عرصه ديپلماسي جاي اعتماد نيست


وزير امور خارجه با بيان اينکه عرصه ديپلماسي و صحنه روابط بين الملل جاي اعتماد نيست، گفت: ديپلماسي و قدرت ميداني بايد درکنار يکديگر باشند تا اثرگذاري داشته باشد و در غير اينصورت به نتيجه نمي‌رسيم.

به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در جلسه شوراي اداري استان قم بيان کرد: امروز دنيا از جهت منابع قدرت و مراکز قدرت تغيير کرده و منابع و مراکز قدرت متکثر شده است؛ در گذشته تنها غرب براي دنيا تصميم گيري مي‌کرد ولي جهان امروز، جهان پسا غربي است، غرب ديگر مرکز همه تحولات و تصميم گيري‌هاي جهان نيست.

ظريف تصريح کرد: اکنون اتفاقاتي در دنيا در حال رخ دادن است که بنا بر تصميم غرب نيست و حتي بر خلاف ميل آن‌ها است، نمونه آن در مسئله سوريه است که آمريکا تصميم به آتش بس گرفت ولي اين اتفاق رخ نداد، سپس سه کشور منطقه يعني روسيه، ترکيه و ايران تصميم گيري کردند در سوريه تنش‌ها کاهش يابد و اين اتفاق افتاد و برنامه اين سه کشور در سوريه اجرايي شد.

وي گفت: اگر غرب محوري را کنار بگذاريم، غرب شيفتگي و غرب ستيزي هم از ميان خواهد رفت و ما بايد اين واقعيت را بپذيريم، امام خميني (ره) به ملت ايران خود باوري داد و بايد اين خودباوري را داشته باشيم و بدانيم که امروز براي انجام تصميمات، کشور ايران نقش دارد و ديگر کنش گر و وابسته نيستيم.

وزير امور خارجه اظهار کرد: اکنون در جهان منابع قدرت نيز مانند مراکز قدرت، متکثر شده‌اند و قدرت محدود به قدرت نظامي، اقتصادي و يا سياسي نيست و دامنه گسترده‌اي پيدا کرده است؛ قدرت ايثار، قدرت فرهنگي و قدرت معنايي از مؤلفه‌هاي قدرت امروز است و دنياي سکولار نيز اين واقعيت را پذيرفته است.

وي خاطرنشان کرد: ايران داراي قدرت معنايي بالايي است و نشانه اين قدرت تفاوت سفر رئيس جمهور ايران و ترامپ است، ترامپ مخفيانه تنها سه ساعت در يک پادگان نظامي‌در عراق ماند ولي بزرگترين گردهمايي سران عراق براي مذاکره با رئيس جمهور ايران برگزار شد و رؤساي مذاهب و اديان و عشاير از نقش جمهوري اسلامي‌ايران در عراق سپاس‌گزاري کردند.

ظريف تاکيد کرد: قطعاً رشادت‌هاي سربازان رشيد اسلام و فرماندهي سردار قاسم سليماني نقش بسزايي در افزايش قدرت ايران داشته است ولي عامل اصلي قدرت کشور، قدرت معنايي جمهوري اسلامي‌است.

وي افزود: به دليل قدرت معنايي که ايران دارد بر اين باور هستيم که مي‌توانيم با همه مذاکره کنيم، البته مذاکره با اعتماد فرق دارد، ما به هيچ کس اعتماد نداريم و صحنه روابط بين الملل و عرصه ديپلماسي جاي اعتماد نيست و به دوستان نيز نمي‌شود در اين عرصه اعتماد کرد چه برسد به کساني که ۴۰ سال با مردم ايران و انقلاب اسلامي‌سر ناسازگاري داشتند و از دشمنان کشور مانند صدام حمايت کردند.