وعده دیرهنگام پاکستان برای برخورد با تروریست‌ها

بسم‌الله الرحمن الرحیم
نخست وزیر پاکستان در تشریح اقدامات اطلاعاتی پیرامون شناسائی و تعقیب تروریستهای جوار مرز این کشور با ایران گفت ارتش و دولت پاکستان تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا ریشه تروریسم در مرزهای دو کشور را خشک کنند و به زودی اخبار خوشحال‌کننده‌ای درباره ریشه کنی تروریستها منتشر می‌شود، عمران خان در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روحانی اطمینان داد اجازه نخواهد داد گروهکهای تروریستی از خاک این کشور استفاده کنند و مرزها را ناامن سازند. طبعاً از این رویکرد جدید اسلام آباد لازم است استقبال شود، چرا که این امید و انتظار را به همراه دارد که از این پس شاهد جنایات وحشیانه تروریستها در صفحات مرزی نباشیم و تروریستها پس از انجام «جنایات سفارشی» در پشت مرزهای پاکستان مخفی نشوند.
مرزهای ایران، امن‌ترین مرزهای پاکستان است و هیچگونه تهدیدی علیه پاکستان از جانب مرزهای ایران سابقه ندارد و قاعدتاً انتظار می‌رود که مرزهای پاکستان هم امن‌ترین مرزهای ایران باشد و این توقع زیادی محسوب نمی‌شود. خوشبختانه روابط دو کشور و دو ملت همواره صمیمانه و برادرانه بوده است و همین صمیمیت و برادری هم دشمنانی دارد که نباید از دشمنی و شرارت آنها غافل شد. مقامات پاکستان قاعدتاً به حسن نیت و اصرار جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء سطح همکاری‌ها میان دو کشور به خوبی آگاهند و نباید به دشمنانی که برای هر دو طرف شناخته شده اند، فرصتی داده شود که مرزها را ناامن سازند یا صفحات مرزی را در معرض تهدید و خطر قرار دهند.
عمران خان در زمینه شهادت ده‌ها تن از نیروهای مرزبانی کشور در حمله تروریست‌ها در جاده خاش – زاهدان تاکید کرد نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان به محل اختفای تروریستها نزدیک شده‌اند و در اولین فرصت ممکن، آنها را از بین خواهند برد. اگرچه این، خبر مهمی است ولی جای گلایه دارد که چرا نیروهای امنیتی – اطلاعاتی پاکستان تا این مرحله قصور کرده و در انجام وظایف محوله در مهار و سرکوب تروریستها کم کاری روا داشته‌اند.


جای تعجب است که چرا دولت پاکستان تا این مرحله واکنش جدی و قابل ذکری در مقابله با تروریست‌ها از خود نشان نداده و رفتاری را در پیش گرفته که گویا نسبت به این معضل بزرگ و حیاتی به کلی بی‌اعتناست که البته قابل درک و پذیرش نیست. وعده نخست‌وزیر پاکستان اگر عملیاتی شود و پشتوانه جدی و موثری داشته باشد، نقطه عطفی در مناسبات امنیتی و مرزی محسوب می‌شود و می‌تواند مبنای مناسبی در این زمینه باشد. مشکل اینجاست که متاسفانه دو طرف به ماهیت و خاستگاه تروریستهای اجاره‌ای در صفحات مرزی دو کشور کاملاً واقفند و دستهای پشت پرده را به خوبی می‌شناسند ولی تاکنون اقدام بازدارنده و مهار‌کننده‌ای از جانب پاکستان را شاهد نبوده‌ایم که همین امر می‌تواند بر مناسبات نمونه و تاریخی دو کشور اثرات جدی باقی بگذارد که البته مطلوب ملتهای دو کشور نیست. ولی این وضع هم به کلی غیرقابل دوام است و اوضاع را در مرزهای دو کشور ملتهب کرده است.
دیدگاه و رفتار مسئولانه ایران در صبر و خویشتنداری زائدالوصفی که تاکنون شاهد آن بوده ایم، به وضوح متجلی شده ولی صبر و خویشتنداری ملت و دولت ایران هم حدی دارد و کاسه صبر ما لبریز شده است. واکنش دیرهنگام دولت پاکستان اگر با پشتوانه عملی مناسبی همراه باشد، ممکن است بتواند جبران مافات کند. تاخیر غیرقابل توجیه پاکستان تا این مرحله، در قبال فجایع مرزی ایران که سرنخ آن در داخل خاک این کشور قرار داشته و دارد، بسیار تعجب آور و نگران‌کننده است ولی وعده‌های اخیر عمران خان می‌تواند اوضاع را به زیان تروریستها تغییر دهد و ثبات و امنیت را بار دیگر به صفحات مرزی دو کشور باز گرداند.
ممکن است رابطین تروریستها از شرارت‌ها سودی ببرند ولی به مصلحت مردم و دولت پاکستان نیست که شاهد ناامنی و بحران در مرزها و پشت مرزها باشند به ویژه آنکه بدانند ریشه ناامنی‌ها به داخل خاک پاکستان باز می‌گردد. جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که توان، ظرفیت و امکانات لازم برای سرکوب و ریشه کن ساختن تروریست‌ها را در اختیار دارد و در صورت همکاری اطلاعاتی و عملیاتی دو کشور، بستن پرونده تروریست‌ها در هر جا که باشند، بسیار سریعتر از آنچه انتظار می‌رود، عملی و میسر خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: بازار کشش دلار بالای 10 هزار تومان را ندارد هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق کمیسر عالی‌رتبه بازرگانی دولت بریتانیا: کانال مالی اروپا و ایران به‌زودی راه‌اندازی می‌شود وعده دیرهنگام پاکستان برای برخورد با تروریست‌ها نماینده دادستان در سومین جلسه دادگاه حسین هدایتی: اتهام متهم ردیف دوم پرونده هدایتی پولشویی است وداع با شهدای گمنام در شهرهای کشور مرگ 157 نفر در حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اتیوپی پیشنهاد «بلک‌واتر» برای پایان جنگ افغانستان یک مقام سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا خارج از روند سازمان ملل و غیرقانونی است معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور: جمعیت روستایی کشور به 26 درصد رسیده است سامانه یکپارچه کتابخانه‌های دانشگاه تهران رونمایی شد مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و عشایر: 650 هزار نفر از پوشش صندوق بیمه عشایر و روستایی خارج شدند با تصویب کمیته تنظیم بازار کل کشور؛ مرحله جدید عرضه گوشت گرم وارداتی گوسفندی با قیمت تنظیم بازار در فروشگاه‌های شهروند هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق هدفگذاری ایران و عراق برای تجارت 20 میلیارد دلاری ظریف خبر داد؛ امضاء چندین توافقنامه همکاری در حوزه‌های منطقه ای، سیاسی و اقتصادی در سفر روحانی به عراق