اعتراض به پیمان‌کاری

شيوه جديد استخدام دانشجويان دانشگاه فرهنگيان، اعتراضات بسياري از آن‌ها را برانگيخته است. در روزهاي گذشته پس از آنكه از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام شد استخدام پيماني جايگزين رسمي آزمايشي شده است، بسياري از دانشجويان دانشگاه فرهنگيان به اين تصميم اعتراض كرده و به خصوص در فضاي مجازي گلايه‌هاي تندي را مطرح كردند. نوك پيكان انتقادات هم متوجه شخص محمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش بود كه در يكي دوسال گذشته به خصوص جامعه فرهنگيان از نوع عملكرد او رضايت چنداني ندارند. اگر چه آقاي وزير حداقل در فضاي مجازي و صفحه شخصي‌اش طرح هايي را براي بهبود عملكرد وزارت خانه آموزش و پرورش رسانه اي كرده اما اين بار تغييرات در نوع استخدام دانشجويان به مذاق آن‌ها خوش نيامده است. او ديروز در واكنش به اعتراض‌هايي كه به تغيير شيوه استخدامي فارغ‌التحصيلان دانشگاه فرهنگيان صورت گرفته، در صفحه شخصي‌اش نوشت: «درخصوص دغدغه برخی دانشجومعلمان عزیز جدیدالورود، ضمن پیگیری برای رفع نگرانی‌ها، از معاون مالی اداری وزارت‌خانه خواسته‌ام دلایل و نتایج پیگیری این موضوع را به اطلاع همکاران جوانم برساند». او همچنین در پیام دیگری و در پاسخ به یکی از مخاطبان نوشت: «چون مذاکره اینجانب با ريیس محترم سازمان امور اداری و استخدامی طولانی شده بود و به اتفاق نظر نرسید، با نزدیک شدن به پایان سال مالی احتمال تضییع حقوق ۶ ماهه همکاران جوانم وجود داشت؛ لذا برای رفع این خطر «فعلا» احکام به صورت پیمانی صادر شد تا موضوع در سال آینده ادامه و احکام تصحیح شود».
دردسرهاي يك بخشنامه
چندي قبل در بخشنامه‌ای که با امضای وزیر آموزش‌وپرورش با موضوع ارسال فهرست پذیرفته‌شدگان نهایی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مربوط به آزمون سال ۹۷ صادر شد، استخدام ورودی‌های سال ۹۷ به صورت «پیمانی» قید شده بود. این موضوع مستند به نامه مورخ ۲۸ آذر ۹۷ سازمان اداری و استخدامی کشور است که براساس آن دانشجو معلمانی که در اجرای مجوز مورخ ۳۰ تیر ۹۷ سازمان مذکور به استخدام در می‌آیند، استخدام آن‌ها پیمانی خواهد بود.درباره اين بخشنامه و شرايط تازه‌اي كه پيرامون جذب نيروهاي كاري در آموزش و پرورش گذاشته شده است، امير خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي نيز لب به انتقاد گشود و گفت: مسئولان مربوطه بايد دوگانگی به‌وجود آمده براي دانشجو معلمان را حل كنند و این احکام استخدامی را لغو کنند.به گفته وي، نحوه استخدام پذیرفته‌شدگان دانشسراها، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی بر اساس ماده هفت متعهدین به خدمت در وزارت آموزش و پرورش به خوبی مشخص شده است. بر اساس قوانین، معلم تنها بايد از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب شود و اعلام احکام جذب دانشجو معلمان ورودی 97 بر خلاف سنوات گذاشته و ابلاغ بخشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری‌ـ استخدامی کشور، به صورت پیمانی بوده است در صورتی که باید بر اساس مندرجات نوشته شده در دفترچه آزمون سراسری به صورت استخدام رسمی باشند كه اين امر ظلم بزرگی بر پیکره این دانشگاه است. به گفته اين نماينده مجلس، دولت بايد از هرگونه تصمیم گیری و تبعیض میان دانشجو معلمان در نحوه جذب خود داری کند و در صورت لزوم تغییر شرایط پذیرش دانشجو و استخدام آنان براي ثبت نام و اصلاح به سازمان سنجش ارسال و به اطلاع دانشجویان ورودی جدید برساند، نه اينكه در نیمه راه پس از ثبت نام با مداخله در نحوه قرارداد آنان و شرایط پذیرش تغییری اعمال کند.
پاسخ هاي آقاي معاون


به دنبال اعتراض‌هاي مكرر دانشجويان و نيز برخي نمايندگان به تصميم تازه وزارت آموزش و پرورش، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نيز مجبور به پاسخگويي شد و درباره علت صدور حکم «پیمانی» برای دانشجومعلمان ورودی ۹۷ دانشگاه فرهنگیان توضيح داد. علی الهیارترکمن گفته كه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه اجرایی باید طبق مجوزهای استخدامی صادر شده از سوی سازمان امور اداری استخدامی کشور اقدام کند و نحوه به‌کارگیری را از این طریق دنبال می‌کند.مجوزی که امسال سازمان امور اداری استخدامی برای ورودی‌های ۹۷ به ما داده طبق مواد ۲،۳،۲۰ و ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نوع استخدام را به صورت «پیمانی» اعلام کرده است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته بر اساس همان مجوز، نوع استخدام رسمی آزمایشی بود و امسال بر اساس همان مجوز، نوع استخدام پیمانی است، اظهار کرد: توجیه آن‌ها این است که مستند به مواد ۲، ۳،۲۰و ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان تاکید شده که نحوه ورود و جذب و تربیت دانشجو معلمان باید چطور باشد اما به نوع استخدام اشاره نشده و همکاران در سازمان اداری استخدامی با توجه به مسکوت گذاشتن نوع استخدام، بر اساس قوانین موضوعه، نوع استخدام را «پیمانی» اعلام کرده‌اند.الهیار با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش پیگیری‌هایی انجام داده است، گفت: تاکید وزیر بر قانون به‌کارگیری متعهدین به خدمت وزارت آموزش و پرورش و ماده ۶ آن است که به استخدامی رسمی آزمایشی اشاره کرده است. مذاکرات متعددی در این زمینه صورت گرفته است اما به بهمن رسیدیم و اگر اقدام نمی‌کردیم دانشجو معلمان جدید نمی‌توانستند کد حقوقی بگیرند و صدور احکام‌شان به مشکل برمی‌خورد. وي با بیان اینکه دو دیدگاه در این زمینه وجود دارد كه نخست قانون متعهدین به خدمت و دوم اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است، تاكيد كرد: در واقع یک تعارض در قوانین به وجود آمده است. ما احکام را صادر کردیم تا همکاران جدیدالورود کد حقوقی بگیرند. با این حال پیگیری‌ها همچنان از سوی آموزش و پرورش ادامه دارد و تلاش می‌کنیم حقی تضییع نشود. فعلا احکام پیمانی را صادر می‌کنیم و وزیر پیگیری می‌کند و اگر به نتیجه قطعی رسید احکام به «رسمی آزمایشی» اصلاح می‌شود.