اولین نشست خبری پیروز حناچی به عنوان شهردار پایتخت برگزار شد شعر و شهردار و منابع ته کشیده

گروه جامعه: نخستین نشست خبری پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران در حالی برگزار شد که استقبال رسانه‌ها از آن قابل توجه بود و سوال‌های متنوعی هم از سکان‌دار ساختمان خیابان بهشت پرسیده شد. این سوالات از بدهی‌های شهرداری تا وضعیت طرح تفصیلی تهران را در بر می‌گرفت.
پیروز حناچی از هفتم آذر ماه امسال به عنوان هجدهمین شهردار تهران، سکان شهرداری را در دست دارد، در این نشست خبری، چندین بار با شعر به سوال‌ها پاسخ داد. مهم‌ترین خبری که حناچی در این نشست خبری که در سالن اجتماعات انجمن مفاخر ایران برگزار شد اعلام کرد، افتتاح خط 6 مترو تهران تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده بود؛ خطی که قابلیت استفاده از قطارهای بدون راننده را هم دارد.
حناچی در این نشست ضمن گرامیداشت هفته زن و روز مادر و یاد و خاطره شهید باکری، اصلی‌ترین مسئله شهرداری تهران را این گونه بیان کرد: در این دوره با چالش تامین منابع مواجه هستیم. شهرداری تهران روزانه به ٢۵ تا٣٠ میلیارد برای انجام امور خود نیازمند است وگرنه برای حل مسائل به مشکل برمی‌خورد.
در ادامه به بخش‌هایی از سخنان حناچی در این نشست خبری می‌پردازیم.


هدف‌گذاری 7 میلیون نفری شورا و شهرداری
برای سفر با مترو
مترو از مهم‌ترین محورهای نشست خبری حناچی بود. شهردار تهران با بیان اینکه به‏زودی خط ۶ و ۷ (از مهدیه تا میدان صنعت) مترو افتتاح می‌شود، درباره تامین واگن و تجهیزات مورد نیاز مترو گفت: ۷۰ واگن در حال ترخیص از کمرگ است که تاکنون ۸۵ درصد کار آن انجام شده است، مابقی واگن‌ها نیز به دلیل بدهی به مرور زمان ترخیص می‌شود و به نظر می‌رسد هر ۲۲ روز یک قطار تحویل و بهره‌برداری می‌شود. وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی هدف مشترک شورا و شهرداری است گفت: در حال حاضر مترو دو میلیون سفر را پوشش می‌دهد که هدفگذاری ما پوشش هفت میلیون سفر در روز است که برای این مهم نیازمند ۲۰۰۰ واگن هستیم تا بتوانیم علاوه بر کم کردن فاصله قطارها، خطوط باقی مانده را نیز پوشش دهیم. تلاش‏مان در راستای کاهش یک دقیقه سرفاصله قطارها با ورود ناوگان جدید و اتمام پایانه‌های مترو است. می‌دانید که برخی از خطوط مترو پایانه ندارند و مجبوریم قطارها را در شب در تونل نگهداری کنیم و به همین دلیل سرویس و تعمیر آنها به سختی انجام می‌شود.
1500 اتوبوس جدید در راه تهران
حناچی در این نشست به سایر بخش‌های حمل و نقل عمومی شهری نیز پرداخت. وی با اعلام اینکه تفاهم‌نامه خرید یک‌هزار اتوبوس و 500 اتوبوس دیزلی منعقد شده است، گفت: سعی داریم با جذب تسهیلات مالی نسبت به نوسازی اتوبوس اقدام و همچنین ۷۰۰ فیلتر جاذب دوده مخصوصا برای اتوبوس‌های گازوئیلی نصب کنیم. نوسازی ۱۰ هزار  تاکسی فرسوده را در دستور کار داریم.
