ماهواره <دوستی> بزودی به فضا پرتاب می شود




سوسن صادقی


خبرنگار
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز فناوری فضایی که روز گذشته با شعار «پیام صلح و دوستی در فضا – دستاوردهای 4 دهه خودباوری» در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از پرتاب ماهواره دوستی دانشگاه شریف به فضا در هفته‌های پیش رو خبر داد و گفت: زمان دقیق پرتاب ماهواره دوستی را وزارت دفاع اعلام خواهد کرد و پرتاب آن بزودی صدای ایرانیان را در فضا طنین‌انداز خواهد کرد.
جان باختن سه پژوهشگر فضایی در یک سانحه
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم درباره درگذشت سه نفر از پژوهشگران پژوهشگاه فضایی گفت: در پژوهشکده سامانه حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی آتش‌سوزی رخ داد که در این سانحه سه نفر از همکاران جان خود را از دست دادند در آن روز به‌دلیل برگزاری مراسم کسی متوجه این حریق نشد و در این حادثه سه نفر از افرادی که در این ساختمان مشغول فعالیت بودند جان خود را از دست دادند. البته هنوز گزارش کامل این سانحه اعلام نشده است.
 جهرمی در خصوص ارائه فضاهایی برای کسب و کارهای نوپا نیز به خبرنگار «ایران» گفت: این فضاها در وزارت ارتباطات قرار دارند که استفاده بهینه‌ای از آنها نمی‌شود. به‌عنوان مثال در یک برهه‌ای از زمان پست به فضاهای زیادی نیاز داشت ولی هم‌اکنون از این فضاها استفاده نمی‌شود به همین دلیل ما در حال تجهیز این فضاها هستیم تا در اختیار کسب و کارهای نوپا قرار دهیم.
وی افزود: شناسایی این فضاهای بدون استفاده در تهران و مشهد به اتمام رسیده و تجهیز شده است و در دهه فجر رونمایی می‌شود. همچنین امروز در مشهد و تهران پارک فناوری اطلاعات توسعه اقتصاد دیجیتال همزمان رونمایی خواهد شد به صورتی که برای 120 استارتاپ در مشهد و 150 شرکت دیگر نیز در تهران فضای کسب و کار ایجاد می‌شود.
آذری جهرمی در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا شرایط خاصی برای ارائه این فضاها به کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته‌اید، گفت: بله. این فضاها مطابق با آیین نامه پارک‌های فناوری ارائه می‌شوند به‌طوری که شرکت‌هایی که در این فضاها قرار می‌گیرند برای مدت زمانی از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و از نظر بیمه نیز تسهیلات ویژه‌ای را دولت برای آنها قائل خواهد شد. اداره فضاها دارای هیأت امنا خواهد بود و فراخوان آن اعلام و شرکت‌ها با تیم داوری انتخاب خواهد شد. این اتفاق همزمان در سایر استان‌ها مانند قزوین، تبریز، فارس، اصفهان و خوزستان نیز پیش می‌رود و اعتبارات اختصاص یافته و فضاها در حال آماده‌سازی است.
فناوری فضایی در خدمت شفاف سازی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم همچنین از پرتاب دوباره ماهواره پیام در سه سال آینده خبر داد و گفت: این ماهواره با دقت 40 برابری نسبت به قبلی طراحی و ساخته شده و از سوی دانشگاه امیرکبیر به ما تحویل داده خواهد شد تا در فضا قرار بگیرد، چرا که ما ماهواره پیام را شکست خورده نمی‌بینیم.  وی در ادامه نیز به تحویل ماهواره ظفر اشاره کرد و افرود: ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت نیز طبق وعده باید تا شهریور ۹۸ تحویل داده شود و در دستورکار پرتاب قرار بگیرد.
 جهرمی با اشاره به اینکه سال گذشته در همین مراسم گفتم که می‌خواهیم ثمرات دانش فضایی را در کشور کاربردی کنیم و اکنون در حال انجام این کار هستیم، گفت: با دانش فضایی می‌توانیم بسیاری از مشکلات مانند کشاورزی را حل کنیم. به‌عنوان مثال چند سال باید در این کشور گوجه فرنگی کاشته و دور ریخته شود و کشاورز ضرر کند. منابع آب و خاک هدر رود و سال بعد با تجربه سال گذشته کشاورز گوجه فرنگی نکارد و در نتیجه با کمبود محصول در بازار مجبور به واردات شویم و مردم و کشور ضرر کنند. در حالی که با فناوری فضایی در لحظه می‌توانیم ببینیم چه میزان از یک محصول در یک منطقه کاشته شده و این برای کشوری که شغل بسیاری از مردم آن کشاورزی است، حیاتی است.
