آنها که امروز شعار می‌دهند چرا دیروز ساکت بودند

ایسنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم گرامیداشت روز جهانی کارگر در حرم امام خمینی(ره)، گفت: «امروز روزی است که ما و کارگران شجاع، غیور و سخت‌کوش پیمان می‌بندیم که برای عظمت بیشتر ایران و ایرانی‌بودن‌مان و همچنین برای پیشرفت کشور تلاشی مضاعف کنیم».
حجت‌الاسلام حسن روحانی، با تأکید بر اینکه باید در مسئله کار و اشتغال و زندگی کارگران واقعیات را ببینیم، عنوان کرد: «اگر امروز کسی مدعی است که کارگران عزیزمان مشکلی ندارند، واقعیت زندگی آنها را نمی‌دانند. متأسفانه سال‌ها در زمینه بهبود زندگی کارگران تلاش لازم انجام نشد. در هشت سال پیش از سال 92 مشاهده می‌کنیم که فقط 46‌ هزار اشتغال خالص ایجاد شد».او با بیان اینکه برای بهبود وضعیت کارگران دو راه بیشتر وجود ندارد، افزود: «راه نخست برای بهبود وضعیت مسیر شعار و وعده است. در این راه باید به صورت مداوم شعار و به مردم وعده بدهیم که فردا چنین و چنان خواهیم کرد. راه دوم، راه دیدن واقعیات، ‌طراحی در برنامه‌ریزی برای بهبود و پیشرفت زندگی مردم به‌ویژه کارگران است».رئیس‌جمهوری گفت: «نخستین کاری که باید در کشور انجام شود، این است که فضای کار افزایش یابد و مطالبه برای به‌کارگرفتن کارگر بیشتر شود. شایسته نیست کارگران برای انتخاب شغل خود آزادی نداشته باشند و مجبور باشند که کاری را با شرایط سخت و حقوق اندک بپذیرند؛ چراکه نخستین مرحله آزادی که ما از آن سخن می‌گوییم، آزادی در انتخاب راه و مسیر، نوع شغل و متناسب‌بودن شغل با حقوق دریافتی و منصفانه‌بودن دستمزد است».
آنها که شعار می‌دهند، باید واقعیت‌های کشور را ببینند
روحانی عنوان کرد: «من از کارگران می‌پرسم که آیا امروز در مقایسه با سال 91 فعالیت کارگاه‌ها، بنگاه‌های اقتصادی، کارخانه‌های متعدد و مزارع بیشتر شده یا این کارگاه‌ها در مسیر بسته‌شدن و بی‌کارشدن کارگران حرکت کرده‌اند. من از کارگران می‌پرسم که آیا امروز مزارع سرزمین ما گندم بیشتری در اختیار مردم قرار می‌دهند یا هنوز برای گندم ما نیازمند واردات از خارج هستیم».


او با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نگاه مسئولان باید به سمت بیرون از کشور نباشد، گفت: «من از کارگران می‌پرسم که در سال‌های 90 تا 91 برای نان سفره‌مان نگاه‌مان به بیرون بود یا نه؛ ما در سال 90 و 91 چند‌ میلیون گندم وارد کردیم؟ در سال 95 وضعیت چگونه بود؟ آیا در سال 95 ما همچنان وارد‌کننده گندم بودیم یا به خودکفایی در این زمینه رسیدیم و گندم را صادر کردیم. آرزوی ملت این بود که روزی صادرکننده گندم باشیم. ما امروز سه‌ میلیون تُن گندم به خارج از کشور صادر می‌کنیم و این افتخار در سایه تلاش‌های کشاورزان عزیز و کارگران تحقق یافته است».
رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفایی کشور در زمینه بنزین، افزود: «از کارگران می‌پرسم که آیا از دیروز با افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس ما در مسیر خودکفایی بنزین قرار گرفتیم یا همچنان واردکننده آن هستیم؟ آیا برای ما افتخار است که از خارج بنزین وارد کنیم یا خودمان با تلاش کارگران خود آن را در داخل تولید کنیم؟ آنها که شعار می‌دهند، باید امروز واقعیت‌های کشور را ببینند و بدانند که امروز با وجود تقلیل قیمت نفت به یک‌سوم و یک‌چهارم سال 91 آیا نباید افتخار کنیم که تبدیل به صادرکننده گازوئیل شده‌ایم؟».
