آقای «عابر بانک» و همدستانش چگونه بانک مرکزی و نهادهای نظارتی را دور می‌زدند؟

به گزارش خبرگزاری میزان، در ابتدای این جلسه وکیل حسین هدایتی متهم ردیف اول به دفاع از موکلش پرداخت.
در ادامه نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و گفت: آقای هدایتی در پوشش هشت شرکت تسهیلات و ضمانت نامه دریافت کرده است که سه شرکت برای ضمانت نامه و پنج شرکت برای تسهیلات بوده است. در جلسه قبل آقای حسین هدایتی عنوان کرده که همه موارد مربوط به موسوی نژاد است و وی از پول تسهیلات استفاده کرده است، در حالی که این موضوع درست نیست و از هشت شرکت پنج شرکت مربوط به آقای هدایتی بوده که در این پنج شرکت نقش موسوی نژاد محرز است.
قهرمانی خطاب به حسین هدایتی، اظهارداشت: شما سه شرکت دیگر را چه می‌گویید؟ تسهیلات و همه منابع را آقای هدایتی دریافت کرده است. این منابع از سه قسمت بوده که یکی از طریق هدایتی، دوم تبانی پشت صحنه با یاسر ضیایی و سوم با تبانی با مدیران دیگر بانک سرمایه بوده است که همه این سه منبع در مجرای مشترک شرکت‌های کاغذی ورود کرده‌اند.
دور زدن بانک مرکزی و نهادهای نظارتی


توسط هدایتی و دوستان
وی بیان کرد: بانک سرمایه در شرایطی بوده که نمی‌توانسته تسهیلات زیادی بدهد، چون بانک مرکزی برخورد می‌کرد، در اینجا متهمان بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور می‌زنند. به این شکل که منبعی را در بانک تامین و نقدینگی را بالا می‌برند تا بانک مرکزی با آنها کاری نداشته باشد. این افراد با چندین گروه از جمله آقای تقوایی در بانک ملت و آقای شرافتمند از موسسه ثامن مذاکره می‌کنند تا منابع بگیرند و پول را به بانک بیاورند.
نماینده دادستان افزود: در اینجا تفاهم‌نامه صورت می‌گیرد و آقای موسوی‌نژاد با آقای بخشایش و کاظمی جلساتی می‌گذارند و صحبت می‌کنند و تفاهم‌نامه را اول شخص موسوی‌نژاد امضا می‌کند و بعد موسوی نژاد کنار می‌رود و شخصی به نام آقای شریعتی که اکنون متهم است، وارد می‌شود.
قهرمانی متن توافق‌نامه را قرائت کرد و گفت: طبق این توافق‌نامه بنا می‌شود ۳۰۰ میلیارد تومان به بانک به مدت پنج سال بیاورند، سپس بانک به آقایان کمک می‌کند که وام بگیرند، اما نکته مهم این است که مقرر بود این مبلغ پنج سال در بانک باشد در حالی که پول‌ها دو ماهه از بانک خارج شده و بانک مانده است و مطالبات معوق! این نشان می‌دهد که این افراد بانک مرکزی و نهاد‌های نظارتی را دور زده‌اند.وی ادامه داد: همچنین ما حق دلالی به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان کشف کردیم.
نماینده دادستان با‌اشاره به وثایق گفت: بعد از اخذ مصوبه که البته آن هم با تبانی بوده دو ملک در جاده جهرم – شیراز به مبلغ ۴۵۳ میلیارد تومان با قیمت واقعی ۳۲ میلیارد تومان وثیقه می‌گذارند که ۱۳ برابر گران‌نمایی بوده است. نکته خیلی مهم‌تر اینکه هدایتی می‌گفت من در جریان املاک نبودم بلکه موسوی نژاد در بانک ترهین کرده است در حالی که ترهین با دستور هدایتی بوده و نقش وی در این باره محرز است.
