افزایش همکاری‌های رسانه‌های ایران و چین


در دیدار «هو شین جینگ» سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» با مهدی شفیعی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران بر توسعه همکاری‌های رسانه‌ای مشترک تأکید شد.
مهدی شفیعی دراین دیدار درباره رویکردهای خبری و محتوایی محصولات رسانه‌ای مؤسسه ایران توضیحاتی را ارائه کرد.وی با اشاره به تغییر ذائقه و سلیقه مخاطبان و خوانندگان روزنامه‌ها در سراسر جهان گفت: روزنامه ایران و سایر روزنامه‌های مؤسسه ایران درکنار فعالیت سنتی و انتشار مکتوب به‌ صورت جدی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.
مدیرعامل مؤسسه ایران با توصیف فضای رسانه‌ای و ورود تکنولوژی‌های جدید در عرصه رسانه‌ای تأکید کرد:رسانه‌های سنتی باید همگام با این تغییرات خود را به روز کنند تا بتوانند مخاطبان بیشتری جذب و نفوذ بیشتری پیدا کنند.


وی تأکید کرد:ارائه محصولات چند رسانه‌ای از قبیل ویدئو و صوت و نیز انتشار محتوای آنلاین بطور جدی در دستور کار این مؤسسه قرار دارد.
مهدی شفیعی با اشاره به ظرفیت‌های رسانه‌ای در ایران و چین گفت: روزنامه ایران و نشریه گلوبال تایمز به عنوان دو رسانه اصلی و مطرح ایران و چین می‌توانند به تقویت و انعکاس همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دو کشور کمک کنند. وی گفت: دو رسانه می‌توانند در زمینه تبادل دیدگاه‌ها و منابع، افزایش همکاری‌ها و همچنین افزایش نفوذ رسانه‌ای همکاری کنند.
مدیر عامل مؤسسه ایران همچنین گفت: «گلوبال تایمز» می‌تواند ظرفیت های فرهنگی از جمله گردشگری، موسیقی و سینمای ایران را به‌خوبی منعکس نماید تا مردم چین بهتر با ایران آشنا شوند.«هو شین جینگ» سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» نیز در این دیدار با تشریح فضای رسانه‌ای چین و نگاه و علاقه مردم این کشور به رسانه‌ها تأکید کرد در عصر جدید رسانه ها باید متنوع، با سرعت و جذاب باشند. وی با اشاره به کاهش تیراژ روزنامه‌های چین گفت: مطبوعات در حال از بین رفتن هستند هر چند معتقدم این اتفاق خیلی سریع رخ نمی‌دهد اما ما در چین هم به‌صورت آنلاین و هم به‌صورت کاغذی فعالیت می‌کنیم.
وی با اشاره به دیدار خود از خبرگزاری جمهوری اسلامی و نیز مؤسسه ایران، دستاوردهای رسانه‌ای ایران را قابل قدردانی دانست و گفت: من در این مدت از چند شهر ایران بازدید کرده‌ام و علی‌رغم تبلیغات منفی؛ ایران کشوری بزرگ، امن و‌ دارای مردمانی مهربان است که می‌تواند ظرفیت خوبی برای گردشگری باشد.
روزنامه گلوبال تایمز یکی از روزنامه‌های سراسری و اصلی چین بوده که به زبان انگلیسی هم منتشر می‌شود.  هیأت روزنامه گلوبال تایمز چین سه‌شنبه شب به دعوت رسمی ایرنا وارد تهران شد و صبح دیروز در اولین برنامه کاری خود ضمن دیدار با مدیرعامل ایرنا از اتاق‌های خبر اخبار داخلی و اخبار خارجی ایرنا دیدن کرد و از نزدیک در جریان روند تولید و انتشار فرآورده‌های خبری قرار گرفت.
 دیروز «سید ضیاء هاشمی» مدیرعامل ایرنا و «هو شین جینگ» (Hu Xinjing) سردبیر کل روزنامه گلوبال تایمز چین یادداشت تفاهمی را در دفتر مرکزی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در تهران امضا کردند.