تاثیر توئیت‌های ترامپ بر بازار نفت کمتر شد

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا و پایبندی اوپک و متحدانش به پیمان کاهش تولید با وجود فشارها از سوی ترامپ‌اندکی افزایش پیدا کرد.
آن طور که پیش بینی می‌شد توافقات نشست سال 2017 اوپک که در آن کاهش سقف مشخصی از میزان تولید مورد اجماع اعضا قرار گرفت،
به تدریج دارد اثرات خود را نشان می‌دهد گرچه این افزایش قیمت هنوز به آن شکل بارز خود را عیان
نکرده است.


نشست قبلی اوپک در وین اتریش دستاورد مهم و برجسته ای داشت که خروجی آن به کاهش تولید و در نتیجه افزایش قیمت نفت در سال 2019 منتهی می‌شد.
اعضای اوپک اواخر سال گذشته با هدف متعادل‌کردن بازار و تقویت قیمت‌ها موافقت کردند تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال ۲۰۱۹ محدود کنند.
این گروه اعلام کرده است با وجود فشار از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا محدودیت عرضه را حفظ خواهد کرد.
با این حال ترامپ که دید خوبی به این کارتل نفتی ندارد از چند روز قبل توئیت‌های معروف خود را در مذمت رفتار اوپک از سرگرفت و هشدار داد که بازی کردن با بازار نفت ثبات امنیت انرژی در جهان را با مخاطره روبرو می‌کند.
اما این هشدارها این بار چندان کارساز نبود و در نهایت اعضای اوپک با وجود ناهماهنگی در سیاست‌های داخلی خود پایبندی خود را به آنچه در نشست قبلی مورد توافق اعضا واقع شد نشان دادند و با کاهش میزان مشخص سقف تولید، زمینه افزایش قیمت نفت را فراهم آوردند.

>افزایش قیمت نفت
دیروز چهارشنبه، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۳۴ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، به ۶۵.۵۵ دلار در هر بشکه رسید.
همچنین بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۲ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی روز سه شنبه (قبل‌از دیروز)، به ۵۶.۰۲ دلار در هر بشکه رسید.
از سوی دیگر گزارش موسسه امریکن پترولیوم خبر داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۲فوریه، به میزان ۴.۲ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۴۴.۳ میلیون بشکه رسیده است. این اتفاق قیمت نفت برنت را افزایش داد اما تاثیر‌اندکی در افزایش قیمت سبد نفتی اوپک داشت.
بر اساس گزارش رویترز، با وجود کاهش تولید اوپک و متحدانش، عرضه نفت به دلیل رشد سریع تولید آمریکا فراوان مانده است. تولید این کشور سال میلادی گذشته ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به رکورد ۱۲ میلیون بشکه در روز صعود کرد.

>عربستان از زیر سایه آمریکا خارج می‌شود
اوپکی‌ها از وضع ایجاد شده چندان ناخشنود نیستند و امید دارند همین مقدار‌اندک افزایش قیمت بتواند در آینده هم ادامه پیدا کند.
اما در این میان دولت سعودی اعلام کرد به تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایبند خواهد بود و احتمال تمدید توافق میان کشورهای عضو اوپک و متحدان وجود دارد.
این همگرایی عربستان با اعضای اوپک نکته قابل تاملی است که کارشناسان نظرات متفاوتی در باره آن دارند.
صادق ملک احمدی کارشناس انرژی در گفت‌و‌گو با آفتاب یزد در خصوص این سیاست عربستان گفت: سعودی‌ها سعی دارند خود را از زیر سایه تعلق به آمریکا بیرون بکشند تا در مظان اتهام همراهی با آمریکا به عنوان دشمن اوپک واقع نشوند.
وی افزود:‌ سعودی‌ها از گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا علیه کشورشان و ماجرای خاشقچی کمی کینه به دل گرفته‌اند و سیاست مقابله به مثل و عدم تعارف را در پیش گرفته‌اند به این معنی که اگر خاشقچی و حقوق بشر برای آمریکا مهم است منافع نفتی عربستان هم مهم است و می‌تواند دوستی دو کشور را تحت الشعاع قرار دهد.
این کارشناس انرژی تصریح کرد: سعودی‌ها بعد از تحریم ایران برای افزایش تولید شدیدا تحت فشار بودند تا نبود تولید ایران را جبران کنند؛ از سویی آنها به دلایل سیاسی مایل بودند وانمود کنند می‌توانند خلاء نبود نفت ایران را پر کنند اما از سوی دیگر پالایشگاه‌های عربستان کشش آن حجم از افزایش تولید را نداشت و در نتیجه سعودی‌ها رویه اتحاد با روسها را در پیش گرفتند.