جهرمی با اشاره به حل مشکلات کشاورزی گفت: باید آنلاین بدانیم در کدام نقطه از کشور چه میزان محصولی کاشته شده است و به کشاورز بگوییم که چگونه از منابع خود بهینه استفاده کند، اگر بتوانیم در مدیریت منابع آب از اطلاعلت فضایی استفاده کنیم خدمت بزرگی انجام داده‌ایم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه در شبکه‌های اجتماعی مردم می‌پرسند، فناوری فضایی به چه کار می‌آید و این فناوری پرهزینه چه کاربردی برای مردم دارد، گفت: البته درباره هزینه‌های ماهواره‌ها قبلاً اعلام کردیم که هزینه ۱۰ ساله ساخت پیام ۱.۲ میلیون یورو بود. برای ماهواره دوستی کمتر از ماهواره پیام هزینه کردیم اما هزینه‌ای که برای ماهواره ظفر شده در حدود هزینه ماهواره پیام است. باید گفت ما برای ساخت زیرساخت‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز هزینه کرده‌ایم که این هزینه‌ها را وزارت ارتباطات متقبل شده و جزو هزینه‌های کلان کشور نبوده است بنابراین باید گفت ما دانش فضایی را سر سفره مردم آورده‌ایم و با آن شفافیت ایجاد می‌شود به همین دلیل این هزینه‌ها نه تنها هزینه‌های زیادی محسوب نمی‌شوند، بلکه آورده بسیاری دارد.
جهرمی ادامه داد: ماهواره‌ها کاربردهای زیادی دارند مگر بد است بتوانیم با ماهواره‌ها خشخاش پیدا کنیم؟ چرا باید اجازه دهیم خشخاش تولید و توزیع شود و سپس برای آن شهید دهیم تا با آن مبارزه کنیم. در حالی که می‌توانیم از ابتدا با دانش و داده‌های فضایی از تولید آن جلوگیری کنیم.
وی افزود: اکنون سازمان‌های بسیاری مشتری سازمان فضایی هستند بخصوص پلیس مشتری پروپاقرص دانش فضایی شده و درخواست استفاده از این خدمات را دارد. وزیر با بیان اینکه در مناطقی نورچشمی‌ها بر خلاف قانون، ویلا ساخته‌اند، گفت: با فناوری جدید می‌توان سابقه ۴۰ ساله آن منطقه را بررسی کرد که پیش از این چه بوده و الان چه شده و چقدر تغییر کاربری در آنها ایجاد شده است.اگر از این دستاورد استفاده کنیم می‌توانیم سابقه نورچشمی‌ها و برج سازی‌ها را متوجه شویم، چرا که فناوری همواره در خدمت شفاف‌سازی است.
جوان‌ترین عضو کابینه با اشاره به دسترسی به داده‌های اطلاعاتی سازمان فضایی گفت: برای ارائه کمک به مهندسین کشاورزی، داده‌ها باز می‌شوند و سازمان فضایی این حرکت را بخوبی آغاز کرده است و در این حوزه زنجیره کریدور فناوری اطلاعات، پارک فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال در مازندران کار خود را شروع کرده و اداره کل ویژه برای توسعه کسب و کار‌های فضاپیما ایجاد شده است.
جهرمی با اشاره به ماهواره‌هایی که از آسمان ایران می‌گذرد نیز گفت: ما توانستیم در مدارهای بین‌المللی هم قدرتمند وارد شویم. اینکه می‌گویند اهداف ماهواره‌ای ایران موشکی است، دروغ می‌گویند و مؤسسات بین‌المللی گزارش دادند که برنامه فضایی ایران صلح‌آمیز است و همان‌طور که در عرصه ماهواره بر و فضایی ما را تحریم کردند ولی ما روی پای خود ایستاده‌ایم.
اطلاعات ماهواره‌ای و توسعه اقتصاد دانش بنیان
 معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات نیز در این مراسم با اشاره به اقتصاد دانش بنیان گفت: اکنون دولت‌ها به سمت حرکت به سوی این اقتصاد هستند و تغییر نوع نگاه ما به صنعت و خدمات فضا پایه از جمله مهم‌ترین اقدام‌هایی است که انجام داده‌ایم.
نصرت‌الله جهانگرد با بیان اینکه صنعت فضایی محصول مرکب دانش تمام بشر است، افزود: در حوزه فضایی تمام متخصصان با یکدیگر همکاری می‌کنند و پس از آنکه ماهواره‌ها در مدار قرار می‌گیرند اقتصادی بزرگتر را برای کشور به وجود می‌آورند.
وی با بیان اینکه دستاورد‌هایی که از سطح ماهواره برای حوزه اقتصادی حاصل می‌شود بسیار زیاد است، افزود: دستاورد‌های مختلفی در حوزه فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و در حوزه فضایی به‌وجود می‌آید و اکنون در عرصه ملی موفقیت‌های خوبی را مشاهده می‌کنیم.
جهانگرد ادامه داد: حوزه فضایی جنبه‌های مختلف و محیط زیست و کشاورزی را در بر می‌گیرد و همه ما شاهد برکات دانش ملی هستیم، اما باید هماهنگی ملی درخصوص بهره‌برداری ملی این حوزه داشته باشیم و اطلاعات ماهواره‌ای به‌عنوان منبعی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باشد تا با جلب دانش و بخش خصوصی آثار مثبت داده‌های فضایی را شاهد باشیم.
معاون نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه آینده جهان بر پایه ارتباطات است، گفت: آینده جهان در یک بستر فضایی خواهد بود و امیدوارم با هماهنگی ملی به موفقیت‌های خوبی در این حوزه دست یابیم.