قهرمانی خطاب به هدایتی گفت: در بند پنج مبایعه‌نامه هست که طرفین ملک را حضوری دیده‌اند و خرید کرده‌اند در حالی که هدایتی می‌گوید من ملک را ندیده‌ام، بنابراین هدایتی در جریان کامل گران‌نمایی‌ها بوده است.
وی تاکید کرد: در این پنج شرکتی که آقای هدایتی با آقای موسوی نژاد با هم همکاری داشتند مجموعا ۳۲۰ میلیارد تومان به این ترتیب از بانک خارج شده است.وی ادامه داد: درباره شرکت‌های دیگر مثلا جاوید دشت هیرمند اصلا وثیقه نداشته یاسر ضیایی مصوبه را امضا می‌کند و در نامه‌ای اعلام می‌کند تسهیلات پرداخت شود و ظرف یک هفته آقای هدایتی ملکی می‌آورند که تا به امروز یک ملک به غیر از آن دو ملک به ترهین بانک درنیامده است.درادامه جلسه نماینده دادستان گفت: هنگامی که آقای ضیایی در بازداشت بودند با وثیقه همسر آقای هدایتی از زندان آزاد می‌شوند.قهرمانی در ارتباط با تسهیلات دریافت شده توسط آقای هدایتی در دوره آقای حیدرآبادی و خانی بیان کرد: این مدیران بسیار ناسالم بودند در حال حاضر خانی در زندان است و حیدرآبادی از کشور متواری شده است.
پرداخت وام 80 میلیاردی به هدایتی در یک روز!
وی ادامه داد: قرائنی در ارتباط با تبانی وجود دارد و تسهیلات گرفته شده فاقد وثیقه بوده است، به طوری که در تاریخ 11/2/95 تسهیلات ۸۰ میلیارد تومانی دقیقا در روز تصویب مصوبه هیئت‌مدیره به هدایتی داده می‌شود و این تسهیلات در همان روز به حساب وی واریز شده است، در حالی که مصوبه 10 روز بعد به شعبه ابلاغ شده است.
استفاده از تسهیلات برای مصارف شخصی
به جای تولید
نماینده دادستان افزود: پولی از این تسهیلات برای تولید به کار نرفته است به طوری که در شرکت سروش تجارت سیمرغ فاکتوری برای خرید ده‌ها تن آلومینیوم صادر شده بود؛ اما حتی نیم کیلو آلومینیوم هم خریداری نشده است و مبالغ به حساب‌اشخاص واریز و صرف هزینه‌های شخصی شده است. قهرمانی گفت: در شرکت جاوید گشت هیرمند فاکتوری برای خرید ده‌ها تن میل سیاه صادر شده بود که حتی یک کیلو خریداری نشده و همه فاکتور‌ها صوری بوده است و حتی شرکت‌ها برای یکدیگر فاکتور صادر می‌کردند که اسناد آن در پرونده موجود است.
اتهام فرار مالیاتی برای هدایتی
وی با طرح این سؤال که بدهی مالیاتی افراد بی‌بضاعتی که شرکت برای آنها ثبت شده است را چه کسی باید بدهد، گفت: آقای هدایتی دفاتر مالی خود را به ما ارائه دهید، فرار مالیاتی در پرونده شرکت‌های شما وجود دارد که این اتهام به شما تفهیم نشده است.
نماینده دادستان با بیان اینکه هدایتی در انجام اقدامات ردپایی از خود به جا نگذاشته است، بیان کرد: در روند مصوبات آقای شریعتی، در روند وثیقه‌ها آقای کیان پیشه، و در روند ثبت شرکت‌ها افراد بی‌بضاعت پوششی برای اقدامات هدایتی بوده است و ما ردپای وی را در هزینه کرد‌ها کشف کردیم، حتی هیچ ملک و سیم کارتی به نام آقای هدایتی نیست، اما تمام اقدامات با رهبری هدایتی بوده است.