حسن روحانی با بیان اینکه چنانکه بخواهیم کشور در مسیر پیشرفت و عظمت قرار بگیرد، باید به شعارها و وعده‌های خود عمل کنیم، گفت: «دولت یازدهم به وعده‌های خود عمل کرده و با این عمل خود به کارگران نشان داده که شرایط بهتر برای زندگی امکان‌پذیر است. در دولت یازدهم دو‌ میلیون شغل جدید برای جوانان و میان‌سالان ایجاد شد. با‌وجود‌اين غصه ما در اشتغال هنوز تمام نشده است؛ گرچه دو‌ میلیون نفر سر کار رفته‌اند؛ اما بیش از سه‌ میلیون نفر هنوز بی‌کار هستند و درد و رنج آنان باید خواب را از ما و سایر مسئولان بگیرد».
رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر لزوم حفظ حقوق و احترام کارگران افزود: «باید برای فعال‌سازی واحدهای نیمه‌‌فعال سرمایه لازم جذب کنیم و به کارگران احترام بگذاریم».او با طرح این پرسش که آیا در دولت یازدهم سالی وجود داشته که حقوق کارگران و کارمندان کمتر از میزان نرخ تورم افزایش یابد، گفت: «در سال‌های پیش زمانی که تورم 35 یا 25 درصد بود، میزان افزایش حقوق کارگران 15 درصد بود؛ اما در دولت یازدهم حقوق‌ کارگران همواره بیشتر از نرخ تورم افزایش یافته است».
روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم در گام نخست تلاش کرد تا تورم را مهار کند، عنوان کرد: «کارگران، حقوق‌بگیران و اقشار پایین جامعه کسانی هستند که بیش از دیگران از افزایش نرخ تورم ضرر می‌کنند و زندگی‌شان نابود می‌شود. در همین زمینه به کارگران اعلام می‌کنم که نرخ تورم مواد خوراکی که در مرداد 92، 51 درصد بود، در اسفند 95 نسبت به 12 ماه پیش از آن به هفت درصد کاهش یافته است».
ایستادگی دولت در برابر قدرت‌‌هایی که می‌خواستند وسایل ارتباطی را خاموش کنند
نامزد دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، با طرح این پرسش که چرا آنهایی که امروز شعار می‌دهند، دیروز ساکت بودند و حرف نمی‌زدند، گفت: «امروز دولت یازدهم اینترنت را به خانه‌های مردم برد و زنان خانه‌دار از داخل خانه با ابزارهای جدید مشغول به کار شدند. روستاییان نیز امروز با بهره‌گیری از اینترنت می‌توانند گردشگران خارجی را به روستای خود دعوت کنند. آنهایی که می‌خواستند همه ابزارهای ارتباطی را قطع کنند، امروز باید پاسخ دهند. دولت یازدهم در برابر تمام قدرت‌های بزرگ در کشور که می‌خواستند وسایل ارتباطی را خاموش کنند، ایستادگی کرد».
رئیس‌جمهوری افزود: «آیا دیروز که رشد اقتصادی کشور منفی 6.8 درصد بود وضع مردم بهتر بود یا امروز که این نرخ به بیش از هشت درصد رسیده است؟ آیا رشد منفی خوشحال‌کننده است یا رشد مثبت؟».
روحانی همچنین با اشاره به خودکفایی کشور در زمینه تولید گاز در سال‌های اخیر عنوان کرد: «در زمستان سال 90 همسایه ما گاز را بر ما قطع کرد و ما مجبور شدیم که برای سردنماندن خانه روستاییان، گاز را 9 برابر قیمت خریداری کنیم. این اتفاق در سال قبل نیز افتاد و همان کشور به امید بالابردن قیمت گاز را قطع کرد اما مردم ما توانستند با تولید داخل زندگی خود را در زمستان سرد ادامه دهند. آن کشور نیز پس از 15 روز مجددا گاز را وصل کرد. در این شرایط باید پاسخ داده شود که آیا عزت امروز بهتر است یا شرایط دیروز».
او با تأکید بر اینکه همه نگاه و کوشش دولت برای رفاه کارگران است، گفت: «من از روز نخست به آقای ربیعی که زندگی کارگری داشته و مشکلات آنها را می‌داند دستور دادم که باید کاری کند حقوق کارگران و مستمری‌بگیران هرساله بالاتر از نرخ تورم قرار بگیرد. من همچنین در پایان سال نخست دولت به او گفتم به هر قیمتی شده باید برای خانواده‌های دارای دو معلول مسکن تأمین کند».
