تاکید مراجع تقلید بر ضرورت برخورد جدی با اختلاس، گرانی و رفع مشکلات تولید

بخش خبری: جمعی از مراجع عظام تقلید خواستار برخورد جدی دستگاه‌های مسئول نظام با اختلاس‌ها و دزدی‌ها و تعدی کنندگان به بیت المال و نیز رفع مشکلات مردم در بخش تورم وافزایش هزینه‌های تولید کالا شدند.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی روز پنجشنبه در دیدار وزیر صنعت،معدن و تجارت با ایشان ضمن ابراز ناراحتی از اختلاس‌ها و دزدی‌ها در جمهوری اسلامی گفتند: باید هر چه سریع‌تر و قاطعانه زمینه این دزدی‌ها را از بین برد تا بیت المال محفوظ بماند و اعتماد مردم به نظام اقتصادی و قضائی برگردد.
ایشان با تقدیر و تشکّر از رئیس‌جمهور در سفر اخیر به عراق و مسالت قبولی زیارت هیئت ایرانی، گفتند: بنده از اینکه هیئت جمهوری اسلامی به عراق سفر نمودند بسیار خوشحال شدم. الحمدلله سفر بسیار موفّق و لازمی بود که در این شرایط و اوضاع باید انجام می‌گرفت. هم دیدارها و هم توافق‌هایی که بین دو کشور مهمّ عراق و ایران انجام شد، بسیار خوشحال‌کننده و مسرّت‌بخش بود و ان‌شاء‌الله بیش از پیش ادامه پیدا کند.
ایشان در ادامه، با اشاره به لزوم ارتباط نظام جمهوری اسلامی با جهان و کشورهای منطقه، افزودند: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران، باید ارتباط با جهان بخصوص کشورهای منطقه با حفظ عزّت و مصالح نظام باشد و امثال این سفرها ادامه پیدا کند تا با تدبیر و عقلانیت، بتوانیم به نفع عزّت و پیشرفت اسلام و مردم عزیزمان گام برداریم.


آیت‌الله صافی گلپایگانی در قسمت دیگری از سخنان خود، با اظهار تاسف از وضعیت تورّم و گرانی‌ در کشور، بیان کردند: مردم ایران، متدین، صالح و بسیار شریف می‌باشند که در این اوضاع و شرایط بد اقتصادی، برای خدا و به خاطر اسلام صبر می‌کنند. این اخلاق و بردباری مردم، وظیفه مسئولان را بسیار سنگین می‌کند. تمام همّ و غمّ مسئولان باید ادای وظیفه نسبت به این مردم شریف و بزرگوار باشد تا بتوانند اسباب رنج و زحمت آنها را برطرف و موجبات آسایش و رفاه ایشان را فراهم آورند.
ایشان بخش دیگری از بیانات خود را به اخلال‌های موجود در نظام اقتصادی اختصاص داده و با ابراز تاسف عنوان کردند: اخباری که انسان راجع به اختلاس‌ها و دزدی‌هایی که در نظام اقتصادی کشور می‌شود می‌شنود بسیار ناراحت‌کننده و تعجّب‌آور است. این اختلاس‌ها اصلاً در شان نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگوار ایران نیست و چرا سیستم اقتصادی و نظام بانکی ما باید طوری باشد که به راحتی بتوانند این‌طور پول بیت المال را ببرند و خودشان هم فرار کنند؟! چرا بستر و زمینه اینگونه دزدی‌ها آماده و فراهم است؟! همین چیزهاست که اسباب ناراحتی و نارضایتی مردم می‌شود. ما مدّعی هستیم که نظام ما یک نظام پاک است و مسئولان ما صالح هستند، پس چرا چنین مواردی پیش می‌آید؟! باید هر چه سریع‌تر و قاطعانه زمینه این دزدی‌ها را از بین برد تا بیت المال محفوظ بماند و اعتماد مردم به نظام اقتصادی و قضائی برگردد.