حال خوب هوای تهران در سال ۹۷ بدون داشتن روز ناسالم
محیط‌زیست و آلودگی هوای تهران یکی از دیگر از موضوعات مهم و اساسی پایتخت است. حناچی در این محور با اشاره به اثرات زیاد اجرای طرح ترافیک جدید و طرح کاهش گفت: امسال وضعیت بهتری را در حوزه آلودگی هوا داشتیم به گونه‌ای که سهم روز پاک از ۳ به ۱۳ روز رسید و آمار روزهای ناسالم از ۶۶ به ۲۹ روز رسید و تهران در سال جاری هیچ روز ناسالمی نداشت. هر چند که امسال نزولات جوی نیز افزایش یافته اما نمی‌توانیم این حجم اثرات مثبت در کاهش آلودگی هوای تهران را تنها مربوط به نزولات جوی بدانیم و در مقایسه دقیق‌تر می‌بینیم که ساعات پیک ترافیک نیز نسبت به روزهای مشابه سال قبل کاهش داشته است و به نظر می‌رسد تلاش همکاران‏مان در معاونت حمل ونقل و پلیس راهور و همچنین مجموعه اقداماتی که در حوزه معاینه فنی انجام شده بی تاثیر نبوده و باید این مسیر ادامه یابد. شهردار تهران در ادامه از افتتاح سه مرکز معاینه فنی در ماه‌های آتی خبر داد.
افتتاح 12 بوستان جدید در پایتخت
شهردار تهران همچنین از افتتاح 12 بوستان به مساحت 11 هکتار خبر داد و در این‏باره خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم که از آبیاری تحت فشار برای کمربند سبز تهران استفاده کنیم. حناچی درباره حفظ باغات تهران نیز اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری جهت‌گیری عمومی‌شان جلوگیری از تخریب باغ‌ها است و این کار در دستور کار قرار گرفته است. بی تردید تلاش خواهیم کرد تا باغ‌های باقی‌ مانده را از محل اخذ جریمه قطع درخت که از شهروندان اخذ می‌شود، خریداری کنیم تا به این ترتیب بتوانیم این باغ‌ها را حفظ کنیم. دو باغ «وثوق الدوله» و باغی در منطقه 2 نیز از همین محل خریداری شد و در مناطقی که با محدودیت‌های فضای سبز مواجه هستیم، قطعا از طریق تملک این باغ‌ها تلاش خواهیم کرد تا کمبودها را جبران کنیم. وی در خصوص مجوز برج باغ‌ها نیز، گفت‌: این مجوز چیز پسندیده‌ای نبود. من سال 82 نیز نامه‌ای نوشتم در  مورد برج باغ‌ها، موضوعی بود که در طرح تفصیلی و جامع نیز بر روی آن تاکید شده بود، اما بی تردید برای انجام اقدامات آینده و نتایج آن به زمان نیاز است. مجبور هستیم که روشی را پیش بگیریم که علاوه بر روش‌های عمومی از تخریب باغ‌ها جلوگیری به عمل آید و پاسخگو نیز باشیم.
جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی در سطح شهر
موضوع عمران شهری نیز از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود که حناچی با اشاره به اقدامات انجام شده و برنامه‌های معاونت شهرسازی با بیان اینکه تکمیل و بازنگری طرح‌ها، بازنگری در زیرپهنه جی، تدوین و تصویب کلیات طرح منطقه ۲۲، تهیه برنامه زیرپهنه حفاظت ویژه با رویکرد توسعه پایدار برای  مناطق یک، ۲، ۵ الی ۲۲، تهیه لایحه عوارض ارزش افزوده، تهیه و ابلاغ برنامه استفاده از مصالح استاندارد و غیره از دیگر برنامه‌های معاونت شهرسازی است، یکی از اقدامات مهم در این حوزه را جمع‌آوری کارگاه‌های بلااستفاده و فعال‌سازی پروژه‌ها دانست و گفت: آماده‌سازی ۵ پروژه تا پایان سال ۹۸ و همچنین جمع‌آوری کارگاه‌های ساختمانی یکی از مهم‏ترین اقدامات در این چند ماه بود چرا که معتقدیم تهران باید برای زیست انسانی مورد توجه قرار گیرد و تجهیزات کارگاهی نباید این زیست را برهم بزند.
