دادستان تهران تشریح کرد: جزئیات عفو 50 هزار زندانی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی

دادستان تهران درباره عفو 50 هزار نفر گفت: این عفو همه ساله انجام می‌شد ولی امسال به دلیل چهلمین سال پیروزی انقلاب گستردگی زیادی دارد. در دوره‌های قبل معمولا اسامی یا معیارهای عفو اعلام می‌شد که استثانات بسیاری وجود داشت. در این عفو چند نکته مهم وجود دارد. یکی اینکه کسانی که تا شش ماه حبس دارند و به هر علتی حکم آنان اجرا نشده، اگر شاکی نداشته باشند یا اگر شاکی داشته باشند و بتوانند تا 15 اسفند رضایت شاکی خود را جلب کنند، حکمشان اجرا نخواهد شد.
عباس جعفری دولت آبادی در گفت‌و‌گوی هفتگی خود با رادیو تهران افزود: در بخش دوم کسانی هستند که اکنون در حبس به سر می‌برند و شامل زندانیانی است که باقیمانده محکومیت آنان تا یکسال باشد یا سه چهارم محکومیت محکومان به حبس بیش از یک سال تا پنج سال، دو سوم محکومیت محکومان به حبس بیش از پنج سال تا 10 سال و همچنین یک دوم محکومیت محکومان به حبس بیش از 10 سال تا 20 سال، مشروط بر اینکه حداقل یک سال حبس را تحمل کرده باشند.
وی افزود: اگر کسی یک سال حبس را تحمل کرده باشد و 20 سال باید در زندان باشد، 10 سال آن شامل عفو می‌شود.
دولت آبادی درباره سایر محکومان مشمول عفو گفت: باقیمانده محکومیت محکومان به حبس بیش از 20 سال برای مردان در صورتی که حداقل 12 سال و برای زنان در صورتی که حداقل 10 سال حبس تحمل کرده باشند، بیشتر شامل محکومانی است که به جرم مواد مخدر در زندان به سر می‌برند و افراد بسیاری آزاد خواهند شد.


وی افزود: متهمان محکوم به اعدام یا ابد شامل عفو می‌شوند مشروط بر اینکه باقیمانده محکومیت محکومان به حبس ابد برای مردان در صورتی که حداقل 15 سال و برای زنان در صورتی که حداقل 12 سال حبس تحمل کرده باشند.
دولت آبادی گفت: باقیمانده محکومیت حبس محکومان جرایم غیر عمدی مانند تصادف‌ها بخشیده می‌شود. همچنین باقیمانده محکومیت حبس (غیر از حبس ابد) زنانی که به حکم قانون سرپرستی یا حضانت فرزندانشان را بر عهده دارند، در صورتی که حداقل یک پنجم حبس را تحمل کرده باشند که این عفو کمکی به خانم‌های زندانی است.
وی افزود: باقیمانده محکومیت حبس محکومان ایثارگر و خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر، خواهر) که به دلایل مختلف در زندان به سر می‌برند به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل پنج سال تحمل حبس کرده باشند.
دولت آبادی گفت: مشکلی در زندان‌ها وجود داشت که معمولا زندانیان از زندان خارج می‌شدند و عفو شامل حالشان نمی‌شد ولی استثناء مهمی که امسال وجود دارد این است که باقیمانده محکومیت حبس بیماران صعب‌العلاج یا لاعلاج که مراتب بیماری آنان تا قبل از پایان دوره محکومیت مورد تایید کمیسیون پزشکی قانونی قرار گیرد، بخشیده می‌شود. درحالی که قبلا زندانی پس از درمان به زندان بازمی گشت ولی اکنون اگر کسی در بیرون از زندان معالجه شود این عفو شامل حالش خواهد شد.
دادستان تهران گفت: باقیمانده محکومیت حبس محکومان ذکور بالای 70 سال تمام و اُناث بالای 60 سال تمام به استناد اسناد سجلی و در مورد اتباع بیگانه فاقد اسناد معتبر به تایید پزشکی قانونی به شرط آنکه در محکومیت حبس بیش از پنج سال، حداقل یک پنجم و در محکومیت به حبس ابد، حداقل 5 سال تحمل حبس نموده باشند نیز بخشیده می‌شود.