ایشان از دستاوردهای سفر ریاست جمهور، مخصوصاً بحث رایگان‌شدن ویزای سفر که موجب خوشحالی مردم و دوستداران اهل‌بیت علیهم السلام گردید، تقدیر و تشکّر نمودند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: دولت بخش تولید را دریابد
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز گفتند: متاسفانه ازسوی برخی مسئولان آن حمایت و توجهی که لازم است به بخش تولید شود، دیده نمی‌شود، باید کارگروه و اتاق فکری تشکیل و علل تعطیلی واحدهای تولیدی آسیب شناسی شود. اگر تولید باشد، رونق و شکوفایی نیز خواهد بود، اما اگر تولید دچار مشکل شود، یقینا گرانی، بیکاری و وابستگی را به دنبال دارد.
ایشان افزودند: کشورهای پیشرفته جهان بر اثر توجه به تولید به پیشرفت و شکوفایی دست پیدا کرده اند؛ متاسفانه در کشور ما تولید دچار مشکل است.
آیت‌الله مکارم شیرازی یکی از مشکلات عرصه تولید را سیستم بانکی دانستند و گفتند: کارخانجات و بخش‌های تولیدی گاهی اوقات مجبور می‌شوند برای پرداخت اقساط وام‌های دریافتی واحد و بنگاه اقتصادی خود را بفروشند؛ باید مکانیزمی اتخاذ شود تا کارخانجات و واحدهای تولیدی به این راحتی تحت فشار بانک‌ها قرار نگیرند.
ایشان اخذ مالیات‌های زیاد از بخش‌های تولیدی را از دیگر مشکلات ذکر و تصریح کردند: گاهی اوقات به دلیل مسائل و مشکلات مالیاتی کارخانه‌دار مجبور می‌شود قید تولید را بزند و کارخانه و شرکت خود را بفروشد.
ایشان سومین مشکل بخش تولید را فشارهای ناموزن اداره کار دانستند و گفتند: اداره کار باید بداند حمایت از کارفرما حمایت از کارگر نیز هست؛ اگر از کارفرما حمایت نشود کارگر دچار مشکل خواهد شد.
ایشان افزودند: یکی دیگر از مشکلات واحدهای تولیدی نوسانات شدید بازار ارز و عدم ثبات است، در چنین شرایطی کدامین نهاد باید از واحدهای تولیدی حمایت کند تا آنها با اطمینان خاطر به رونق کسب و کار و شکوفایی اقتصاد فکر کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی افزودند: صرف تاسف خوردن از این که بخشی از واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده‌اند کافی نیست، باید راه حل پیدا کرد و پای درد و دل صاحبان تولید نشست، وزارت معدن، صنعت و تجارت باید گروه و کمیته‌ای برای بررسی این مشکل تشکیل دهد.
ایشان جمهوری اسلامی ایران را به دلیل برخورداری از معادن گوناگون بسیار غنی دانستند و گفتند: متاسفانه به دلیل برخی بی‌تدبیری، خام فروشی در بعضی از بخش‌ها ادامه دارد و کشورهای خارجی همین مواد خام را بعد از فرآوری با چندین برابر قیمت به خود ما می‌فروشند؛ جلوی این کار حتما باید گرفته شود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی: نظارت بر قیمتها به گونه‌ای باشد که به فروشندگان و خریداران اجحاف نشود
حضرت آیت‌الله نوری همدانی هم با اشاره به اینکه خدمت به جامعه یکی از مباحث مورد تاکید اسلام است، گفتند: براساس روایات، شریف‌ترین عبادت‌ها، آن است که انسان توفیق داشته باشد که به جامعه خدمت کند.
ایشان ادامه دادند: پیامبر اکرم(ص) در روایتی نورانی محبوب‌ترین مردم نزد خداوند را کسانی دانسته‌اند که بیشترین نفع را به مردم برسانند، بر این اساس هر کسی که به مردم خدمت کند و مردم از وجود آن بهره‌مند شود، به همان نسبت در پیشگاه خداوند دارای محبوبیت خواهد بود.
آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه حوزه کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار وسیع است، ابراز داشتند: کسانی که در این دستگاه به مردم خدمت می‌کنند، باید از مدیریت و مهارت لازم برخوردار باشند.
