آقای شریعتمداری به کدام وعده‌تان عمل کرده‌اید؟

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: وعده دادن و عمل‌نکردن در ایران و به خصوص از سوی مسئولان و داوطلبان انتخابات امری عادی و تقریبا مرسوم است. همیشه در ایام انتخابات کاندیداها وعده‌ها و شعارهای رنگارنگی می‌دهند. مسئولان هم هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس وعده‌های رنگارنگی می‌دهند اما وقتی به پای عمل و اجرا می‌رسد عملا هیچگونه اتفاقی در نهایت رخ نمی‌دهد.
از یک نامزد ریاست جمهوری گرفته تا کاندیدای مجلس و شورای شهر و حتی شورایاری‌ها همه وعده رفاه اقتصادی، پیشرفت، عمران و آبادانی را می‌دهند؛ شعارهایی که دهان پرکن هستند و برای جلب اعتماد طرف مقابل قانع کننده به نظر می‌رسند.
معمولا به همان سرعتی که وعده دهندگان وعده‌های خود را فراموش می‌کنند، اعتماد کنندگان هم به تدریج از پیگیری وعده‌ها دست می‌کشند و به عبارتی وعده‌ها را فراموش می‌کنند و در نتیجه مطالبه گری‌ها به نحوی متوقف می‌شود.
بیشترین وعده‌های محقق نشده جنبه اقتصادی و معیشتی داشته و در این میان وزرا و نمایندگان مجلس جزو پیشگامان وعده‌های تحقق نیافته بوده‌اند. در این جا به بررسی چند وعده‌های محمد شریعتمداری وزیر کار و رفاه اجتماعی هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس می‌پردازیم.



>مجموعه ای از وعده‌ها
گرچه مشکلات کشور به مراتب بزرگتر از وعده‌های افراد هستند اما در میان وزرای اقتصادی، محمد شریعتمداری از جمله افرادی است که هنگام رای اعتماد وعده‌های زیادی داد که از آبان ماه گذشته تاکنون کمتر وعده ای محقق شده است.
هنگامی که شریعتمداری از وزارت صمت کنار رفت، دولت با توجه به کارنامه پر از سوال وی در این وزارتخانه به شکل ناهماهنگی وی را برای وزارت رفاه و تعاون معرفی کرد.
گرچه 4 ماه فرصت کمی برای بررسی کارنامه عملکرد یک وزیر است اما به نظر می‌رسد مسیر حرکت وزرا به خوبی نشان می‌دهد که آنها به کدام سمت و سو خواهند رفت.
به عنوان نمونه وی وعده کاهش 10 ساله سن مدیران زیر مجموعه خود را داده بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد سن مدیران وزارتخانه در حد وعده داده شده تغییر نکرده است.
لیست مدیران دوشغله شستا و پیگیری مطالبات کارگران 7 تپه، تعیین تکلیف مدیران پروازی و چند شغله، ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار و جلوگیری از بنگاه‌داری صندوقهای بازنشستگی
از جمله وعده‌های این وزیر بوده است.
شریعتمداری وعده داده بود که در زمینه بحران صندوق‌های بازنشستگی و اشتغالزایی اقداماتی را انجام دهد. وی هنگام ارائه برنامه پیشنهادی خود به مجلس وعده داد که در جهت حل این مشکل گام بردارد.
زمانی که شریعتمداری در تلاش برای کسب رای اعتماد برای وزارت کار و رفاه اجتماعی بود به جلسات مختلف کمیسیون مربوط دعوت می‌شد و وعده‌های اصلاحی زیادی را ارائه می‌داد.
در این جلسات برخی نمایندگان دغدغه‌های زیادی داشتند و اطمینان چندانی به عملی شدن وعده‌های مطرح شده نداشتند. با این حال شریعتمداری از وزارتخانه ای با کارنامه ضعیف در وزارت صمت، برای وزارت رفاه معرفی شد که همان زمان هم انتقادات زیادی را بهمراه داشت.
بخصوص که در وزارتخانه ای همچون کار، موضوعات بسیار مهم و پیچیده ای همچون مدیریت معیشت کارگران و بهبود یا اصلاح وضعیت بازنشستگان وجود داشت که به نظر می‌رسید شریعتمداری چندان نتواند آنها را مدیریت کند.
با این حال وی وعده داد که از پس این مشکلات بر خواهد آمد و برنامه جامعی ارائه داد تا بتواند رای اعتماد را از مجلس کسب کند.