وی افزود: باقیمانده محکومیت حبس یا جزای نقدی اتباع بیگانه که به جُرم ورود یا اقامت غیرمجاز محکوم شده‌اند، شامل عفو می‌شوند و نیازی به رضایت نیست.
دولت آبادی گفت: محکومیت محکومان به جزای نقدی تا 10 میلیون ریال که به هر علت تاکنون اجرا نشده باشد، محکومان به جزای نقدی که به علت عجز از پرداخت جزای نقدی در زندان به سر می‌برند که تا 700 میلیون ریال بخشیده می‌شود. همچنین دو سوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از 700 میلیون ریال تا دو میلیارد ریال و یک دوم محکومیت محکومان به جزای نقدی بیش از دو میلیارد ریال تا پنج میلیارد ریال بخشیده می‌شود.
وی با اشاره به شرایط استفاده از عفو گفت: محکومانی که از این عفو مستثنی هستند شامل قاچاق مسلحانه یا عمده مواد مخدر (منظور از قاچاق عمده مواد مخدر، بیش از 100کیلوگرم تریاک و ملحقات آن، و بیش از دو کیلوگرم هرویین و روانگردان‌ها و ملحقات آن است)، قاچاق اسلحه و مهمات، جرایم امنیتی که محکومیت آنها بیش از یک سال باشد، آدم ربایی در صورت عدم گذشت شاکی، اسیدپاشی، تجاوز به عنف و دایر کردن مرکز فساد و فحشاء است.
به گفته دولت آبادی سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار یا سرقت سارقانی که میزان محکومیت حبس آنان بیش از پنج سال باشد، اختلاس، ارتشاء، کلاهبرداری، جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور، قاچاق مشروبات الکلی و قاچاق کالا و ارز سازمان یافته از دیگر مواردی است که شامل عفو نیست.
سایر اخبار این روزنامه
دبیر ستاد تنظیم بازار: از هفته آینده صف گوشت نخواهیم داشت وزیر صمت: بازار با بخشنامه اصلاح نمی‌شود وزیر ورزش و جوانان در بازدید از خطوط تولید فولاد مبارکه: فولاد مبارکه اصفهان در توسعه ورزش بسیار موفق عمل کرده است‏ جدال 30 ساله سلمان رشدی مرتد با کابوس مرگ این وحدت کلمه را نهادینه کنیم پاسخ قاطع ایران به اظهارات پر از خشم و عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا ظریف: ترامپ در چهل سال سیاست شکست خورده آمریکا تجدیدنظر کند محسنی اژه ای: رئیس جدید قوه قضائیه تا پایان سال معرفی می‌شود ترکی الفیصل از راز ارتباط 25 ساله اعراب با رژیم صهیونیستی پرده برداشت سناتور آمریکایی: 85 هزار کودک یمنی از گرسنگی و بیماری جان باخته‌اند انگلیس آمریکا توانایی تحریم استفاده کنندگان از سازوکار مالی اروپا را ندارد ایستادگی عراق در برابر زورگویی ترامپ برای قطع واردات انرژی از ایران دادستان تهران تشریح کرد: جزئیات عفو 50 هزار زندانی به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی دکتر ظریف در نشست بررسی سیاست خارجی 40 ساله جمهوری اسلامی: با هیچ کشوری سرجنگ نداریم؛ اما از خودمان با قدرت دفاع می‌کنیم به دعوت رسمی پوتین و برای شرکت در نشست روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه؛ رئیس جمهور فردا عازم سوچی می‌شود سومین دادگاه محاکمه متهمان محیط‌زیستی برگزار شد سخنگوی سازمان سنجش آموزش: نام نویسی آزمون سراسری از امروز آغاز می‌شود تکذیب افزایش حقوق کارکنان سپاه پاسخ موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی به ادعای مطهری