حوزه اقتصادي نيازمند اصلاح


رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: سالانه در حوزه ماليات‌ها ۴۰ تا ۵۰ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي و همچنين ۵۰ هزار ميليارد تومان معافيت‌هاي مالياتي داريم که بايد اصلاح شود. به گزارش ايسنا، محمدرضا پورابراهيمي‌در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي استان کرمان با حضور رييس اتاق ايران گفت: همه ابعاد اقتصاد در بودجه نيست و بايد نگاه ويژه‌اي در حوزه اقتصادي پديد آيد. نماينده کرمان سال ۹۸ را سرآغاز تحولات اقتصادي با اصلاح ساختار اعلام کرد و افزود: محورهاي اصلاح ساختار کاملا مشخص است و اين رويکرد نيازمند اهتمامي‌است که همه ظرفيت‌ها به اين مهم ورود پيدا کنند. وي با اشاره به سخنان رييس اتاق ايران مبني بر اينکه اتاق کرمان در بين اتاق‌هاي کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: ميانگين ميزان بهره‌برداري واقعي واحدهاي توليدي براساس ميزان بهره‌برداري اسمي‌در بخش‌هاي مختلف حدود ۵۵ درصد است. پورابراهيمي‌با بيان اين مطلب که دولت از حجم دارايي‌ها، اطلاعات جامعي ندارد، اظهار کرد: دارايي‌هاي بلااستفاده و کم استفاده دولت ۶ برابر حجم نقدينگي در اقتصاد کشور است که بايد در اين راستا برنامه جدي و مدوني را از سوي دولت داشته باشيم.

وي افزود: تعريف بودجه بدون در نظر گرفتن نفت امکان پذير است و متاسفانه اکنون ادبيات پوپوليستي در اقتصاد کشور حاکم است. رييس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه مسير کشور را با اين ادبيات سنتي امکان پذير ندانست و بيان کرد: سالانه در حوزه ماليات‌ها ۴۰ تا ۵۰ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي داريم و همچنين ۵۰ هزار ميليارد تومان معافيت‌هاي مالياتي داريم که بايد اصلاح شود.

وي ميزان يارانه پنهان، آشکار، نقدي و غير نقدي در کشور را ۹۰۰ هزار ميليارد تومان اعلام کرد و افزود: اگر آمريکايي‌ها به دنبال تهديد ايران با تحريم‌هاي اقتصادي هستند ما نيز بايد با اصلاح ساختار اقتصادي اين تهديدها و تحريم‌ها را به فرصت تبديل کنيم و به‌طوري رفتار کنيم که دهه پنجم انقلاب را به دهه اقتصادي انقلاب اسلامي‌تبديل کنيم