جهش چشمگیر توسعه زیرساخت ها

آمارها و نمودارها به خوبی گواه حقیقتی آشکار است که نیاز به تفسیر ندارد. نگاهی به خدمات ارائه شده در حوزه های آب، برق و گازرسانی در استان به خوبی نشان می دهد که طی 40 سال سپری شده از طول عمر انقلاب اسلامی، رشد و توسعه قابل توجهی اتفاق افتاده است. از آن جمله می توان به واحدهای تحت پوشش گازرسانی در قبل از انقلاب و اکنون اشاره کرد، عددی که نشان می دهد تعداد این واحد ها در شهرها از 1234 مشترک به 919/758/1 واحد رسیده است. این عدد در روستاها هم قابل توجه است، وقتی براساس آمارهای رسمی مشاهده می کنیم که تعداد واحدهای روستایی تحت پوشش گاز در قبل از انقلاب، صفر بوده و طی چهار دهه خدمت رسانی، حالا به 834/467 واحد رسیده است.
در حوزه برق رسانی هم آمار و ارقام از انقلاب در خدمت رسانی حکایت دارد، نمونه آن مقایسه طول خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع برق در استان است که از 1796 کیلومتر به 12 هزار و 99 کیلومتر افزایش یافته است. دیگر دستاوردهای این عرصه، احداث تونل های انرژی است، چیزی که پیش از انقلاب معنا و مفهومی نداشته اما حالا تعداد آن به 14 هزار تونل در استان رسیده است.
با نگاهی به آمار خدمات ارائه شده در حوزه آب و فاضلاب نیز با دستاوردهای چشمگیری مواجه می شویم. افزایش تعداد شهرهای تحت پوشش آب شهری از 19 شهر به 73 شهر، افزایش تعداد سدها از یک به 27 و پوشش 70 درصدی شبکه فاضلاب شهری از جمله پیشرفت های ایجاد شده در این عرصه است. نمودارهای زیر که بر پایه آمار و اطلاعات رسمی از سوی نهادهای متولی آن ارائه شده است، به خوبی گواه این دستاوردها در استان است.