تلاش شهرداری در اجرای مناسب‌سازی شهر برای معلولان
حناچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روشندلی در خصوص مناسب سازی فضای پایتخت برای معلولین، گفت: معلول فقط کسی نیست که عارضه جسمی داشته باشد بلکه هر کسی که در عرصه اجتماعی نتواند حاضر شود معلول محسوب می‌شود و ما وظیفه داریم همه فضاهای عمومی را مناسب سازی کرده و در وهله اول از ساختمان‌های پر مراجعه و عمومی مناسب‌سازی را آغاز کنیم که این مهم در دستور کار قرار دارد. وی با بیان اینکه مناسب‌سازی یک فرآیند است و در همه ابعاد باید ادامه داشته باشد، گفت: تمام تلاش ما این است که فضاهای عمومی در اختیار شهرداری را مناسب سازی کنیم و برای روشندلان و افرادی که از مشکل شنوایی رنج می‌برند نیز موضوعات مناسب‌سازی خاصی در دستور کار قرار دارد. وی همچنین در واکنش به پلاکارد و سوال یک نفر از معلولان ویلچرنشین حاضر در نشست درباره اجرای قانون معلولان گفت: تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا بتوانیم این قانون را اجرایی کنیم.
مرد است و قرضش، شهرداری است و بدهی‌هایش!
حناچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عوامل درونی در شهرداری تهران در موضوع تجمعات پیمانکاران مقابل شهرداری نقش دارند، گفت: پیمانکاران مطالبات خرد و کلانی از شهرداران دارند و می‌بینیم که روزهای یکشنبه و سه‌شنبه نیز تجمعاتی مقابل شورا و شهرداری انجام می‌دهند اما بررسی‌ها نشان داد که همه اینها خارج از روال است نه اینکه بدهکار نباشیم اما این اتفاق عادی نیست. شهردار تهران در مورد مناقشه در مورد رقم بدهی شهرداری نیز اظهار کرد: برخی‌ می‌گویند که چرا من در پاسخ به این سوالات از شعر استفاده می‌کنم اما ما فرهنگ غنی داریم و ممکن است اتفاقات مکررا تکرار و یک جمله و یا یک شعر می‌تواند کل منظور ما را بیان کند و همیشه می‌گویند مرد است و قرضش و حالا من می‌گویم شهرداری است و بدهی‌هایش و به هر صورت بدهی‌ها مشخص است.
حاشیه‌های کوچک یک نشست خبری
نشست خبری حناچی حاشیه کوچکی هم داشت. خبرنگاری درباره خرید و فروش پست در شهرداری از حناچی سوال کرد که با این واکنش شهردار مواجه شد: در امور قضایی یک اصطلاح است که براساس آن فرد مدعی باید ادعای خود را ثابت کند. شما که ادعا کردید باید مدارک را ارائه کنید. مثلا در خصوص خرید و فروش پستی که عنوان کردید اطلاعاتی که دارید و من ندارم را بدهید وگرنه حاکم قضایی برخورد می‌کند هرچند که ما از خبرنگاران شکایت نمی‌کنیم، ولی ادعای سنگینی است و مدارکی که شما دارید و من ندارم را به من بدهید. از نظر من این ادعا قابل قبول نیست، چرا که من مدیران رده‌بالا را منصوب می‌کنم و آنها مدیران میانی را. حناچی همچنین در واکنش به سخنان خبرنگاری مبنی بر اینکه شما با زیرکی از پاسخ دادن به سوالات طفره می‌روید و امیدواریم نشست بعدی شما را هم ببینیم و تغییر نکنید، گفت: چه سودی دارد که مردم را در شرایط فعلی درگیر کنیم و افراد را به جان هم بیندازیم و نگران کنیم. شهردار تهران با بیان اینکه دیگران را به جان همدیگر نیندازید و یک به دو نکنید، اظهار کرد: ما وظیفه داریم به آن چیزی که به مردم قول دادیم عمل کنیم و شما هم دعا کنید که عمر حیاتی من و شهرداری من زیاد شود. شهردار تهران همچنین درباره انتصاب چهره‌های اصولگرا در شهرداری و مغایر دانستن آن با شعار اصلاح‌طلبی نیز گفت: اگر بخواهیم نگاه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی داشته باشیم خود من را هم ببینید، چرا که من سال‌ها قائم مقام مرحوم سیفیان بودم ضمن آنکه من چنین چیزی را به این شکلی که گفتید قبول ندارم. وی با بیان اینکه من به اعضای شورای شهر هم قول دادم که براساس تخصص و سواد افراد را منصوب کنم، گفت: فعالیت‌های یک فرد در حوزه تخصصی و علمی‌اش می‌تواند نشان دهد که ما چه رفتاری داشته باشیم، هرچند که به طور قطع ما به آرای مردم که به واسطه آنها انتخاب شدیم توجه می‌کنیم و به قول‌هایی که دادیم پایبند هستیم، اما به جای آنکه به حواشی توجه کنیم محصول نهایی برای‏مان مهم است.