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به تحقق وعده تأمین مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول افزود: «زمانی که آقای ربیعی به من خبر تحقق این وعده را داد، شکر خدای را به جای آوردم و به او گفتم از امروز باید به فکر تأمین مسکن برای خانواده‌های دارای یک معلول باشند».روحانی با بیان اینکه ما دولت شعار، ‌سخن و گفتار نبودیم، بلکه دولت عمل و کردار هستیم، به دستور خود برای استرداد لایحه قانون کار از مجلس اشاره و عنوان کرد: «دولت لایحه قانون کار را که از سوی دولت پیشین به مجلس داده شده بود پس خواهد گرفت چراکه رفاه و حقوق کارگران برای دولت از اهمیت بالایی برخوردار است».
منظورم از امنیت، امنیت شغلی است
او با تأکید بر اینکه دولت منافع و امنیت شغلی کارگران را مورد نظر و تأکید خود قرار می‌دهد، گفت: «زمانی که روحانی سخن از امنیت بر زبان می‌آورد بدانید که منظورش امنیت شغلی است چراکه معتقد است بدترین ناامنی امنیت شغلی است. باید تلاش کنیم که زندگی کارگران کشور را در مسیری صحیح قرار دهیم».رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم افزایش صادرات در کشور عنوان کرد: «کارگران افتخار اقتصاد، ملت ایران و جهان اسلام هستند و زمانی که محصول کار آنها به دنیا صادر شود، عزت و لذتشان بیشتر خواهد شد. کارگران فقط حقوق نمی‌خواهند، بلکه می‌خواهند محصول کار دست و فکرشان در سطح دنیا مورد استفاده قرار گیرد و زیر اجناس موجود در بازارهای جهانی عبارت «ساخت ایران» حک شده باشد».روحانی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند که راه را برای صادرات فراهم کند، افزود: «افتخار کار و کارگر در صادرات است. در همین زمینه امروز بازار کشورهای شمالی آنچنان آماده جذب محصولات ایرانی است که ما در زمینه تولید برای صادراتمان با مشکل مواجه هستیم».این کاندیدای ریاست‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه جاری تأکید کرد: «29 اردیبهشت امتحان بزرگ و روز سرنوشت‌ساز ایران است و مردم باید میان عمل و وعده یکی را انتخاب کنند. ما در خرداد 92 وعده دادیم، آمدیم و ایران را آبادتر و آزادتر و پیشرفته‌تر کردیم همچنین زنجیره‌های تحریم را باز کردیم و امروز نیز می‌خواهیم با مردان و زنان کارگر برای 29 اردیبهشت پیمان ببندیم».
او با بیان اینکه دولت یازدهم فرصت کار برای کارگران زن را فراهم کرد و آنها را از حقوقی برابر نسبت به مردان برخوردار کرد، گفت: «29 اردیبهشت روز تصمیم ملت برای سرنوشت ایران عزیز خواهد بود».

به کارگران دروغ نگفتیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم روز کارگر در مرقد امام راحل گفت: «در چهارسالی که گذشت تلاش کردیم خرابی‌های دولت گذشته را ترمیم کنیم و از این بابت به کارگران هیچ دروغی نگفتیم». به گزارش ایلنا، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وقتی یک کارخانه خاموش می‌شود زندگی کارگران و بازنشستگان نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد، عنوان کرد: «در دولت یازدهم دیگر از این رفتار دولت قبل که پول ناچیزی به جیب مردم ریخته شود و در ادامه در ازای افزایش تورم تا پنج برابر این مبلغ به صورت هزینه از جیب مردم خارج شود، خبری نبود».او ادامه داد: «در این دوران شاهد آرام‌ترین رابطه بین کارگر و کارفرما بودیم و درعین‌حال برای دولت آینده برنامه‌هایی در پیش داریم که یکی از این برنامه‌ها تهیه مسکن کارگران است».وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: «امسال در این مراسم دوباره با امام عهد می‌بندیم و همچون امام که هرگز دروغ نگفت ما هم با راستی و درستی برای بهتر زندگی‌کردن همه مخصوصا کارگران و بازنشستگان تمام توان خود را به کار می‌بندیم».