دلالی این بار در صف‌های گوشت!

خبر دادستان تهران مبنی بر تشدید نظارت‌ها بر توزیع گوشت
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: ماجرای صف‌های گوشت هنوز تمام نشده و تبعات اجتماعی آن در کنار پس لرزه‌های اقتصادی همچنان وجود دارد. بنا به اظهار شاهدان عینی، صف‌های خرید گوشت یخی ارزان قیمت هر روز طولانی تر از
روز قبل می‌شود.
از ابتدای صبح زنان و مردان به خصوص سالخورده‌ها در میادین به صف می‌شوند. چندان با آنها هم با احترام رفتار نمی‌شود اما این افراد در صف می‌ایستند تا بلکه بتوانند گوشت ارزان قیمتی تهیه کنند که البته خیلی هم ارزان قیمت نیست.


در کنار این موارد، پدیده‌های جدید هم ظهور کرده‌اند که به نوعی شغل کاذب هستند برای کسانی که شاید به دنبال حداقل معیشت یا صرفا گذران زندگی می‌باشند.
این پدیده دلالان سالخورده و فقیری هستند که ساعت‌ها در صف گوشت و مرغ یخی می‌ایستند و مقصد بعدی آنها قصابی‌ها یا رستورانهاست تا بلکه گوشت‌های دولتی خریداری شده را با سودی کمتر به فروش برسانند و از این طریق گذران عمر کنند.

>واسطه گری پیرزن فقیر
کنار یکی از فروشگاه‌های بزرگ دولتی در میدان امام حسین(ع) تهران پیرزنی بساط کرده است که مقداری گوشت و مرغ یخی در زنبیل دارد.
او به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید:‌اگر مشتری باشد همینجا ردش می‌کنم، نبود مشتری آن را دارم.
این زن سالخورده که یک کیسه برنج هندی و چند کنسرو ماهی هم در بساط خود دارد، می‌گوید: ‌اینها را به قیمت خوب می‌دهم، گوشت را هم صبح گرفتم، همه جا 90 تومن هست من می‌دم 60 تومان!
به او می‌گویم گوشت را چند خریدی؟
در پاسخ می‌گوید: حالش را داری صبح زود در صف واستی؟ من جونم در می‌یاد !
پیرمردی که آن کنار ایستاده می‌گوید: ران گوساله است 37 تومان خریده، چند به تو قیمت داد؟
پیرمرد ادامه می‌دهد: بیا اینجا، اون اگه نتونه بفروشه به کسی، مشتری داره، رستورانها ازش می‌خرند!
او می‌گوید: خیلی از این آدمها براشون کاسبی جدید درست شده با این صف گوشت و خودشون یه پا دلال شده‌اند!
بنا به روایت برخی، در کنار اینگونه افراد کسانی هم هستند که برای تهیه ملزومات یخچال خودشان در صف‌های گوشت می‌ایستند. گوشت 40 تا 50 هزار تومانی هم خیلی گوشت ارزانی نیست در حالیکه تا همین اردیبهشت ماه قبل مردم گوشت را کیلویی 35 تومان می‌خریدند اما اکنون برای خرید همان گوشت باید در صف بیاستند و اگر کمی دیر بجُنبند ممکن است مجبور شوند گوشت کیلویی 80 هزار تومان را بخرند.

>عرصه سودجویی گسترده تر شد
ماجرای گوشت اسرار زیادی را فاش کرد که نشان داد سودجویی منحصر در خودرو، ملک و سکه و ارز نیست و در واقع هر جا که تفاوت قیمت میان بخش دولتی و خصوصی دارای شکاف عمیق‌تری باشد سودجویان از هر قشری آماده هستند تا وارد کارزار شده و به عبارتی بازار را خراب کنند.
محسن رامتین کارشناس اقتصادی به خبرنگار آفتاب یزد می‌گوید: اکنون در اقتصاد جهانی، دلالی وجهه علمی تری پیدا کرده و مطابق با استانداردهای هر کشور و چارچوب‌های مرسوم جولان می‌دهد اما در ایران، ما با پدیده سودجویی غیراخلاقی روبرو هستیم که درک درستی از شرایط ندارد.
وی می‌افزاید : دلال در اصطلاح علمی کسی است که خریدار و فروشنده را بهم مرتبط می‌کند و طبق کانون کمیسیون دریافت می‌کند اما آنچه در بازار امروز ایران مشاهده می‌شود یک آشفتگی اسفناک است که طبقات مختلف مردم را به میدان کشانده تا از آشفته بازار اقتصادی کلاهی برای خود درست کنند.
رامتین می‌گوید: این وضع معلول شرایط غالب جامعه است، برخی می‌بینند دیگران با قاچاق یا دلالی به سودهای کلان می‌رسند آنها هم وارد گود می‌شوند و عرصه این آشفتگی را گسترده تر می‌کنند که این امر به نظر من ناشی از فروپاشی اجتماعی جامعه است.
صف‌های گوشت و مرغ یخی این روزها انتقادات زیادی را بهمراه داشته است. حسینی همدانی امام جمعه کرج اخیرا در این باره گفت که " آیا سزاوار است که مردم در سال گشت انقلاب، در صف گوشت بایستند؟ "

>گیر کار کجاست؟
برآوردها نشان می‌دهد کل نیاز سالیانه کشور به گوشت دام رقمی نزدیک به یک میلیون تن است که حدود 75 درصد آن توسط تولید داخل برطرف می‌شود، همچنین سالیانه نزدیک به 280هزار تن گوشت دام از خارج کشور وارد می‌شود که ارز مورد نیاز آن نزدیک به 1.6 میلیارد دلار است.
گزارشهای مستقل از خروجی بانک مرکزی و وزارت صنعت نشان می‌دهد دولت برای تامین 25قلم کالای اساسی از جمله گوشت فقط تا پایان آذر ماه سال جاری رقمی نزدیک به 11میلیارد دلار ارز 4200تومانی تزریق کرده که این رقم نسبت به سال گذشته نیز رشد داشته است اما خروجی این اقدام همچنان افزایش قیمت گوشت بوده است.
طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از 50 درصد دامی که مقصد آن قاچاق بوده کشف می‌شود. مسئولان پلیس می‌گویند : یک سوم مقاصد قاچاق دامی کشف و محصولات ضبط می‌شود.
در حالیکه از چند روز گذشته مسئولان از واردات گسترده گوشت از رومانی و برزیل صحبت کرده و وعده کاهش قیمت و پایان صف‌ها را داده‌اند، هنوز علائمی از این بهبود وضعیت مشاهده نشده است و مردم منتظر هستند همه چیز روال عادی خود را پیدا کند.

>دادستانی هم ورود کرده است
در این میان دادستان تهران، از تشدید نظارت‌ها در رابطه با توزیع گوشت خبر داده و گفت: نظارت در حوزه توزیع گوشت و مرغ کمتر انجام می‌شود اما تیم‌های متشکل از چند نهاد از جمله تعزیرات و دادستانی سرکشی به فروشگاه‌ها را آغاز کردند که در نظارت بر فروشگاه‌ها شاهد احتکار گوشت بودیم، بطوریکه برخی نهادها گوشت را برای کارکنان خود انبار کرده بودند.
اودر خصوص ضرورت مدیریت سهمیه‌های گوشت اختصاص یافته به فروشگاه‌ها گفت: در شمال شهر تهران کمتر به این گوشت‌ها نیاز است، اما شاهد توزیع بیشتر گوشت در این مناطق نسبت به فروشگاه‌های مستقر در جنوب شهر هستیم.