شهردار متخصص و منابع ته‌کشیده
تاکید بر آمادگی برای زلزله در تهران، به کارگیری بانوان در شهرداری، فراهم‌سازی فرصت مشارکت بانوان در طرح‌های گسترش استفاده از دوچرخه علی‌رغم برخی حساسیت‌ها، برخورد بدون تعارف با فساد، استمرار بازنگری طرح تفصیلی تهران، خروج «شهر آفتاب» و «شهروند» از لیست فروش شهرداری در سال 98، پیگیری موضوع 2000 ملک شهرداری که در اختیار غیر است از طریق سازمان بازرسی، قوه قضاییه و سازمان املاک، تلاش برای احیای 7 رود‌-دره در تهران، تداوم «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در پایتخت، ارزیابی و اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌کاره، ایجاد سامانه منابع انسانی، تدوین مدل بومی شهر هوشمند، ورود تدریجی 15 نردبان هیدرولیکی آتش‌نشانی به سیستم، تاکید بر جلب مشارکت شهروندان، از دیگر موارد مطرح شده در نشست خبری شهردار تهران بود.
حناچی در بخشی از سخنانش جمله‌ای را گفت که می‌تواند پایان‏بخش این گزارش باشد: «از بد حادثه شهردار متخصص زمانی آمده که منابع ته کشیده است»، با این حال شهردار تهران با اشاره به برنامه‌ای که به شورای شهر داده بود، تاکید داشت که در همین شرایط هم می‌توان کارهایی کرد.
سایر اخبار این روزنامه
گفت‌وگو با پیتر فارِلّی، کارگردان فیلم «کتاب سبز» که برنده اسکار بهترین فیلم ۲۰۱۹ شد ژوبین صفاری تضاد منافع، سد بزرگ اصلاح اقتصادی اولین نشست خبری پیروز حناچی به عنوان شهردار پایتخت برگزار شد شعر و شهردار و منابع ته کشیده امکان برداشت ارز از خودپردازها فراهم شد خودپردازها در لباس صرافی‌ «ابتکار» جایگزینی ریما بنت بندر به جای خالد بن سلمان در سفارت عربستان در آمریکا را بررسی می‌کند «ابتکار» از لایحه جایگزین طرح اصلاح قانون انتخابات گزارش می‌دهد لایحه جامع انتخابات در انتظار ورود به صحن «ابتکار» از تاثیر روانی خشکسالی بر مردم ایران گزارش می‌دهد غم ِ«آب» رهبر انقلاب اسلامی: مسئولان بی‌حوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند روحانی در دفاع از وزیر ارتباطات: هر چه می‌خواهند شکایت کنند معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده: انتخاب روز ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن یکی از افتخارات ایران است احمدی‌نژاد: دایره و گستره برخوردها بیشتر شده است