هشدار پنتاگون به ترکیه درباره "عواقب خطرناک" خرید اس 400 از روسیه

تنش ترکیه و آمریکا درباره سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه بالا گرفته در این رابطه پنتاگون هشدار داد، در صورتیکه ترکیه سامانه‌های دفاع موشکی اس 400 روسیه را خریداری کند هرگز به جنگنده‌های اف 35 و سامانه موشکی پاتریوت دست نخواهد یافت.
به گزارش ایسنا، بنابر گزارش شبکه العربیه، چارلز سامرز، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کنفرانس خبری در واشنگتن تصریح کرد: اگر ترکیه اس 400 از روسیه بخرد "عواقب خطرناک و وخیمی" در سطح روابط به صورت کلی و در سطح روابط نظامی به طور خاص در انتظار ترکیه خواهد بود.
این سخنگو افزود: دستیابی ترکیه به جنگده‌های اف 35 و سامانه موشکی پاتریوت هرگز در صورت اصرارش بر خرید سامانه‌های موشکی روسیه محقق نخواهد شد.
وی مقصودش از "عواقب وخیم" را دست نیافتن ترکیه به جنگنده‌های اف 35 و پاتریوت اعلام کرد.


روز جمعه خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه تاکید کرد، اشاره آمریکا به امتناع از فروش جنگنده‌ای اف 35 به ترکیه درحالیکه آنکارا در خط تولید آن مشارکت دارد، مغایر با "قانون و منطق" است به خصوص که خلبانان، تکنسین‌ها و افسران ترکیه در زمینه استفاده از این جنگنده‌ها در آمریکا تحت آموزش قرار دارند.
وزیر دفاع ترکیه همچنین اظهار کرد، کشورش سامانه‌های دفاع موشکی روسیه را در ماه اکتبر در کشور مستقر خواهد کرد.
وی اضافه کرد، نیروی هوایی ترکیه در صدد تهیه نقشه استقرار سکوهای پرتابی این سامانه‌هاست.
این درحالی است که پیش از این کورتیس اسکاپاروتی،‌ رئیس فرمانده ارشد ارتش آمریکا در اروپا بر لزوم عدم اعطای اف 35 به ترکیه در صورت گام برداشتن در مسیر خرید سامانه‌های روسی تاکید کرده بود.
اما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای در واکنش به اظهارات اسکاپاروتی و ضمن انتقاد از مواضع او نسبت به "معیار دوگانه" کشورهایی که می‌خواهند ترکیه این قرارداد تسلیحاتی را با روسیه به سرانجام نرساند درحالیکه در قبال کشورهای دیگر که دارای اس 300 هستند نظیر بلغارستان، اسلواکی و یونان سکوت اختیار کرده‌اند، اظهار خشم کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه گذشته نیز در گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی «تی وی تی وی 24 » و « تی وی 360» با اشاره به توافق خرید سیستم دفاع موشکی «اس-400» از روسیه گفت: موضوع خرید سیستم موشکی اس-400 را حل کردیم. دیگر راه بازگشتی نیست.
وی گفت: با روس‌ها بر سر تولید مشترک این سیستم به توافق رسیدیم. شاید پس از اس-400، تولید مشترک سیستم موشکی اس-500 را نیز آغاز کنیم. قرار است ترکیه تابستان آینده تحویل سامانه‌های موشکی اس 400 را از روسیه شروع کند و این پرونده اختلاف‌برانگیزترین موضوع در روابط آنکارا و واشنگتن است.
سایر اخبار این روزنامه
احتمال تمدید معافیت 4 کشور از تحریم نفتی ایران دکتر روحانی در تماس تلفنی نخست‌وزیر پاکستان: نخست وزیر پاکستان قول داد تروریست ها را ریشه کن کند نایب رئیس کمیسیون تلفیق: ایرادات شورای نگهبان به مصوبات بودجه 98 رفع شد انگلیس، اعطای مصونیت به جاسوس رئیس کل بانک مرکزی: مهمترین بحث دولت و بانک مرکزی تامین کالاهای اساسی مردم است با حضور معاون اول رئیس جمهور؛ چندین طرح صنعتی و معدنی در استان سمنان افتتاح شد مقاومت عراق نسبت به تلاش واشنگتن برای ایجاد نسل سوم داعش هشدار داد وزیر آلمانی: هرگز حزب‌الله لبنان را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌دهیم هشدار پنتاگون به ترکیه درباره "عواقب خطرناک" خرید اس 400 از روسیه به دعوت رسمی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر عراق؛ دکتر روحانی فردا به بغداد سفر می‌کند 77 دستگاه واگن مسافری به شبکه ریلی اضافه شد سفرای جدید ایران در فرانسه و تاجیکستان با دکتر روحانی دیدار کردند مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) خبر داد: کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مترو راه‌اندازی شد معاون امور مجلس رئیس جمهور: تاکید رئیس‌جمهور بر تکریم و رفع مشکلات جامعه ایثارگران است