قهرمانی در ارتباط با قرارداد‌هایی که منشاء اخذ ضمانت‌نامه‌ها بوده، گفت: این قرارداد‌ها بدون امضا است و شرکت‌ها بدون قرارداد پایه و بدون امضا ضمانت نامه اخذ می‌کردند و پول‌ها نیز به حساب صادر‌کننده فاکتور نرفته است.
وی تصریح کرد: مصرف تسهیلات در چند بخش بوده است که درصدی از آن به مدیران فاسد اختصاص داده شده است، ۹۳ میلیارد به حساب پسر آقای موسوی نژاد واریز شده است، ۲۲ میلیارد تومان بابت حق دلالی بوده است، ۹ میلیارد تومان حسب اقرار علی اکبر یقینی حق دلالی شرکت‌ها بوده است، بخشی از تسهیلات نیز صرف اقدامات شهرت طلبانه هدایتی و به حساب برخی‌اشخاص برای تهیه فیلم واریز شده است. نماینده دادستان ادامه داد: عده‌ای با پول‌های کثیف فیلمسازی کرده‌اند و هدایتی در یک فیلم پرداخت‌هایی نیز داشته است.
پرداخت تسهیلات بانکی
به شرکت‌هایی که چک برگشتی داشتند
قهرمانی در بخش دیگری از اظهاراتش به تسهیلات اخذ شده توسط شرکت‌ها‌اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها چک برگشتی داشتند و جای سؤال است که چگونه تسهیلات می‌گرفتند، در شرکت سروش تجارت سیمرغ شب عید تسهیلات واریز شده است، شما در کدام بانک دیده‌اید سه روز مانده به تحویل سال (27/12/94) ضمانت نامه ۵۰ میلیاردی صادر شود.
وی افزود: صورت‌های مالی و گردش مالی شرکت‌ها تأییدیه نداشته است و با بررسی تاریخ شرکت‌ها صوری بودن آنها کاملا مشخص می‌شود به طوری که یک هفته پس از افتتاح تسهیلات دریافت کرده‌اند، این شرکت‌ها فاقد گواهی مالیاتی و کارت بازرگانی بوده‌اند و یا بعضا اعتبار کارت آنها به اتمام رسیده بود.
نماینده دادستان در ارتباط با ملک مورد ادعای آقای هدایتی و تحویل آن به بانک اظهار داشت: در مورد ملکی که آقای هدایتی ادعا دارند که آن را به بانک می‌دهند، باید گفت: اولا ملک برای شما نیست و درثانی این ملک صعب البیع است و کارآیی ندارد. بنابراین بانک نمی‌تواند این ملک مشکل دار را قبول کند از طرفی ابهامات گسترده‌ای در مورد قیمت این ملک وجود دارد.
کوتاهی بانک مرکزی در نظارت
وی افزود: معاونت وقت نظارتی بانک مرکزی در این زمینه واقعا کوتاهی داشته است اگر بانک مرکزی آن روز نظارت درستی انجام می‌داد نه آقای هدایتی اینجا بود و نه قوه قضائیه به مدت سه سال به سختی می‌افتاد و شاهد خسارت‌های مادی و معنوی نبودیم.
دفاع متهم ردیف دوم
پس از اظهارات نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست، سید مهدی موسوی‌نژاد متهم ردیف دوم به دفاع از خود پرداخت.
در ادامه جلسه دادگاه قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حاضر شد و خطاب به متهم موسوی‌نژاد گفت: توضیحات شما را تا حدودی می‌پذیریم، اما باید در نظر داشته باشید که نمی‌توانید در فرآیند تسهیلات از خود سلب مسئولیت کنید.