ایشان با اشاره به مساله قیمت گذاری‌ها در جامعه گفتند: بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه مربوط به تحریم‌ها نیست، بلکه نتیجه کارهای خودمان است؛ متاسفانه امروز قیمت اجناس در بازارها بسیار بالا است، بنابراین باید افرادی باشند که بر این مساله بسیار مهم نظارت کنند.
ایشان با بیان اینکه امروز مردم از وضعیت قیمت‌ها گلایه‌مند هستند، افزودند: قیمت کالاهایی که نیاز روزمره انسان هاست، بسیار اوج گرفته و ضرورت دارد مسئولان نسبت به آن نظارت جدی داشته باشند.
آیت‌الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه بسیاری از گرانی‌ها و تفاوت قیمت‌ها مربوط به تحریم اقتصادی نیست، افزودند: منشا بسیاری از مشکلات کشور سوء مدیریت برخی مسئولان است.
ایشان در ادامه با اشاره به اینکه مسئولان باید نامه امیرمومنان(ع) به مالک اشتر را سرلوحه عمل خود قرار دهد، این نامه را برترین منشور اداره کشورها دانستند و گفتند: حضرت(ع) در این نامه مساله صنعت و تجارت را مورد توجه قرار داده‌اند و فرموده‌اند «با کسانی که در راستای صنعت و تجارت گام بر می‌دارند، با نرمی برخورد شده و با نظارت دقیق از مسائلی همچون احتکار جلوگیری شود»؛ همچنین در این نامه تاکید شده است که قیمت گذاری‌ها براساس عدالت صورت گیرد و حقوق همگان در این زمینه رعایت شود.
ایشان اضافه کردند: امروز مسئولان باید به گونه‌ای بر قیمت‌گذاری نظارت کنند که به فروشندگان و خریداران اجحاف نشود.
آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه متولیان صنعت، معدن و تجارت باید مدیریت کامل در همه ابعاد داشته باشند، عنوان کردند: مسئولان بر همه مباحث اعم از خودرو و خوراک نظارت دقیق داشته باشند.
ایشان با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور خاطرنشان کردند: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلا را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با کشورهای بسیار پایین‌تر است، چرا باید اینگونه باشد؟ ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.
رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدارها ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تولید در کشورگفت: دشمنان محور تحریم‌های خود را تولید قرار دادند که واحد‌های تولیدی را تعطیل کنند و بخش دیگر تحریم‌ها نیز تبادلات مالی را نشانه گرفته است.
سایر اخبار این روزنامه
تولید و قیمت نفت ایران افزایش یافت رویترز: آمریکا معافیت تحریمی واردکنندگان نفت ایران را تمدید می‌کند سرپرست سازمان توسعه تجارت: صادرات غیر نفتی کشور به 40 میلیارد دلار رسید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید دکتر روحانی بعد از بازگشت از سفر عراق: هیچ قدرت و کشور ثالثی قادر نیست بین ایران و عراق تفرقه ایجاد کند ائمه جمعه: سفر رئیس جمهوری به عراق نمایش عزت ایران اسلامی بود روزنه‌های فساد را ببندید واکنش ظریف به کشتار مسلمانان در نیوزیلند: حمایت از اسلام هراسی را متوقف کنید دو ضربه کنگره آمریکا به ترامپ در یک روز 80 کشته و زخمی در جنایت تروریستی حمله به دو مسجد در نیوزیلند تاکید مراجع تقلید بر ضرورت برخورد جدی با اختلاس، گرانی و رفع مشکلات تولید ایران، مسائل و مشکلاتش برخورد گزینشی با حقوق بشر، چرا؟! واکنش فلسطینی‌ها به تغییر لحن آمریکا درباره جولان اشغالی ترامپ اتحادیه اروپا را تهدید کرد کره شمالی: ترامپ فرصت طلایی صلح را از دست داد در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد: رهبر انقلاب: مرزبندی با دشمن بسیار لازم است اما مخالفان نظر خود را به همراهی با دشمنان منتسب نکنید