کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم







در شرایطی که پنجاه و پنجمین نشست امنیتی مونیخ به عرصه تقابل امریکا و اروپا بر سر حفظ توافق هسته‌ای تبدیل شده است، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سومین روز از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، سیاست‌های دولت امریکا در خروج از برجام و فشار بر اروپا برای نقض تعهدات ذیل قطعنامه شورای امنیت را مورد نقد قرار داد و علاوه بر سخنرانی و تبیین رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی در یک نشست پرسش و پاسخ به ادعای غرب پیرامون برنامه موشکی ایران پاسخ گفت.
ظریف در واکنش به سؤالی مبنی بر این‌که برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند گفت: «آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟» وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤال مجری این برنامه مبنی بر این‌که شورای امنیت از ایران خواسته است که فعالیت موشکی نداشته باشد، افزود: «این شورا به ایران اعلام کرده که موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند طراحی نکند که ما نیز در همین راستا حرکت کرده‌ایم و موشک‌های ما دارای چنین کاربردی نیستند».وی در بخشی دیگری با انتقاد از کشورهای غربی به خاطر حمایت‌هایشان از صدام در جریان جنگ تحمیلی، گفت: «این کشورها میلیاردها دلار از نظر تجهیزات نظامی به صدام کمک کردند. در این جنگ شاهد استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی آلمان، هواپیماهای انگلیسی و تجهیزات فرانسوی بودیم، ولی چه کسی در برابر به ما کمک کرد؟ کسی به ما کمک نکرد».
ظریف در ادامه با تأکید بر این‌که من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند، گفت: «هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند در رنج هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل کنند و ما را محاکمه کنند».
مسائلی در کشور ما است که من و دولت موافق آن نیستیم
وزیر خارجه ایران همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از رفتارهای دوگانه غربی‌ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر، افزود: «ماجرای جمال خاشقجی مشخص کرد که ماهیت مسأله حقوق بشر برای آنها چگونه است. رفتار امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها کاملاً برخلاف حقوق بین‌الملل است. آنها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند».وی در پاسخ به این سؤال که تعدادی از فعالان محیط زیست در ایران بازداشت هستند و اتحادیه اروپا اعلام کرده که نمی‌تواند کمکی به مسأله محیط زیست در ایران بکند، چرا که حامیان محیط زیست در ایران در زندان هستند، آیا شما می‌توانید در اینجا بگویید که روند پرونده آنها روند عادلانه‌ای خواهد بود، گفت: «تمام نگرانی‌ها در ارتباط با موضوع حقوق بشر بعد از ماجرای جمال خاشقجی کنار رفت. برخی از کشورهای اروپایی‌ها همچنان به فروش سلاح خود به عربستان سعودی ادامه می‌دهند. بعد ما را متهم می‌کنند. اجازه بدهید که ریاکاری در زمینه حقوق بشر را کنار بگذاریم. روابط کشورهای غربی با عاملان این جنایت مانند قبل از انجام این جنایت است و تغییری در این روابط ایجاد نشده است».
ظریف در پاسخ به سؤال مجری برنامه که گفت آقای روحانی در هنگام انتخاب شدن به مردم وعده داد که آزادی‌های بیشتری را به مردم بدهد آیا این آزادی‌ها تحقق یافته است؟ تصریح کرد: «ما برای امنیت به مردم خودمان متکی هستیم و از بیرون حمایتی نمی‌گیریم. ما معتقدیم مسأله عدالت و آزادی فقط یک مسأله اخلاقی نیست، بلکه امنیتی نیز هست. مسائلی در کشور ما است که من و دولت موافق آن نیستیم ولی قوه قضائیه در کشور ما مستقل است و رئیس جمهور قدرتی برای نظارت بر آن ندارد. در مورد آنچه که شما گفتید دادگاه و قانون تصمیم‌گیری می‌کند، من می‌توانم خواستار رفتارهای انسان‌دوستانه با آنها شوم که این کار را انجام داده‌ام‌». وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که بریتانیا به برخی از شهروندان این کشور از جمله ایرانیان دو تابعیتی در مورد سفر به ایران هشدارهایی را داده است، افزود: «ما هزاران نفر ایرانی دو ملیتی داریم که به ایران رفت‌وآمد می‌کنند و مشکلی برای آنها پیش نیامده است. درست یا غلط تعدادی از آنها در زندان هستند ولی من یک سؤال دارم آیا اگر یک ایرانی در زندان‌های شما باشد ما باید بگوییم که تمام ایرانی‌هایی که در انگلیس هستند این کشور را ترک کنند؟»
شواهدی درباره اتهام دیپلمات های ایرانی وجود ندارد
ظریف در پاسخ به این سؤال که چندی پیش اروپایی‌ها تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کردند و آنها از انجام برخی اقدامات تروریستی از سوی ایران در اروپا اظهار نگرانی کرده‌اند، گفت: «لازم است که من دراینجا چند مسأله را مشخص کنم. یکی از دیپلمات‌های ایران به اتهام این‌که قصد داشته در فرانسه بمب‌گذاری کند بازداشت شده است و این موضوع دقیقاً در روزی اتفاق افتاد که رئیس جمهور ما بعد از ماه‌ها برنامه‌ریزی و آماده‌سازی قرار بود به اروپا سفر کند. دقیقاً روزی اتفاق افتاد که قرار بود این سفر انجام شود نه چند روز قبل‌تر و نه چند روز بعدتر. این موضوعی است که باید به آن توجه کنیم. این اقدام می‌تواند یک نقشه باشد و حتماً کشور ما آن را انجام نداده است. ما نفوذی که به دست آورده‌ایم را با کارهای دیوانه‌وار به دست نیاوردیم». او افزود:اروپایی‌ها دیپلمات ما را دستگیر کرده‌اند در حالی که نهادهای امنیتی این کشورها می‌گویند هیچ شواهدی مبنی بر اتهام او وجود ندارد.
