روسیه و چین مانع صدور بیانیه آمریکا درباره بحران سیاسی ونزوئلا شدند یارکشی مسکو و واشنگتن در آمریکای لاتین

محمدرضا ستاری
در تازه‌ترین تحولات سیاسی صورت‌گرفته در ونزوئلا، خوان گوآیدو رئیس پارلمان و رهبر مخالفان این کشور درخواست مذاکره نیکولاس مادورو را رد کرده و همزمان شامگاه شنبه نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل با مخالفت چین و روسیه مانع از صدور بیانیه درباره بحران سیاسی ونزوئلا شد.
در این جلسه آمریکا که بلافاصله ریاست‌جمهوری موقت خوان گوآیدو را به رسمیت شناخته است از جامعه جهانی خواست تا ارتباطات مالی خود با نیکولاس مادورو را قطع کنند. همچنین مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده مادورو را عامل اصلی بروز ناآرامی در ونزوئلا دانست و از سایر کشورها خواست تا ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به رسمیت بشناسند.
خوان گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا که در ساختار قانون اساسی این کشور پس از تغییراتی که سال گذشته میلادی مادورو در آن اعمال کرد از وزن کمتری در مقابل دولت برخوردار است، اواخر هفته گذشته اعلام کرد که بنا بر قانون ونزوئلا، مادورو را از قدرت خلع کرده و تا برگزاری انتخابات زودهنگام به عنوان رئیس‌جمهوری موقت عهده‌دار اداره دولت خواهد شد.


در همین راستا شامگاه یکشنبه روس‌ها آمریکا را متهم کردند که قصد انجام کودتا در ونزوئلا را داشته و به صراحت مانع از طرح پیش‌نویس این شورا علیه مادورو شدند. همزمان با این اتفاق 4 کشور آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا به نیکولاس مادورو هشدار دادند که اگر ظرف مدت هشت روز انتخابات جدید برگزار نکند، آنها خوان گوآیدو را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید به رسمیت خواهند شناخت. از سوی دیگر این اتحادیه اعلام کرده که روز پنجشنبه نشستی در رومانی به منظور بررسی اوضاع ونزوئلا تشکیل خواهد داد و همزمان فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به منظور هماهنگ کردن مواضع اروپا با مقامات کشورهای اسپانیا، ایتالیا، کوبا، کاستاریکا، پرو، هلند، فرانسه، آلمان و انگلیس گفت‌وگو کرده است. همچنین گفته می‌شود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است علاوه بر دبیرکل سازمان ملل، با روسای جمهوری آرژانتین، مکزیک، اروگوئه، اکوادور و بولیوی مذاکره کند.
تلاش مادورو برای خروج از انزوا
حدود دو هفته قبل و همزمان با آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری مادورو، 13 کشور عضو لیما اعلام کردند که مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک خود را با کاراکاس قطع خواهند کرد و در این میان تنها مکزیک از این روند حمایت نکرده است. به همین دلیل مذاکره اورپایی‌ها با مکزیک و بولیوی به عنوان تنها حامیان مادورو در آمریکای لاتین اوضاع را برای او ممکن است در آینده دشوارتر کند به خصوص اینکه مادورو اکنون علی‌رغم حمایت کشورهای روسیه، چین، ترکیه و ایران، ضرب‌الاجل اروپا برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده اما همزمان اعلام کرده است که حاضر است با آمریکا در‌خصوص بحران سیاسی این کشور گفت‌و‌گو کند. در همین راستا خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا در نشست فوق‌العاده شورای امنیت تاکید کرد که دولت کاراکاس همچنان برای مذاکره با دولت دونالد ترامپ،‌ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا آماده بوده و هست. او گفت که ما از زمان هوگو چاوز و بعدها از همان ابتدای به قدرت رسیدن مادورو سعی در مذاکره با آمریکا داشته‌ایم که هربار این مسئله با مشکلاتی مواجه شده است.
همچنین در حالی که مادورو روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که تمامی دیپلمات‌های آمریکایی باید خاک این کشور را ترک کنند و همزمان خوان گوآیدو رهبر مخالفان از آنها خواسته بود که در کشور بمانند، وزارت خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به صورت موقت خروج دیپلمات‌های آمریکایی را از ونزوئلا به حالت تعلیق در آورده تا در یک پروسه یک ماه گفت‌وگو با مقامات واشنگتن را ادامه دهد.