>شفافیت دغدغه من است
یکی از وعده‌های شریعتمداری که آن را در گفتگویی مطرح کرد، بحث شفافیت بود. وی در این رابطه گفت:‌ من فکر می‌کنم یکی از راه‌های جدی مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی خصوصا دستگاه‌هایی که به فعالیت اقتصادی مشغول هستند، انجام فعل بسیار مهمی است به اسم شفافیت.
وی همچنین وعده داد : ما باید اطلاعات مورد نیاز مردم را به صورت شفاف در اختیارشان قراردهیم. ما باید مجموع تمام فعالیت‌هایی را که انجام می‌دهیم اعم از معامله‌های دولتی و پرداخت‌ها و انتساب افراد در سایت‌های معتبر در اختیار مردم قرار دهیم.
با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد وی حتی با وجود آنکه بعدها در اکانت شخصی خود در توئیتر وعده داد که لیست استعفای مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره دوشغله را افشا می‌کند، به وعده شفافیت خود پایبند نماند و تا به امروز از تحقق این وعده خود استنکاف کرده است.

>جوانگرایی، صندوقهای بازنشستگی و بیکاری
جوانگرایی و کاهش 10 سال از سن مدیران وزارتخانه از دیگر وعده‌های شریعتمداری بود که در این راستا گفت: شایسته سالاری در انتخاب مدیران مهم است. در شایسته سالاری نیز انتخاب مدیران جوان می‌تواند مفید باشد.
شریعتمداری در دادن این وعده چنان پیگیر بود که گفت:‌دلیل من این است که جوانان بانشاط و فرهیخته هستند و آرمان‌هایی در ذهن خود دارند. ما باید برای تحقق این هدف برنامه ریزی و ساختارسازی کنیم.
با وجود این پافشاری قبل از کسب رای اعتماد، بررسی‌های حاضر نشان می‌دهد استفاده از مدیران جوان تا به امروز چندان تحقق نیافته و میانگین سنی مدیران وزارتخانه تغییر چندانی نکرده است.
از دیگر موضوعات بسیار مهمی که شریعتمداری وعده آن را داده بود، رفع بنگاهداری صندوقهای بازنشستگی است. با این حال با گذشت نزدیک به 4 ماه از فعالیت وی در وزارت کار هنوز علامت مثبتی که دال بر تلاش برای حذف بنگاهداری و به عبارتی شفافیت بیشتر فعالیت در این راستا باشد، مشاهده نشده است.
در پایان ذکر یکی دیگر از مهمترین وعده‌های شریعتمداری یعنی ایجاد کار و اشتغال حائز اهمیت است. وی در وعده خود گفته بود:‌ ما باید اشتغال ایجاد کنیم و در این راستا ماموریت‌هایی داریم و حتی بنا داریم با وزارت صمت کارگروه رفع موانع تولید ایجاد کنیم.
با وجود این ادعا، چند ماه پس از تصدی مسئولیت شریعتمداری در وزارت کار، مرکز آمار کشور در دی ماه 97 اعلام کرد که جمعیت بیکار کشور با ۵۶ هزار و ۳۷۴ نفر افزایش به سه میلیون و ۱۵۹ هزار نفر رسیده است که به نظر می‌رسد هنوز هم نه تنها اقدام ضروری و لازمی در این راستا صورت‌نگرفته بلکه با روند پایان قراردادها در انتهای سال سونامی بیکاری در 3 ماه نخست سال بعد تشدید هم خواهد شد.