۵۱ درصد مردم ما همچنان معتقد هستند که باید در برجام بمانیم
وزیر امور خارجه کشورمان در مورد برخی از تحلیل‌ها مبنی بر این‌که شاید هدف امریکا از تهدید علیه ایران و اعمال تحریم‌های گسترده این است که بار دیگر با ایران مذاکره کند، تصریح کرد: «اگر آنها به دنبال مذاکره بودند ما که داشتیم مذاکره می‌کردیم. تا آوریل سال گذشته برایان هوک که اکنون به دنبال ایران در جا‌های مختلف است با معاون من (سید عباس عراقچی) در مورد برجام مذاکره می‌کرد، ولی آنها بودند که تصمیم گرفتند که مذاکره را ترک کنند و از برجام خارج شوند در حالی که ما بر سر میز مذاکره بودیم». وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد فشارهای امریکا بر روی اقتصاد ایران تأثیرگذار بوده و ایران چه‌طور می‌خواهد در برابر این فشارها ایستادگی کند، تصریح کرد: «برای ما خیلی مهم است که مردم‌مان را راضی نگه داریم و مردم ما شاد باشند. ما در راستای تحقق این موضوع در حال تلاش هستیم». ظریف افزود: «آن‌چه در ایران رخ می‌دهد احتیاج به صبوری استراتژیک دارد». او در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: «طبق آخرین آمار ۵۱ درصد مردم ما همچنان معتقد هستند که ما باید در برجام بمانیم. البته موقعیت ممکن است تغییر کند ما معتقدیم که منافع اروپا در گرو این است که در این توافق بماند».
ما ایرانی‌ها وارثان یک تمدن بزرگ هستیم
ظریف در نشست مونیخ هم طی سخنانی با اشاره به حضور میلیون‌ها ایرانی در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد که  ایالات متحده هرگز با این واقعیت که ایران از حق ابتدایی تعیین سرنوشت برای خود استفاده نمود، کنار نیامده است، گفت: مشوه کردن چهره کشور من سیاست در دسترسی بوده که توسط ۷ رئیس جمهور قبلی امریکا مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ سیاستی که دولت‌های اقماری امریکا خود را در پشت آن مخفی کرده‌اند. امریکا بسیار پیشتر از این می‌بایست این بیماری بدخیم خود را مداوا می‌کرد، چرا که امروز تبدیل به یکی از بزرگترین خطرات حتی برای منافع خودش و البته صلح و امنیت بین‌المللی شده است.وی ادامه داد: دیروز در همین مونیخ، پنس معاون رئیس جمهوری امریکا گردن کشانه عنوان کرد که اروپا می‌بایست به امریکا پیوسته و بدون در نظر گرفتن امنیت خود ، تعهدات برجامی اش را نقض کند. اتهامات نفرت آمیز وی به ایران، به ویژه اتهام جاهلانه وی در نسبت دادن یهودی ستیزی به وارثان مردمی که در تورات به پاس نجات دادن یهودیان، مسیح خوانده شده، مضحک و در عین حال خطرناک است. وزیر خارجه ادامه داد: ایالات متحده ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی‌وار و چشم بسته اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، که ایران در منطقه دخالت می‌کند. اما هیچ کس تاکنون از آن کشور پرسیده است که منطقه چه کسی؟ فقط یک نگاه کوتاه به نقشه بیندازید. ارتش ایالات متحده 10 هزار کیلومتر راه طی کرده تا پایگاه‌های خود را در مرزهای ما برپا کند. در عین حال، منابع منطقه را از طریق معادلات تسلیحاتی دوشیده است. بر اساس برآورد محافظه کارانه، هزینه‌های نظامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به تنهایی در سال جاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد که ۷ برابر ایران است. بنابراین، چه کسی واقعاً ناامنی را به منطقه صادر می‌کند؟ و چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟ موشک‌های بیشماری که برای وحشت یمن به‌کار رفته‌اند؟ و یا موشک‌های دفاعی ایران که تنها و صرفاً بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟ ظریف در بخش دیگری با بیان اینکه ایجاد INSTEX بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی برای نجات برجام است، افزود: در حالی که ما علاقه‌مندی خود را به تعامل نشان داده‌ایم اما برای امنیت، ثبات، رشد و پیشرفت خود وابسته به دیگران نیستیم.هدف سیاست خارجی ایران با هدف ایجاد و تقویت «منطقه قوی» است که مانع اصلی ظهور تمایلات سلطه‌جویانه از جانب هر قدرتی، چه منطقه‌ای و یا جهانی می‌گردد، طراحی شده است.
ظریف تأکید کرد: به رغم سخنرانی جاهلانه شنیده شده طی روزهای گذشته توسط مقامات امریکا، من مایل هستم به شما یادآوری کنم که ما ایرانی‌ها وارثان یک تمدن بزرگ هستیم. تمامیت بشریت امروزه بر یک قایق سوار است و یا ما با هم به ساحل امن می‌رسیم و یا با هم غرق می‌شویم. شاعر شناخته شده ما سعدی این حقیقت را ۹۰۰ سال قبل این گونه بیان  کرده است:
بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار