چرا استان سیستان و بلوچستان دارای کمترین آمار جرم است؟

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: «سیستان و بلوچستان دارای کمترین آمار جرم به نسبت جمعیت در کشور است، این شهر رتبه 31 را در این زمینه به دست آورده است.» اینها سخنان محمدعلی حمیدیان، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان است. به گفته این مقام مسئول، سیستان و بلوچستان از کمترین آمار جرم در کشور برخوردار است، این در حالی است که در دید عمومی این استان جزو شهر‌ها‌ی جرم خیز به نظر می‌رسد و کارشناسان بر این باورند که به دلیل وضعیت معیشتی نامناسبی که مردم این شهر از آن برخوردار هستند و از طرف دیگر کمبود اشتغال و وجود شغل‌ها‌ی سیاه و کاذب در این شهر، سیستان و بلوچستان جزو شهر‌ها‌ی جرم خیز به شمار می‌آید!

> ثبت کمترین آمار جرم کشور به نسبت جمعیت
در سیستان و بلوچستان


روز گذشته محمدعلی حمیدیان معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد: « سیستان و بلوچستان دارای کمترین آمار جرم به نسبت جمعیت در کشور یعنی رتبه 31 است. امسال کاهش 58درصدی قاچاق احشام، 74 درصدی مشروبات الکلی، 30درصدی قاچاق سیگار، 39درصدی لوازم آرایشی و 61درصدی قاچاق چای در استان را داشته‌ایم. همچنین در 10 جرم پرتکرار در کشور، این استان در هفت جرم کمترین فراوانی را دارد. امسال همچنین شاهد افزایش 61 درصدی قاچاق سوخت و 464 درصدی قاچاق برنج در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.»

> بحران در سیستان و بلوچستان
این در حالی است که بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت این استان با 19شهرستان به 2 میلیون و 775 هزار و 14نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار رسیده است،
با این حال به گفته گرگیج نماینده مردم سیستان
و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها این استان دارای بالاترین رتبه در حاشیه نشینی است، طبق نتایج مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان 5.9 درصد رشد کرده و به 19.4 درصد رسیده است، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرده است که در این استان حدود ۲۶۰۰۰ کودک از تحصیل بازمانده‌اند و این استان دچار «کمبود شدید فضای استاندارد و تجهیزات آ‌موزشی» است، به گفته علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس نیز شرایط مردم سیستان و بلوچستان به شدت بحرانی است و حدود 75 درصد آنها زیر خط فقر امنیت غذایی قرار دارند و موسی آبتن رئیس اداره درمان اداره کل کمیته امداد امام سیستان و بلوچستان هم گفته که ۱۲ هزار و ۸۹۷ کودک در این استان دچار سوء تغذیه هستند!

> بیکاری با افزایش جرم رابطه مستقیم دارد
از طرف دیگر کارشناسان علوم اجتماعی بر این باورند که در چنین شرایطی طبیعتا آمار جرم و جنایت در یک استان افزایش پیدا خواهد کرد!
کما اینکه در خیلی از موارد وقتی در یک استان نرخ اشتغال کاهش پیدا کرده و بیکاری سیرصعودی
را طی می‌کند، شاهد هستیم که جرم نیز در آن استان روند صعودی را طی می‌کند!
از طرف دیگر سیستان و بلوچستان یکی از استان‌ها‌ی در مسیر ترانزیت موادمخدر به شمار می‌آید. با این اوصاف به گفته این مقام قضایی سیستان و بلوچستان در شرایط فعلی که معیشت همه افراد جامعه، چه پایتخت نشینان و چه حاشیه نشینان، در سخت ترین شرایط ممکن تامین می‌شود، کمترین آمار جرم به نسبت جمعیت را دارد. برای بررسی بیشتر این موضوع و بررسی چگونگی این اتفاق با حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

> جرم در کشور افزایش پیدا کرده است
شهریاری می‌گوید:« سخنان آقای حمیدیان صحت دارد و این آمار و اطلاعات مستند است و نسبت به کل کشور سنجیده می‌شود، متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که در کل کشور به دلیل وضعیت معیشتی بد مردم، جرم افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل هم با کمترین آمار جرم نسبت به جمعیت در استان سیستان و بلوچستان رو به رو هستیم! در تهران ما با یک بحران جرم خیزی رو به رو هستیم و شاهدیم که روزانه سرقت‌ها‌ی زیادی در سطح این کلانشهر اتفاق می‌افتد، از طرف دیگر در سایر کلانشهر‌ها‌ نیز ما با افزایش جرم رو به رو هستیم که دلیل اصلی آن نیز وضعیت معیشتی مردم است!»

> جرم در استان سیستان و بلوچستان کاهش
پیدا نکرده بلکه در سایر شهر‌ها‌ افزایش یافته
این نماینده مجلس معتقد است: «در خیلی از موارد که سبب افزایش جرم در سیستان و بلوچستان بودیم، دلیل آن حمله‌ها‌ی تروریستی بود که در اکثریت آن‌ها‌ نیز دشمنان خارجی دست داشتند، مثل حمله تروریستی که اخیرا شاهد آن بودیم و باعث شد که جمعی از عزیزان پاسدار اصفهانی‌مان را از دست بدهیم؛ در اصل می‌توان به جرات گفت جرم‌ها‌ی عمومی که در شهر‌ها‌ی دیگر اتفاق می‌افتد خیلی بیشتر از جرم‌ها‌ی عمومی است که در استان سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد، این آمار که داده شده و گفته است سیستان و بلوچستان از نظر «نسبت جرم به جمعیت رتبه 31 را در کشور دارد» یک واقعیت است چرا که در این استان خیلی کمتر از سایر استان‌ها‌ شاهد دزدی از خانه‌ها‌ و ماشین‌ها‌ هستیم و خیلی کم دیده می‌شود که در این استان کیف قاپی رخ دهد! در حالی که در اکثر شهر‌ها‌ به ویژه تهران در طول شبانه روز چندین بار شاهد چنین اتفاقاتی هستیم، با این اوصاف جرم در استان سیستان و بلوچستان کاهش پیدا نکرده بلکه در سایر شهر‌ها‌ افزایش یافته است و باید دلیل افزایش این جرم‌ها‌ در شهر‌ها‌ی مختلف را مورد بررسی قرار دهیم چون در حقیقت جرم در سیستان و بلوچستان ثابت باقی مانده است ولی متاسفانه در شهر‌ها‌ی دیگر روز به روز در حال افزایش است به همین دلیل هم رتبه استان سیستان و بلوچستان در ان مسئله کاهش یافته است.»

> حتی آجیل هم سرقت می‌شود؛
مسئولان فکری کنید!
این طور که از گفته‌ها‌ی این نماینده مجلس مشخص است، در حال حاضر با یک پدیده افزایش جرایم در کشور رو به رو هستیم؛ به طوری که سبب شده تا استانی مثل سیستان و بلوچستان که تا چند وقت پیش در صدر شهرهای جرم خیز در کشور به شمار می‌آمد امروز رتبه نسبتا خوبی نسبت به سایر استان‌ها‌ داشته باشد! این طور که مشخص است وضعیت اقتصادی دلیل اصلی افزایش جرم در کشور است چرا که به تازگی شاهد بودیم حتی آجیل نیز که این روزها سیر صعودی قیمت را طی می‌کند، مورد سرقت قرار گرفته بود! از آن جایی که وضعیت اقتصادی و اشتغال رابطه مستقیمی با افزایش جرم در کشور دارد، به نظر می‌رسد مسئولان باید به فکر راه چاره ای در این خصوص باشند!