بازي در وقت اضافه

مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح ديروز شنبه ششم بهمن به ریاست صادق آملی لاریجانی و با حضور همه اعضا به غير از حسن‌روحاني، تشکیل جلسه داد. در جلسه ديروز که تعدادی از فقهای شورای نگهبان، وزرای امور خارجه و امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی ريیس جمهور، رييس کل بانک مرکزی و روسای کمیسیون‌های قضایی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، ادامه بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی، موسوم به پالرمو، اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مطرح شد. ابتدا گزارش کمیسیون های سیاسی، دفاعی و حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد و در ادامه، روسای کمیسیون‌های قضایی و امنیت ملی مجلس و سپس وزرای امور خارجه و اقتصاد و نیز رييس کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رييس‌جمهور، دیدگاه‌های خود را به نمایندگی از مجلس و دولت مطرح کردند. گفتني است ادامه بررسی ها و طرح دیدگاه های اعضای مجمع در مورد تعیین مصلحت در خصوص این لایحه به جلسه آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد. در همين راستا احمد توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا جلسه فوق‌العاده دیگری همچون هفته گذشته برای بررسی پالرمو تشکیل می‌شود، گفت: خیر، جلسه بعدی برای رأی‌گیری درباره پالرمو ودوهفته‌ دیگر خواهد بود.
حال خوب پالرمو
در ادامه اظهار نظرها، سید محمد صدر، يكي ديگر از اعضاي مجمع‌تشخيص مصلحت نظام، در خصوص علت تاخیر در تصویب لایحه پالرمو توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: این لایحه افراد موافق و مخالف داشت که نظریات مختلف دادند. البته آقایان ظریف، دژپسند و همتی، ريیس بانک مرکزی هم صحبت کردند. عضو مجموع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه رأی گیری در مورد این لایحه به جلسه هفته آینده مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد، افزود: من فکر می‌کنم در جلسه بعد به نتیجه ای خواهد رسید. هیات نظارت یک مسائلی را مطرح کرده بود که شورای نگهبان آن‌ها را به مجلس هم منعکس کرد ولی الان دیگر بحث هیأت نظارت نیست و همان بحث «مصلحت» مطرح است که در جلسه بعد در مورد آن تصمیم گیری می شود. وی در واکنش به خطبه های روز گذشته نماز جمعه تهران گفت: من نمی‌دانم آقای صدیقی از کجا مطلع است که مجمع با این لایحه مخالفت دارد؛ چون هنوز رأی گیری نشده است. من فکر می کنم نظرات مثبت در این مورد بیشتر از نظرات منفی است. در واقع با توضیحاتی که داده شد، اميدواريم در جلسه آینده به نتیجه خواهیم رسید.
تشريح آقاي دبير


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نيز در حاشیه جلسه مجمع تشخیص در گفت‌وگویی درباره فرجام بررسی لایحه پالرمو، گفت: دو لایحه از لوایح اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، از باب مصلحت به مجمع ارجاع شد؛ یکی مربوط به کنوانسیون پالرمو و دیگری موضوع CFT که مرتبط با مسائل تروریستی است. رضایی با بیان اینکه «دولت و مجلس فرصت کافی یافتند و سخن گفتند اما ما برای اینکه این موضوع، مساله‌ای مهم و حیاتی بود از وزرای امور خارجه و اقتصاد و دارایی و رييس بانک مرکزی و معاون حقوقی رييس جمهور دعوت کردیم که دیدگاه‌های‌شان را مطرح کنند»، اظهار داشت: «دو کمیسیون مربوط مجلس نیز دیدگاه‌های‌شان را مطرح و همچنين هر دو کمیسیون تخصصی مجمع نیز نتایج رأی‌گیری‌شان را ارائه کردند». دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما در پی این هستیم که آنچه به منافع ملی مربوط و در بهبود زندگی مردم موثر است و نیز آنچه به‌نفع نظام و انقلاب است را مدنظر قرار دهیم و در حقیقت مجمع آخرین سنگر منافع ملی و منافع جمهوری اسلامی است و ما در اینجا نمی‌توانیم تحت تاثیر فشارها قرار بگیریم. باید آنچه را كه به‌نفع ملت و کشور است، پیش ببریم، بر همین اساس مقرر شد که موافقان و مخالفان از جلسات آینده گفت‌وگوها را آغاز کنند و بحث‌ها ادامه یابد. در ارتباط با تشخیص مجلس شورای اسلامی مبنی بر مصلحت دانستن این موضوع هم موافقان و مخالفانی وجود دارد ، پس باید به آنان فرصت کافی بدهیم که دیدگاه‌های‌شان را بیان کنند. امیدوارم آنچه به‌مصلحت مردم و نظام است، در مجمع به نتیجه برسد که اعلام خواهد شد. وی یکی از مباحث جدی مرتبط با پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرايم سازمان‌یافته فراملی پالرمو را مربوط به حق تحفظ کشورمان در این کنوانسیون دانست و افزود: موافقان در خصوص رفع ابهام و مخالفان درباره حق تحفظ صحبت خواهند کرد؛ یکی از موضوعات جدی همین مساله، حق تحفظ است اما ابهامات بیشتری هم هست که در آینده موافقان و مخالفان صحبت می‌کنند و در مجموع، مجمع تصمیم خواهد گرفت. رضایی در پاسخ به اینکه نتیجه بررسی‌ها چه‌زمانی مشخص و اعلام می‌شود، گفت: برای ما، مساله دقت در کار اهمیت دارد؛ این موضوعات، موضوعات پیچیده حقوقی و سیاسی مهمی هستند. بعضی می‌گویند پیوستن به این کنوانسیون نوعی خودتحریمی است که تحریم‌ها را می‌افزاید و برخی با رد این دیدگاه می‌گویند «اگر آن را تصویب نکنیم راه برون‌رفت نخواهیم داشت». اگر در تحریم نبودیم شرایطی بر تصمیم‌گیری ما حاکم بود و اکنون که در تحریم هستیم، شرایط دیگری است. رضایی اضافه کرد: این موضوعات را نمی‌شود با شتاب‌زدگی و عجله پیش برد. مجمع آخرین سنگر نظام و مدافع منافع ملی است پس باید تمام جزيیات را با دقت کامل بررسی کند که در حال انجام این کاریم.
بازي در وقت اضافه
با توجه به اظهارات اعضاي مجمع به نظر مي‌رسد كه نتيجه مثبتي در انتظار لايحه پالرمو است و اينكه برخي در بررسي آن تعلل مي‌كنند، به دليل آن است كه اگر در آينده مانند برجام به نتيجه دلخواه نرسيد برخي اتهام تصويب 20دقيقه‌اي را به مسئولان نسبت ندهند؛ زيرا از سخنان افرادي كه حريت بيشتري از لحاظ سياسي دارند، مشخص است كه بنا بر مصلحت امروز كشور بايد اين لوايح تصويب شود.