مردم سال را با سختي و فشار گذراندند


گروه سیاسی: رئيس جمهوري اسلامي‌ايران با اشاره به معضلات و مشکلات پيش روي کشور در سال ۹۷ خاطرنشان کرد: اگر در سال ۹۷ مشکلاتي وجود داشته، دولت به فکر بوده و اينگونه نيست که برخي مي‌گويند دولت به مشکلات مردم توجهي نمي‌کند.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در حاشيه آخرين جلسه هيأت وزيران در جمع خبرنگاران با تاکيد بر اينکه امسال مردم بزرگ ايران هم سختي‌ها و مشکلات و هم حماسه‌هاي بسيار بزرگي را آفريدند افزود: در سختي‌ها و مشکلات هم دشمنان همه توان خود را عليه ملت ايران بکار گرفتند و هم شاهد نامهرباني‌هايي از سوي طبيعت بوديم.

وي تاکيد کرد: اگر در سال ۹۷ مشکلاتي وجود داشته، دولت به فکر بوده و اينگونه نيست که برخي مي‌گويند دولت به مشکلات مردم توجه نمي‌کند. دولت در جهت برطرف کردن مشکلات مردم طرح‌هاي بسياري را در سال جاري اجرا کرد و همه توان و تلاش خود را براي حل مشکلات کشور به کار گرفت و اين راه را در سال ۹۸ نيز ادامه خواهد داد.

رئيس جمهوري با اشاره به اقدامات خصمانه مقامات ايالات متحده آمريکا عليه ايران در اعمال تحريم‌ها و فشارهاي جديد اظهار کرد: مشکل ديگر ما در سال ۹۷ دشمنان قسم خورده‌اي بودند که با همه توان آمدند تا جلوي پيشرفت کشور و زندگي عادي مردم را بگيرند. آمريکايي‌ها بدون هيچ دليلي همچون معاهده‌هاي ديگر از برجام خارج شد و به قول خود شديدترين تحريم‌ها را عليه ملت ايران اعمال کرد.

روحاني گفت: آمريکايي‌ها فکر مي‌کردند که اگر تحريم‌ها و فشارها به ملت ايران را افزايش دهند مي‌توانند به ايران و تهران باز گردند و به مردم ما مسلط شوند اما دستيابي به اين هدف امکان ناپذير است و ملت ايران همانطور که از سال ۴۲ تا کنون ايستادگي کرده‌اند، ايستادگي خواهند کرد.

رئيس جمهوري با اشاره به اينکه آمريکا، صهيونيست و ارتجاع منطقه دست به دست هم دادند تا انتقام ۴۰ ساله خود را از ما بگيرند گفت: در زمينه ارز و قيمت کالاها براي ما مشکل درست کردند اما دولت خسته و نااميد نشد و دست روي دست نگذاشت و به طور مداوم به فکر حل مشکلات و نابساماني‌هاي ارزي بود.

وي ادامه داد: بخش‌هاي مختلف دولت به خصوص بانک مرکزي تلاش کرد و ما تا حدي توانستيم قيمت ارز را کنترل کنيم و در اين زمينه يک مهار نسبي انجام شد. البته اين بدان معنا نيست که قيمت ارز متعادل است و ما به نقطه مطلوب رسيده‌ايم اما دشمن مي‌خواست تورم ما روزانه بالا برود. در شهريور و مهر ما در زمينه تورم مشکلات زيادي داشته‌ايم اما توانستيم رشد تورم ماهانه را کنترل کنيم.

رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه امسال فشار و سختي به مردم وارد شد و مردم سالي را با سختي و فشار گذراندند تاکيد کرد: اما دولت تمام توان خود را به کار گرفته و مي‌گيرد و ما نسبت به آينده بسيار اميدواريم. وظيفه رسانه‌ها هم ايجاد اميد و وحدت بيشتر است، زيرا با اين دو اصل مي‌توانيم از سختي‌ها عبور کنيم.

روحاني با اشاره به اينکه آمريکا در رسيدن به اهداف خود ناموفق بود خاطرنشان کرد: آنها وقتي از برجام خارج شدند انتظار داشتند که ما هم خارج شويم و اروپا هم از آمريکا حمايت کند اما آنها به اهدافشان نرسيدند. ما حساب شده حرکت کرديم و اکنون مورد تحسين کشورهاي دنيا هم هستيم.آمريکا فکر نمي‌کرد ما اينگونه عمل کنيم. اروپا هم زير بار حرف آمريکا نرفت. امروز همه کشورهاي دنيا جز چند کشور معدود، پشتيبان ايران هستند.

روحاني ادامه داد: اقدام آمريکا نه عليه فناوري هسته‌اي بلکه عليه سلامت مردم، محيط زيست، مواد غذايي و داروي مردم بود.

