وزیر کشور دولت اصلاحات: قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد

نایب رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: آیا مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی همان مجلس است که قانون اساسی گفته است؟ همچنان قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد.
به گزارش مهر، حجت الاسلام سید‌عبدالواحد موسوی لاری نایب‌رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در دومین کنگره مجمع فرهنگیان ایران اسلامی اظهار کرد: هم جمع بسیار ارزشمندی است و هم زمان و موقعیتی که در آن قرار گرفتیم. در آخرین نظرسنجی‌های مربوط به سرمایه‌های اجتماعی با‌وجود کاهش اعتماد عمومی اما همچنان معلمان در صدر هستند.
موسوی لاری همچنین عنوان کرد: اعتماد عمومی به معلمان با همه گرفتاری‌های موجود همچنان حفظ شده است و به دلیل این نگاه حق‌شناسانه ملت به شما تبریک می‌گویم و امیدواریم با‌وجود شما شاهد بازیابی اعتماد عمومی به همه مجموعه‌ها باشیم.
وزیر کشور دولت اصلاحات خاطر‌نشان کرد: بزرگان دین به ما کارنامه‌گویی و کارنامه‌نویسی را یاد دادند و نظام مقدس جمهوری اسلامی جایگزین نظام سلطنتی شد.


موسوی لاری تاکید کرد: برای نظام کشور در ابتدای پیروزی پیشنهادهای بسیاری مطرح شد؛ پیوند اسلامیت و جمهوریت دستاورد انقلاب بود و مردم می‌خواستند خود در نظام تصمیم‌گیری داشته باشند. البته فراز و فرودهای بسیاری داشتیم و هیچ‌کس نمی‌تواند همه فداکاری‌ها و دستاوردها را از صفحه زندگی مردم ایران پاک کند.
وی افزود: در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اگر بخواهیم هر‌کدام از تاثیرگذاران جامعه کارنامه خود را بررسی کنند، چقدر می‌توانیم نمره قبولی به خود دهیم؟ آیا واقعاً آنچه در آموزش و پرورش ما می‌گذرد، کارنامه‌ای صددرصد مورد قبول شما معلمان است؟
نایب‌رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ادامه داد: آیا روحانیون آنطور که باید عمل کردند؟ مدیران جامعه باید جواب دهند که آیا قانون اساسی را به درستی محقق کردند؟ قانونی اساسی که میثاق انقلاب است و مردم به آن رای دادند و دو شهید بزرگوار؛ شهید منتظری و شهید بهشتی در تدوین آن سهم وافری داشتند.
موسوی لاری تصریح کرد: امروز قانون اساسی در اختیار ما است و اگر بر این مسئله تکیه کنیم که قانون اساسی چقدر محل توجه بوده است، محل تامل است و در این قانون اساسی با دقت‌نظر همه چیز متناسب با اندیشه اسلامی است و نماد حضور مردم و پایبندی به مردم تثبیت شده است.
وی ادامه داد: آیا مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی همان مجلس است که قانون اساسی گفته است؟ همچنان قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد.
نایب‌رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان افزود: مجلس خبرگان مسئولیت‌شان انتخاب رهبر و کنترل و نظارت این مسئله است و اصل ۱۱۰ قانون اساسی به رهبری پرداخته و خبرگان باید ناظر بر اوضاع رهبر و عملکرد رهبر باشد و ترکیب خبرگان در چهلمین سال انقلاب نیاز به دقت و تامل بیشتر دارد و باید مجلس خبرگان از تک‌بعدی بودن به جامع بودن تغییر کند.
وی ادامه داد: چرا گاهی در کوبیدن جریان اصلاحات یکصدا می‌شوند و اگر برجام بد بود چرا ترامپ که در موقعیت براندازی نظام است آن را بد می‌داند؟ البته برجام یک پدیده آسمانی نیست.
وزیر اسبق کشور همچنین بیان کرد: اینکه ۲۸ حزب در قالب یک ائتلاف و جبهه کار می‌کنیم یعنی قدر مشترک داریم و اگر سراغ نقطه‌های اختلاف برویم پیشرفت نمی‌کنیم. باید روی حرکت جبهه‌ای تاکید کنیم و خداوند کمک کند راه را غلط ‌نرویم. به نظر می‌رسد شرایط پیچیده‌ای که بر فضای سیاسی کشور حاکم است موجب شده تا بسیاری از کنش‌گران سیاسی‌ ـ به ویژه اصلاح‌طلب ـ با تمام توان به میدان بیایند و فاصله‌گذاری مشخصی میان آنچه به عنوان عملکرد دولت‌ها و مسئولان نظام از آن یاد می‌شود، با تمامیت و ماهیت انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.
بی‌گمان این رویکرد را می‌توان تصویری تازه از سوی جناح‌های سیاسی در داخل کشور دانست. تصویری که سعی می‌کند با پذیرش حداقل بخشی از خطاها، دامان آرمان‌های انقلاب اسلامی را از آن‌ها مصون بدارد. نکته‌ای که البته دور از ذهن هم نیست و می‌توان چنین ادعایی را در میان حلقه نخبگان کشور مطرح کرد. در‌حقیقت درست است که امروز حجم انتقادها در حوزه‌های گوناگون رشد کرده است، اما در این بستر نباید نسبت به بسیاری از دستاوردها و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل غافل ماند. به نظر می‌رسد این راهبرد تازه در صورتی که بتواند ادبیاتی مشترک با بدنه اجتماعی پیدا کند، زمینه‌ساز نوعی هم‌آوایی و همراهی میان مردم و مسئولان خواهد بود. تردیدی نیست که این تجربه‌ای تازه هم برای مردم و هم برای مسئولان است.
سایر اخبار این روزنامه
عدم رعایت برخی قوانین ساده رانندگی، تاثیر منفی روانی بر دیگر شهروندان می‌گذارد آسایش خود با آزار دیگران محمدعلی وکیلی آفت تلقی غلط از عدالت ! افزایش هزینه‌‌های سفر در ایران گرایش به گردش‌های یک روزه را بیشتر کرده است ویزیتوری ایرانیان از جاذبه‌های ایران ماجرای حواشی فاطمه معتمدآریا از کجا شروع شد و به کجا رسید؟ منم بودم عصبانی می‌شدم! پس از 9 ماه کش‌و‌قوس سیاسی دولت جدید لبنان سرانجام تشکیل شد حمایت یا ائتلاف سیاسی؟ حامیان به حاشیه رانده شده اتحادیه اروپا سرانجام سازوکار مالی همکاری تجاری با ایران را ثبت کرد گام اول برای عبور از تحریم‌ها معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس: کشور درگیر یک نبرد اقتصادی رسانه‌ای است یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در تمام بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد پایان افتتاحیه‌ها و آغاز میزبانی علی لاریجانی: اگر اشکالات حوزه اقتصادی رفع شود، دشمنان نمی‌توانند به ما زور بگویند وزیر کشور دولت اصلاحات: قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد قطر در فینال جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه 3 بر یک شکست داد نخستین جام قهرمانی در قطر