قهرمانی با طرح این سؤال که توجیه اقتصادی یک پروژه ربطی به حضور مستمر در شعبه بانک ندارد، افزود: آقای موسوی‌نژاد، مدیر شعبه خودشان اذعان کرده‌اند که هنگامی که شما در بانک حضور داشتید به شما تعظیم می‌کردند و اختیارات شما به حدی بوده که مدیر شعبه عوض می‌کردید.شما در فرآیند توجیه اقتصادی مشاهده کرده بودید که هدایتی ملک ۱۴۵ میلیارد تومانی را ۴۵۰ میلیارد ترهین کرده است. پس به سوء جریان صورت گرفته آگاه بودید. آقای بخشایش به ویلای شما در لواسانات مراجعه می‌کرده است این حضور به چه منظوری بوده است.
وی خطاب به متهم موسوی نژاد گفت: اگر شما از هدایتی طلبی داشتید دادخواست ارائه می‌دادید چرا منتظر تسهیلات ماندید؟ در ظرف دو روز ۲۴۲ حساب به نام فرزندانتان باز کردید. مستندات بانک سرمایه در این رابطه موجود است. چرا این حساب‌ها را باز کردید. شما می‌دانید که وقتی حساب‌ها گسترده شود ردیابی آن سخت خواهد بود.
بذل و بخشش‌های هدایتی به افراد پس گرفته می‌شود
نماینده دادستان بیان کرد: آقای هدایتی باید رد مال کنند اگر نکند از تمام کسانی که بذل و بخشش شده که صرفا ورزشی نیستند و از چهره‌ها و غیر چهره‌ها هم هستند ما برمی‌گردانیم برخی گفته‌اند کادو است، ما به آنها می‌گوییم اگر کادو یا کابین همسر هم شده باشد باید این اموال برگردد ما تا آخر ردیابی می‌کنیم.
حسین هدایتی نیز در پایان این جلسه گفت: گردن من برای تسویه حساب از مو نازکتر است و قبل از صدور رأی با بانک تسویه می‌کنم. با املاک تهران، شمران و یا لواسان تسویه را انجام می‌دهم.
فرار یکی از متهمان با وجود وثیقه 5 میلیاردی
قاضی دادگاه با اعلام ختم جلسه دادرسی ادامه رسیدگی به این پرونده را به یکشنبه ۱۹ اسفند ماه موکول کرد و گفت: دستور ضبط وثیقه پنج میلیاردی و جعل و دستگیری آقای یقینی که متواری شده صادر شده است و سایر متهمین بدانند که عدم حضورشان در دادگاه به منزله ضبط وثایق است که بیشتر آن برای خانواده هدایتی است.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ رهبر انقلاب به درخواست معرفی زودهنگام رئیس‌جدید قوه قضائیه هشدار 8 ماه قبل رهبر انقلاب درباره فرجام گره زدن اقتصاد به وعده‌های اروپا سرمایه بزرگ ایران و سوریه(یادداشت روز) اخبار ویژه آتش‌بس بین هند و پاکستان شکسته شد/هند بمباران کشمیر را از سر گرفت دولت خرید خانه را به رؤیا تبدیل کرده است ترامپ: من یک انسان بی‌گناه هستم که توسط افرادی فاسد گرفتار شده‌ام! ایران دو دیپلمات هلند را اخراج کرد حالا نوبت پاسخ به فرانسه است آقای «عابر بانک» و همدستانش چگونه بانک مرکزی و نهادهای نظارتی را دور می‌زدند؟ اقدامات اخیر رجیستری برای جلوگیری از واردات گوشی قاچاق است تقدیر رئیس ‌‌پلیس پایتخت از افسر وظیفه شناس پلیس راهور ۴۰ راهبرد جهاد علمی در گام دوم انقلاب -۱ با ما در فضای مجازی همراه باشید هشدار 8 ماه قبل رهبر انقلاب درباره فرجام گره زدن اقتصاد به وعده‌های اروپا هشدار 8 ماه قبل رهبر انقلاب درباره فرجام گره زدن اقتصاد به وعده‌های اروپا