با دو تظاهرات همزمان، در بیستمین سالگرد انقلاب بولیواری اتفاق افتاد وزن‌کشی خیابانی روسای جمهور ونزوئلا

همدلی| گروه سیاسی: نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور مستقر و خوان گوایدو رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا روز شنبه را در میان تجمعات خیابانی هواداران خود گذراندند. شنبه دوم فوریه، همزمان با بیستمین سالگرد «انقلاب بولیواری» ونزوئلا به رهبری هوگو چاوز، هزاران نفر از هواداران گوایدو به خیابان‌های کاراکاس آمدند تا از رئیس پارلمان که خود را رئیس‌جمهور موقت کشورش خوانده حمایت کنند و از مادورو خواستند از قدرت کناره‌گیری کند. از سوی دیگر مادورو نیز در جمع هوادارانش قرار گرفت و تاکید کرد او تنها رئیس‌جمهور ونزوئلا است.
معترضان در گردهمایی مخالفان مادورو به مدت چند ساعت در چند نقطه از شرق پایتخت، کاراکاس حضور یافته و پس از آن به طرف دفتر اتحادیه اروپا در محله لاس‌مرسدس حرکت کردند. یورونیوز فارسی می‌نویسد خوان گوایدو در جمع هواداران خود گفته است: «حرکت ما به سوی دفتر اتحادیه اروپا این پیام را دارد که مایلیم از تمامی کشورهایی که ما را به رسمیت خواهند شناخت، تشکر کنیم».
گوایدو ۳۵ ساله، رئیس مجلس ملی ونزوئلا است، تنها نهادی که هم‌اکنون در اختیار اپوزیسیون این کشور قرار دارد. او در مقام ریاست مجلس، انتخاب نیکلاس مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری را باطل می‌داند زیرا مدعی است که رقیبش با تقلب به این جایگاه رسیده است. گوایدو به قانونی استناد کرده‌است که در شرایطی که جایگاه رئیس‌جمهور به هر دلیل، از قبیل بیماری شدید، خالی باشد، رئیس مجلس تا برگزاری انتخابات مدیریت دولت را بر عهده خواهد داشت. حامیان مادورو اما می‌گویند با توجه به اینکه مادورو همچنان در جایگاه خود حاضر است، نمی‌توان به این قانون استناد کرد.
خوان گوایدو در تجمع روز شنبه اعلام کرد کمک‌های انسانی از سوی برزیل و کلمبیا به طرف ونزوئلا در حرکت است. وی همچنین طرفداران خود را به برگزاری تظاهرات دیگری در روز ۲۳ بهمن دعوت کرد.


گوایدو در این سخنرانی همچنین از نیروهای نظامی خواست با دست‌کشیدن از حمایت از مادورو، به مخالفان او بپیوندند. از سوی دیگر کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای خواستار سرپیچی نظامیان ونزوئلا از مادورو و همراهی آن‌ها با گوایدو شد. این بیانیه که همزمان با تجمعات خیابانی موافقان و مخالفان مادورو منتشر می‌شد، کمی پس از اقدامی مشابه درخواست بیانیه انتشار یافت. چندساعت پیش از انتشار بیانیه آمریکا مبنی بر جداشدن نظامیان از مادورو و درخواست مشابه گوایدو از آن‌ها، یک فرمانده عالی‌رتبه نیروی هوایی ارتش ونزوئلا به نام ژنرال فرانسیسکو یانز با انتشار ویدئویی در توییتر با اعلام سرپیچی از دستورات رئیس جمهوری گفت که به صف هواداران خوان گوایدو خواهد پیوست. ارتش ونزوئلا در واکنش به تصمیم این فرمانده ارشد، او را «خائن» خوانده است. رسانه‌ها می‌نویسند، زمان و مکان ضبط این ویدئو مشخص نیست.
اما مادورو در حالی که مخالفانش به دنبال برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره برای جایگزینی او هستند، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.
یورونیوز فارسی می‌نویسد، همزمان با تجمع مخالفان نیکلاس مادورو، موافقان او نیز در کاراکاس گرد هم آمدند. آنها نیز به مناسبت ۲۰سالگی انقلاب ونزوئلا با لباس‌های قرمز در خیابان بولیوار در مرکز شهر اجتماع کرده و بعضی از آنها نیز به رقص و پایکوبی پرداختند. نیکلاس مادورو با استقبال از هواداران خود که در خیابان اجتماع کرده بودند گفت: «خیابان، باز هم خیابان، برای دفاع از میهن و انقلاب».
او در این سخنرانی خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در کشور شد و گفت: «تمام این بورژواهایی که قدرت را در مجلس در دست گرفته‌اند باید برگزاری انتخابات پارلمانی در همین سال را به بحث بگذارند.» در شرایط عادی، انتخابات پارلمانی آینده ونزوئلا در سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.
ونزوئلا بعد از پایان سال‌های گرانی قیمت نفت و به‌خصوص در دوران مادورو با بحران‌های جدی اقتصادی مواجه است و اعداد ۷رقمی برای تورمش مطرح می‌شود. موج میلیونی مهاجرت نیز از تبعات بحران‌های اقتصادی این کشور بوده‌است.
از زمان اعلام ریاست‌جمهوری توسط گوایدو، آمریکا، برزیل، کلمبیا و برخی کشورهای اروپایی ریاست‌جمهوری او را به رسمیت شناخته بودند، در حالی که روسیه، چین، ایران، ترکیه و چند کشور دیگر از مادورو حمایت کرده بودند. مکزیک، اوروگوئه و واتیکان خواستار میانجیگری برای حل صلح‌آمیز بحران شده‌اند. اتحادیه اروپا گفته بود اگر مادورو تا دیروز یک‌شنبه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهور اقدام نکند، گوایدو را به رسمیت خواهد شناخت.
سازمان ملل متحد از کشته‌شدن حدود ۴۰نفر و زندانی‌شدن ۸۵۰نفر در جریان اعتراض‌های اخیر خبر می‌دهد. پیش از این اعتراض‌ها نیز برخی مخالفان مادورو به زندان افتاده بودند.