>سعودی‌ها: حواسمان هست آقای ترامپ!
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این روزها سیاست سعودی متعادل شده و از گرایش کامل به همراهی با آمریکا به حفظ وضع موجود تغییر کرده است.
خالد الفالح وزیر انرژی عربستان اخیرا در پاسخ به گفته‌های رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اوپک یک رویکرد حساب شده برای کاهش عرضه در پیش گرفته است.
او در مصاحبه با یکی از شبکه‌های خبری بین‌المللی ضمن اعلام اینکه دولت عربستان کاهش تولید را راحت خواهد گرفت، اظهار داشت: ۲۵ کشور رویکرد تدریجی و حساب شده‌ای در پیش گرفته‌اند و عربستان به دنبال ثبات در بازار نفت است.
با این حال آنها ترجیح می‌دهند خیلی علنی با آمریکا سرشاخ نشوند و در همین راستا خالدالفالح تصریح کرد: سعودی‌ها به اظهارات رئیس جمهور آمریکا گوش داده و نگرانی‌های وی درباره مصرف کنندگان را درک می‌کنند. وی افزود: دولت کشورش به منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همچنین، اقتصاد جهانی توجه خواهد داشت.

>روسها: ممکن بود اوضاع وحشتناک تر شود
روسها که بیشتر از بقیه اعضا در تقابل با سیاست‌های نفتی آمریکا هستند در این شرایط از افزایش قیمت نفت راضی هستند. وزیر انرژی روسیه در همین راستا توافق سال گذشته میان کشورهای اوپک و غیراوپک برای محدودیت عرضه را درایجاد یک قیمت مناسب برای نفت موثر خواند.
الکساندر نواک در مصاحبه با گزتای روسیه اظهار کرد: بازار نفت در حال حاضر نسبتاً آرام و با ثبات به نظر می‌رسد و نوسان کمتری پیدا کرده و قیمت‌ها هم برای صادرکنندگان و هم برای واردکنندگان کم و بیش قابل قبول هستند. ما این ثبات را مدیون توافق اوپک و غیر اوپک می‌دانیم.
وی در اشاره غیرمستقیم به اقدامات چند روز گذشته ترامپ برای حفظ حجم عرضه و تولید، افزود: اگر اشباع عرضه ادامه پیدا می‌کرد ما شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها بودیم و باید یادآوری کنم که قیمت‌های نفت در ژانویه سال ۲۰۱۶ به رکورد پایین ۲۵ تا ۲۷ دلار سقوط کرده بود و ممکن بود که ما شاهد رکورد وحشتناک تری باشیم.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، دوشنبه هفته جاری در توئیتر از اوپک خواست محدودیت عرضه خود را تسهیل کند و هشدار داد قیمت‌های نفت بسیار گران شده‌اند.

>امیدهای اوپک برای افزایش قیمت بیشتر
آمریکا در هفته‌های قبل برای حفظ قیمت پائین نفت رکورد تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز را
رد کرد و باعث شد تلاش‌های اوپک برای
متعادل کردن عرضه و تقاضا و تثبیت بازار تضعیف شود، به این ترتیب قیمت نفت به پایین‌تر از
۶۷ دلار سقوط کرد.
منابع آگاه اوپک اظهار کرده‌اند: اوپک و متحدانش با وجود درخواست‌های دونالد ترامپ از این گروه برای تسهیل محدودیت‌های عرضه، به توافق کاهش تولید خود پایبند خواهند ماند و گروه اوپک در آوریل برای تصمیم‌گیری درباره سیاست نفتی خود دیدار خواهد کرد.
با این حال هنوز هم توئیت‌های ترامپ تاثیرات‌اندکی بر روی بازار نفت می‌گذارد و بهای آن را کاهش می‌دهد اما گروه اوپک (حتی عربستان) تصمیم جدی دارند که سقف تولید را رعایت کنند تا شاهد میزان بیشتری از افزایش قیمت نفت باشند.