سرپیچی مخابرات از قانون حذف هزینه آبونمان پس از 7 ماه

زهرا حاجیان- با گذشت حدودهفت ماه از ابلاغ حکم دیوان عدالت اداری به مخابرات مبنی بر غیرقانونی بودن دریافت آبونمان تلفن ثابت از مشترکان ولزوم حذف این آیتم از قبوض مشترکان،  مخابرات هنوز تن به اجرای این قانون نداده است. با این وصف، هزینه غیرقانونی آبونمان تلفن ثابت که بنا به گفته مسئولان این شرکت سالانه حدود 700 میلیارد تومان است ، همچنان از جیب مشترکان تلفن ثابت دریافت می شود. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مرداد امسال با شکایت دیوان محاسبات کشور، دریافت آبونمان از مشترکان تلفن‌های ثابت را فاقد مجوز قانونی دانست و آن را ابطال کرد. در حکم دیوان عدالت اداری آمده است: نظر به این که مجوزی برای اخذ آبونمان تلفن در قانون پیش‌بینی نشده، لذا مصوبه شماره ۳ جلسه۱۸۴ مورخ ۲۵ اسفند سال ۹۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ، خلاف قانون و خارج از اختیار مرجع تصویب بوده و هرگونه دریافت آبونمان از مشترکان تلفن ثابت غیر قانونی است .
یک ماه بعد ازصدور این حکم، وزیر ارتباطات در اواسط شهریور از ابلاغ حکم دیوان عدالت به مخابرات خبر داد و اعلام کرد که در حال طی روال اجرایی برای اجرای این حکم هستیم.  این اظهارات وزیر ارتباطات در شرایطی اعلام شد که مسئولان مخابرات با این توجیه که حذف آبونمان، موجب ضرور وزیان مخابرات خواهد شد هر ماه به بهانه های مختلف از اجرای این حکم  سرباززدند . اعتراض مشترکان به اجرا نشدن این حکم ازسوی مخابرات و فشاررسانه هاسرانجام باعث شد تا سخنگوی شرکت مخابرات ایران در مهرماه امسال، وعده  حذف  آبونمان  در دوره هشتم قبوض یعنی آبان را اعلام کند . وعده ای که تا به امروز عملی نشده است .
واکنش مردم
یکی از کاربران شبکه های اجتماعی به تازگی با انتشار متن حکم دیوان عدالت اداری درباره حذف آبونمان تلفن ثابت، ضمن اعتراض به ادامه دریافت این مبلغ از مشترکان،  خطاب به مسئولان وزارت ارتباطات وشرکت مخابرات نوشته است : استمرار دریافت و پرداخت آبونمان با توجه به ماده ۶۰ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ ممنوع است. این در حالی است که بدون توجه به رای مذکور دریافت آبونمان از مشترکان ادامه دارد.مسئول رسیدگی به این موضوع کیست؟ آیا رایی که در این کشور به نفع مردم صادر شود، پشیزی ارزش ندارد؟ مردم درباره عمل خلاف قانون مخابرات، باید به کجا پناه ببرند؟"


برای تغییر رای مذاکره می‌کنیم
اعتراض ها به اجرانشدن این حکم قانونی در حالی است که مدیرعامل مخابرات در نشستی که به تازگی با اصحاب رسانه داشت؛ در پاسخ به این که چرا باوجود ابطال مصوبه آبونمان توسط دیوان عدالت اداری هنوز از مشترکان تلفن ثابت آبونمان دریافت می شود؟ گفت: همچنان که در حال آماده‌کردن سیستم صورت حساب برای اعمال این تغییر هستیم، برای تغییر رای مذاکره می‌کنیم.صدری با اعتراض مجدد به حکم دیوان عدالت خاطر نشان کرد: این حکم اجحاف بزرگی در حق مخابرات محسوب می شود و صددرصد به ضرر مخابرات است و سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مخابرات می‌کاهد. وی خاطر نشان کرد : همچنان که در حال آماده کردن سیستم‌های صورت حساب گیری برای اعمال تغییر هستیم، در این باره با قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری در حال مذاکره‌ایم تا بتوانیم رای را برگردانیم.
مشکل از انتخاب اسم بوده است!
صدری  درعین حال طی اظهارنظری عجیب و با بیان این که انتخاب نام " آبونمان "برای این مقوله اشتباه بوده است، خاطر نشان کرد :البته به دنبال کلک زدن نیستیم که اسم عوض کنیم، اما معتقدیم که نام" آبونمان "از ابتدا اشتباه انتخاب شده و نام صحیح آن هزینه نگهداری است.