همچنین پیش از سخنان رئیس‌جمهوری، کارگران با سردادن شعار «قرارداد موقت به همت روحانی اصلاح باید گردد»، « نظام مزدی ما به همت روحانی اصلاح باید گردد» و «کارگر می‌میرد٬ ذلت نمی‌پذیرد» خواستار انجام اقدامات اصلاح قانون کار به نفع کارگران شدند. به گزارش ایرنا، زمانی که کارگران پیش از آغاز سخنرانی در حمایت از روحانی شعار سر دادند شمار اندکی از کارگران علیه وضعیت کارگری شعارهایی سردادند که این مسئله با اعتراض سایر کارگران مواجه شد و فریاد «روحانی دوستت داریم» و «روحانی حمایتت می‌کنیم» سر دادند. تعدادی شعار‌دهندگان که حدود 50 نفر بودند به دنبال تحت‌الشعاع قراردادن مراسم بودند که با واکنش گسترده کارگران مواجه شدند.در‌این‌باره معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به حاشیه‌های رخ‌داده در مراسم روز جهانی کارگر، به ایلنا گفت: «برگزاری مراسم روز جهانی کارگر برای ما یک حرکت گزینشی و نمایشی نبوده و این مراسم هر سال با حضور کارگرانی با سلایق سیاسی مختلف برگزار می‌شود؛ اما تأکید می‌کنم ما اجازه نمی‌دهیم عده‌ای اندک که مستندات حضور سازماندهی‌شده آنها در این مراسم موجود است، از مراسم صنفی سوءاستفاده سیاسی کنند».حسن صادقی با بیان اینکه ما مجری این برنامه نبودیم، افزود: «عده اندکی قصد داشتند با سر‌دادن برخی از شعارهای انحرافی، تنش ایجاد کرده و برنامه را منحرف کنند که با توجه به حضور انبوه و گسترده کارگران در این مراسم، موفق نشدند و خوشبختانه سخنرانی جناب آقای روحانی به صورت کامل انجام شد و پایان پذیرفت. آن افراد و طراحان آنها باید متوجه باشند که در جمع چه کسانی و در چه مکانی درصدد اخلال‌ و تنش‌آفرینی هستند و بدانند اگر ما آنها را به گوشه‌ای هدایت نمی‌کردیم، ممکن بود با برخورد قاطع کارگران روبه‌رو شوند».او عنوان کرد: «قاطع‌ می‌گویم ما به‌شدت با هر جریان سیاسی که بخواهد در برنامه‌های صنفی کارگری تنش ایجاد کند، برخورد می‌کنیم و قائل به سکوت در برابر کسانی که به حقوق کارگران تعرض می‌کنند، نیستیم. ما فقط به خاطر حرمت حرم مطهر امام(ره) و شأن مقام محترم ریاست‌جمهوری و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در برابر این حرمت‌شکنی سکوت کردیم. روز بزرگداشت مقام کارگر یک تجمع صنفی بوده و این مراسم با فراخوان قبلی برای حضور تمام کارگران با هر سلیقه سیاسی و فکری آزاد بوده است».صادقی گفت: «مدعیانی که در رسانه‌های جناحی و باندی خود تبلیغ برهم‌خوردن مراسم را می‌کنند، چرا حاضر نیستند شعار 30 هزار کارگر را در حمایت از دولت تدبیر و امید  منعکس کنند و آن را سانسور می‌کنند. این اقدام سازمان‌یافته‌شده از منظر جامعه کارگری محکوم است و نشان از سعه صدر بالای رئیس‌جمهور محترم دارد. بدخواهان بدانند در رأی قاطع جامعه کارگری به حسن روحانی شکی وجود ندارد و فضاسازی‌های غیرواقعی و غیراخلاقی خللی در اراده کارگران ایجاد نخواهد کرد».همچنین، معاون سیاسی دفتر رئيس‌جمهور نیز در یادداشتی نوشت: اینکه کارگران به‌راحتی و آزادی در حضور رئیس‌جمهور شعارهایشان را بدهند، در دوران دکتر روحانی به دست آمده است. به گزارش ایسنا در یادداشت تلگرامی حمید ابوطالبی به مناسبت روز جهانی کارگر، آمده است: «من بسيارخوشحال و سربلند شدم كه برخلاف سال‌هاي ٨٤-٩٢ كه برگزاري روز جهاني كارگر ممنوع شده بود، در دوران دكتر روحاني جامعه به حدي از آزادي رسيده است كه كارگران در حضور رئيس‌جمهور شعارهايشان را به‌راحتي و آزادي مطرح مي‌كنند».