قطر در فینال جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه 3 بر یک شکست داد نخستین جام قهرمانی در قطر

تیم ملی فوتبال قطر با برتری سه بر یک مقابل ژاپن، برای نخستین بار در جام ملت های آسیا (سال 2019 میلادی) قهرمان شد.
به گزارش ایرنا، در دیدار پایانی هفدهمین دوره جام ملت های آسیا، ژاپن پرافتخارترین تیم این رویداد و قطر به مصاف یکدیگر رفتند که شاگردان «فیلکس سانچز» با ارائه نمایشی تحسین برانگیز به پیروزی سه بر یک رسیده و قهرمان قاره کهن شدند.
قطر در این رقابت ها، 19 گل به ثمر رساند و فقط یک گل دریافت تا همه رکوردها را از آن خود کند.
«المعز علی» مهاجم قطر با 9 گل بهترین گلزن مسابقات شد و رکورد «علی دایی» را که در جام ملت های 1996 هشت گل زده بود شکست.


«اکرم عفیف» دیگر مهاجم قطر نیز با 10 پاس گل، عنوان بهترین گلساز جام ملت های آسیا 2019 را به نام خود ثبت کرد.
این دیدار در حالی آغاز شد که ژاپن تاکنون، چهار بار جام قهرمانی این رقابت را از آن خود کرده بود اما قطر برای نخستین بار به فینال رسیده بود.
سامورایی ها در نیمه نهایی با سه گل مقابل ایران به پیروزی رسیدند و قطر نیز چهار بر صفر امارات را در هم کوبید.
دیدار پایانی در ورزشگاه «زاید» شهر ابوظبی امارات و با قضاوت «روشن ایرماتوف» ازبکستانی برگزار شد.
ژاپنی ها بازی را تهاجمی و بهتر آغاز کردند اما در ادامه قطر با اتکا به خط هافبک پرتلاش و مهاجمان خطرناک، شرایط را برابر کرد.
در دقیقه 12 پاس «اکرم عفیف» به «المعز علی» رسید و ستاره خط حمله قطر با ضربه آکروباتیک گل نخست بازی را برای قطر به ثمر رساند.
سه دقیقه پس از آن «المعز علی» در آستانه گل دوم قرار داشت اما کاپیتان ژاپن با تکل به موقع، دروازه تیمش را نجات داد.
برتری تیم باانگیزه قطر ادامه داشت تا اینکه در دقیقه 26 «عبدالعزیز حاتم» با یک شوت از پشت محوطه جریمه، گل دوم را به ثمر رساند.
در دقیقه 35 یورش همه جانبه قطری ها، این تیم را در یک قدمی گل سوم قرار داد که ضربه «حسن الهیدوس» به دیرک دروازه حریف برخورد کرد.
در نهایت قطر نیمه نخست را با برتری دو بر صفر به اتمام رساند تا در آستانه تاریخ سازی قرار بگیرد.
ژاپن نیمه دوم را با حفظ توپ و حمله زیاد آغاز کرد اما قطر در دقیقه 56 در ضد حمله سریع می توانست به گل دیگری دست یابد که «عبدالعزیز حاتم» توپ را بیرون زد.
در دقیقه 60 «بوعلام خوخی» هافبک دونده قطر، به دلیل مصدومیت شدید تعویض شد و جای خود را به «سالم الحجری» داد.
این تعویض اجباری موجب ضعف قطر شد و ژاپنی ها در دقیقه 68 با حرکت در عمق و ضربه «مینامینو» به گل نخست دست یافتند.
سرمربی اسپانیایی قطر در دقیقه 72 «کریم بوضیاف» هافبک تدافعی خود را جانشین «حسن الهیدوس» کرد تا مانع حملات حریف شود.
قطری ها با حرکات انفجاری «اکرم عفیف» از فشار حملات حریف بیرون آمدند تا اینکه توپ در دقیقه 81 به دست «یوشیدا» مدافع ژاپن برخورد کرد و داور با استفاده از ویدئوچک، نقطه پنالتی را نشان داد.
«اکریم عفیف» ضربه پنالتی را گل کرد تا هواداران قطر غرق در شادی شوند.
در نهایت سوت ایرماتوف به نشان پایان بازی به صدا در آمد تا عنابی پوشان قطر که در این دیدار با پیراهن سفید به میدان آمده بودند، با اقتدار برای نخستین بار فاتح جام ملت های آسیا شوند.
این برای نخستین بار است که ژاپن در فینال جام ملت های آسیا شکست می خورد. این تیم در چهار دوره قبلی که به فینال رسیده بود، بازی را با برتری و قهرمانی به اتمام رسانده بود.
«جیوانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، «شیخ سلمان» رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا و «لوییس فیگو» ستاره بازنشسته تیم ملی پرتغال و رئال مادرید از تماشاگران ویژه این دیدار بودند.
سایر اخبار این روزنامه
عدم رعایت برخی قوانین ساده رانندگی، تاثیر منفی روانی بر دیگر شهروندان می‌گذارد آسایش خود با آزار دیگران محمدعلی وکیلی آفت تلقی غلط از عدالت ! افزایش هزینه‌‌های سفر در ایران گرایش به گردش‌های یک روزه را بیشتر کرده است ویزیتوری ایرانیان از جاذبه‌های ایران ماجرای حواشی فاطمه معتمدآریا از کجا شروع شد و به کجا رسید؟ منم بودم عصبانی می‌شدم! پس از 9 ماه کش‌و‌قوس سیاسی دولت جدید لبنان سرانجام تشکیل شد حمایت یا ائتلاف سیاسی؟ حامیان به حاشیه رانده شده اتحادیه اروپا سرانجام سازوکار مالی همکاری تجاری با ایران را ثبت کرد گام اول برای عبور از تحریم‌ها معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس: کشور درگیر یک نبرد اقتصادی رسانه‌ای است یازدهمین جشنواره تجسمی فجر در تمام بخش‌ها فعالیت خود را آغاز کرد پایان افتتاحیه‌ها و آغاز میزبانی علی لاریجانی: اگر اشکالات حوزه اقتصادی رفع شود، دشمنان نمی‌توانند به ما زور بگویند وزیر کشور دولت اصلاحات: قانون اساسی ظرفیت لازم را برای اداره کشور دارد قطر در فینال جام ملت‌های آسیا ژاپن را با نتیجه 3 بر یک شکست داد نخستین جام قهرمانی در قطر