رئيس جمهوري با بيان اينکه ما براي حل مشکلات به لحاظ ساختاري نيز اقدام کرديم، گفت: به ملت بزرگ ايران مي‌گويم مطمئن باشند لحظه‌اي از توطئه دشمنان و حل مشکلات مردم غفلت نمي‌کنيم و با همه توان به دنبال حل مشکلات هستيم. براي کساني که حقوق ثابت دارند افزايش ۲۰ درصدي حقوق را دنبال کرده و قانون مصوب مجلس را اجرايي مي‌کنيم. تکليف حقوق کارگران نيز همين هفته مشخص مي‌شود. براي بخش پزشکي هم تصميمات لازم را اتخاذ کرده‌ايم. به اقشار مستضعف جامعه که تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي هستند نيز در حد توان کمک مي‌کنيم.پرداختي ما به اين اقشار بيش از چهار برابر شده است ولي نياز آنها بيش از اين است.

وي تاکيد کرد: تمام توان خود را براي اشتغال، توليد و تأمين کالاهاي اساسي مردم به کار مي‌گيريم. تا پايان سال حدود ۱۵ ميليارد دلار براي تأمين کالاهاي اساسي پرداخت کرديم. براي سال آينده ممکن است تغييراتي در شيوه تأمين کالاهاي اساسي مردم ايجاد کنيم اما مسير تأمين اين کالاها را ادامه مي‌دهيم. همچنين کمک‌هاي کالايي را ادامه خواهيم داد.

وي با اشاره به اينکه برخي صادر کنندگان، وارد کنندگان و مغازه داران شرايط کشور را مراعات نمي‌کنند بيان کرد: با اين حال بيشتر آنها خيلي خوب، سالم و عادلانه کالا را در اختيار مردم مي‌گذارند اما برخي کالاها را در پستوي مغازه خود به گونه‌اي ديگر توزيع مي‌کنند يا حقوق مردم را رعايت نمي‌کنند. من از تعزيرات، ستاد حمايت و قوه قضائيه مي‌خواهم بيش از پيش فعال باشند. روحاني با اشاره به در پيش بودن ايام تعطيلات نوروز و سفرهاي نوروزي گفت: بايد همه نهادها و افرادي که در ايام نوروز و سفرهاي نوروزي مسئوليتي بر عهده دارند تلاش کنند تا به بهترين نحو اين ايام سپري و همه مسافران به سلامت سفر خود را انجام دهند. رئيس جمهوري همچنين با اشاره به تلاش خبرنگاران و اصحاب رسانه در اطلاع رساني و پوشش اخبار بخش‌هاي مختلف کشور گفت: از همه اصحاب رسانه که در طول سال در کنار مردم حضور داشتند و مسائل کشور را براي آنها بيان کردند و همچنين به انتقاد از دولت پرداختند تشکر مي‌کنم. اين انتقادات اگر سازنده باشد براي دولت بسيار مهم و ارزشمند است.

روحاني افزود: حتماً نبايد مردم را مأيوس کنيم و در جامعه شکاف ايجاد نمائيم و خدمتگذاران را متهم کنيم. من شهادت مي‌دهم که همه مسئولان، دستگاه‌هاي اجرايي، در تلاش هستند تا وظايف خود را به بهترين نحو انجام دهند. در اين شرايط اصحاب رسانه بايد از ما انتقاد کنند و به مردم نيز اطلاع دهند.

وي تصريح کرد: نبايد دشمن اصلي و توطئه اصلي را فراموش کنيم. بلکه بايد هر چه لعنت داريم بر کسي بفرستيم که اين شرايط را براي ما به وجود آورد؛ آمريکايي‌ها، رژيم صهيونيستي و ارتجاع منطقه‌اي اين شرايط را براي ما به وجود آورده است. اين در حاليست که برخي مي‌گويند اين مديريت کشور است که باعث ايجاد چنين شرايطي شده است. در پاسخ به اين افراد بايد گفت که پروژه‌هايي که اخيراً افتتاح شده و همچنين پروژه‌هاي ديگر و اقداماتي که در حوزه‌هاي مختلف انجام مي‌شود نتيجه مديريتي است که در کشور حاکم است.

رئيس جمهوري با اشاره به مديريت حاکم بر دستگاه‌هاي اجرايي کشور خاطرنشان کرد: وزير بهداشت که در اين مجموعه مديريت مي‌کند قول داده که تا پايان دولت دوازدهم پرداختي بيماران را از ۳۳ درصد به ۲۵ درصد برساند و اين بدان معناست که دولت راه خود را طي مي‌کند و وظايف خود را انجام مي‌دهد.