چهار مانع بر سر راه سندرز

برنی سندرز،سناتور دموکرات سنای آمریکا برای بار دوم خود را نامزد ریاست جمهوری آمریکا کرد.سناتوری که خود را سوسیال دموکرات می‌داند و در میان آمریکایی‌ها تا حدودی از محبوبیت بالایی برخوردار است.سندرز در سال 2016 میلادی رقابت سختی با هیلاری کلینتون داشت و توانست در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها رای بالایی را به دست آورد.سندرز در سال 2016 به طرفداری از هیلاری کلینتون کنار کشید که این مسئله خود باعث به وجود آمدن بحث‌های زیادی در آمریکا شد.نامزدی دوباره این سناتور با سابقه همراه با واکنش‌هایی از طرف مقامات سیاسی آمریکا بود و دونالد ترامپ در این رابطه گفت: «برنی سندرز زمان خود را از دست داده است.» آقای سندرز برای شرکت در انتخابات سال2020 با چهار مشکل عمده روبه رو هست که می‌تواند باعث پایین آمدن شانس او برای پیروزی در انتخابات شود. نخستین مشکل سندرز سن بالای او برای تصدی این مقام است.سناتور 77ساله در صورت پیروزی در انتخابات 2020، در زمان تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری مسن‌ترین رئیس‌جمهوری خواهد بود که در دور اول به کاخ سفید راه یافته است. برای خیلی از آمریکایی‌ها قابل قبول نیست که به کسی رای بدهند که در آستانه هشتاد سالگی است و بخاطر سن بالا شاید نتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.
چالش دیگری که آقای سندرز با آن روبه رو است رقبای درون حزبی او هستند.او در دوره قبلی با سد مخالفت هم حزبی‌های خود و حمایت آنها از هیلاری کلینتون رو به رو شد و گذر از این سد در این دوره هم برای او بسیار سخت خواهد بود.در آن سال سران حزب از رقیب سندرز حمایت کردند و حتی حامیان سندرز ادعا کردند که در درون حزب یک شبه کودتا رخ داده است. خانم کلینتون برای سال 2020 کاندید نشده است اما در صورت ورود جو بایدن به انتخابات،احتمال حمایت دموکرات‌ها از او بسیار زیاد است؛ بایدنی که معاون دولت سابق آمریکا بود و دیدگاه‌ها‌یش به تفکرات خانواده کلینتون نزدیک است و حمایت آنها را در پشت سر خود خواهد داشت.
سومین مشکل سناتور سندرز نامزدی چندتن از چهره‌های چپ و جناح ترقی خواه حزب دموکرات است. در سال 2016 سندرز تنها نامزد مهم از جناح چپ حزب دموکرات بود و می‌توانست به حمایت این جناح چشم امید داشته باشد. اما کاندیداتوری افرادی مثل الیزابت وارن و کامالا هریس می‌تواند انحصار سندرز در این جناح را از بین ببرد و دیگر او تک ستاره جناح
ترقی‌خواه نباشد.


سوسیالیست بودن در آمریکا امری پسندیده‌ای نیست و این برچسب سوسیالیست بودن می‌تواند به جایگاه سیاسی و مردمی شخصیت‌های سیاسی ضربه بزند. در ایالات متحده برخی از چهره‌های سیاسی از معرفی شدن به عنوان سوسیالیست پرهیز می‌کنند و شاید بتوان گفت آن را یک انگ برای خود می‌دانند. در چند وقت اخیر هم حملات در آمریکا به سوسیالیست افزایش یافته است و بحران ونزوئلا به آتش این حملات افزوده است. برنی سندرز همواره خود را یک سوسیال دموکرات معرفی کرده است و چه بسا که این مسئله خود باعث حمایت محافظه کاران از دونالد ترامپ و جمهوری خواهان شود.
در واقع در آمریکا یک ترس تاریخی از تفکرات چپ و سوسیالیستی وجود دارد که این خود به نامزدهای طرفدار این جریان ضربه می‌زند.این موضوع آنقدر مهم و تاثیرگذار است که شاید به افزایش رای‌های ترامپ در انتخابات بعدی منجر شود.آقای سندرز اگر می‌خواهد به کاخ سفید راه یابد، باید یک جنبش بزرگ اجتماعی راه بیندازد تا از طریق آن ترس از سوسیالیسم را در آمریکا از بین ببرد و برای اولین بار به‌عنوان یک رئیس‌جمهور سوسیال دموکرات به صندلی ریاست جمهوری تکیه زند.