نسبت به مسائل مختلف محیط زیستی در استان خود بی تفاوت نباشند. مدیران کل محیط زیست استان‌ها باید نسبت به پیرامون خود حساس باشند و در مورد آلاینده‌های مختلف شهر خود دقت لازم را داشته باشند. نباید روند مدیریت به شکلی باشد که ما از ستاد با آنها تماس بگیریم و در مورد منابع آلاینده و مسائل محیط زیستی تذکر بدهیم. کلانتری در پایان اظهار کرد: اگر تنها به ۲۰ درصد دستورات مقام معظم رهبری عمل می‌کردیم یکی از پاک‌ترین کشورهای جهان می‌شدیم. متاسفانه در شرایط حاضر پالایشگاه‌ها گازوئیلی تولید می‌کنند که بالای ۱۰۰۰ PPM سولفور دارد و وقتی به آنها تذکر می‌دهیم می‌گویند گازوئیل با قیمت ۳۰۰ تومان بهتر از این نمی‌شود و می‌توانید گازوئیل وارد کنید بنابراین این روند حفظ محیط زیست نیست.