به موازت این مسئله و نرمش‌هایی که مادورو در قبال آمریکا در پیش گرفته، انگلستان به منظور افزایش فشارها بر روی کاراکاس ذخایر طلای این کشور به ارزش 1.2 میلیارد دلار را بلوکه کرد. پیش از این گفته می‌شد که مقامات ونزوئلا اقداماتی را برای بازپس‌گیری این ذخایر طلا صورت داده بودند اما لندن با استفاده از این شرایط، ضمن بلوکه کردن آن اعلام کرده که قصد دارد از این منابع برای کمک به مخالفان مادورو استفاده کند.
بازی روسیه و آمریکا در زمین ونزوئلا
بحران سیاسی در ونزوئلا که پیش از آن با بحران شدید اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو بوده و طی مدت 4 سال نزدیک به 3 میلیون شهروند این کشور را ناچار به مهاجرت از کشور و نیز مواجهه با تورم بالای یک میلیون درصد کرده است، اکنون علاوه بر کشمکش‌های قدرت در داخل به یک جدال دیپلماتیک خارجی نیز تبدیل شده است. در این میان برخی بازیگران از قبیل آمریکا و کشورهای اروپایی به طور کامل از مخالفان مادورو حمایت کرده و از سوی دیگر روسیه و چین نیز تمامی تلاش خود را برای حفظ مادورو انجام می‌دهند.
در واقع ونزوئلا عرصه یک تقابل مستقیم میان مسکو و واشنگتن در آمریکای لاتین شده است، به طوری که آمریکایی‌ها قصد دارند بار دیگر علاوه بر تحکیم جایگاه خود در حیات خلوت آمریکای لاتین، به منافع کشورهای رقیب در این منطقه آسیب برسانند. طبق برآوردهای صورت گرفته روسیه در زمینه نفت و انرژی و همچنین صنایع نظامی، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در ونزوئلا صورت داده و این سوای میزان وام‌های کلانی است که مسکو برای حمایت از مادورو به دولت این کشور پرداخت کرده است. روسیه همچنین چندی قبل هواپیماهای استراتژیک خود را نیز در ونزوئلا مستقر کرده است و در صورت سقوط مادورو و دولت وی هیچ دورنمایی برای تمدید قراردادهای انرژی با شرکت روس‌نفت و نیز بازپرداخت سایر سرمایه‌گذاریی‌ها برای مسکو وجود ندارد. از سوی دیگر آمریکا نیز به واسطه بدنامی بین‌المللی خود بر اثر دخالت در روند کشورهای آمریکای لاتین طی دهه‌های گذشته، اکنون فرصت بحرانی ونزوئلا را بسیار مناسب دیده تا علاوه بر بهره‌گیری از شرایط موجود با حمایت از مخالفان با یک تیر دو نشان بزند. یعنی همزمان با تهدید منافع و سرمایه‌گذاری‌های روسیه در ونزوئلا و در اختیار گرفتن امتیازات آن در دولت آینده، بار دیگر جایگاه از دست رفته خود در ونزوئلا را نیز به دست آورده و برتری ژئوپلتیکش را در آمریکای لاتین به مسکو دیکته کند.
سایر اخبار این روزنامه
خطای پزشکی، بداخلاقی، فرار مالیاتی و عدم نصب کارت‌خوان از‌جمله نقدهای جامعه به سپیدپوشان هستند علیرضا صدقی تدبیرِی برای تدبیرسازان معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست از تلاش‌ها برای تشکیل ستاد ملی احیای تالاب‌ها خبر داد روسیه و چین مانع صدور بیانیه آمریکا درباره بحران سیاسی ونزوئلا شدند یارکشی مسکو و واشنگتن در آمریکای لاتین سه خواننده سنتی از شرکت در جشنواره موسیقی فجر، انصراف دادند شروع حاشیه، پیش از آغاز «ابتکار» از تکثر عددی احزاب ایران در آستانه انتخابات‌ها گزارش می‌دهد احزاب فصلی «ابتکار» از تلاش‏های مجلس برای شیشه‌ای شدن فضای حقوق و دستمزد مدیران ارشد گزارش می‏دهد رهبر انقلاب در دیدار مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی: حوزه علمیه برای ابهام‌ها و مشکلات دینی راه‌حل داشته باشد زینب تبریزی از کارگردان‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با «ابتکار»: مسئولان جشنواره از مستند می‌ترسند! حدیث یارانه‌های کور‌! پاسخ سازمان برنامه‌و‌بودجه در رابطه با انتشار مطلب «تخصیص بودجه؛ ابزار تنبیهی و تشویقی در دستان نوبخت» در روزنامه «ابتکار» به تاریخ 7/11/1397