تیغ سیاست زدگی بر سیل سهمگین

وقوع سیل سهمگین ابتدای فروردین در ایران که به گفته رئیس جمهور در 100 سال اخیر سابقه نداشته است، گرچه صحنه های بی نظیری از همبستگی و بسیج همگانی و خودجوش مردم و نیز مسئولان در نهادهای مختلف را به نمایش گذاشت اما همین اتفاق نیز مانند اتفاق ها و سوانحی از این دست، دوباره بگومگوها و اختلاف های سیاسی و تحلیل های سیاست زده را باعث شد.درحالی که برخی کاربران فضای مجازی در حال مقایسه عملکردها در سیل ویرانگروبیان تحلیل های جانب دارانه خود بودندو عملا بحث های حاشیه ای در این باره از شایعه بارور سازی اشتباه ابرها تا بی خیالی فلان مسئول و... آغاز شده بود، رئیس جمهور هم در یکی از واکنش های خود به سیل در منطقه «گمیشان» استان گلستان بدون آن که نامی ببرد، از اقدامات سپاه در مقابله با این سیلاب، انتقادهای صریحی مطرح کرد: «شکستن این جاده‌ها و ریل راه‌آهن هیچ فایده و تاثیری نداشت... فقط آب را از این ور برده به آن ور، از آق قلا برده به گمیشان، (شرایط) فرقی نکرده است». دکتر روحانی این جملات را زمانی مطرح کرد که تصاویر زیادی از کمک رسانی های سپاه در منطقه در فضای مجازی منتشر شده بود و به دستور فرمانده کل سپاه بخشی از جاده ای که مقابل آب را سد کرده بود ، منفجر شد تا آب از گمیشان تخلیه شود. در واکنش به این انتقاد، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه که چندین بار در مناطق سیل زده گلستان حضور یافته بود، گفت: «اگر دستگاه‌های دولتی هم با تمام امکانات و نیروهایشان پای کار بیایند قطعاً سرعت انتقال بیشتر خواهد شد. امیدواریم امروز با انفجاراتی که صورت خواهد گرفت به ما دیگر تهمت انتقال آب از این سمت به آن سمت نزنند زیرا تنها راه انتقال آب همین راه است.»
همنوایی با جنگ روانی ترامپ و بن سلمان علیه ایران
همچنین در همین ایام فضای مجازی مملو از انتقادها از دولت بود مبنی بر آن چه «بی تدبیری» و «کم کاری» دولت توصیف می شد و برخی کاربران فضای مجازی و حتی رسانه ها، تمرکز انتقادها را به دولت گسیل داشتند. این درحالی بود که درکنار نیروهای نظامی، دولت نیز برای مقابله با این فاجعه پای کار آمده بود.این ماجرا اما با ورود مهران مدیری و انتقادهای تند او به مدیریت دولت در عرصه های مختلف و اشاره به سیل و تکرار کنایه وار کلمه «امید» موج دیگری از واکنش ها را برانگیخت و علاوه بر وزیر کشور،وحید یامین پور مجری منتقد دولت را هم به انتقاد از سخنان مهران مدیری و ترویج فضای یأس از سوی وی کشاند. یامین پور در توئیتر خود نوشت: «گیرم ما منتقد آقای روحانی و دولت اش باشیم ولی با تعابیری که امشب از مجری دورهمی درباره مسئولان شنیدم، شرمسار و سرافکنده‌شدم. ترکیبی از تحقیر و تمسخر و تزریق ناامیدی؛ شک ندارم فردا برخی رسانه‌های اصولگرا پلاتوهای امشب مدیری را سردست خواهند گرفت!»در این میان علی علیزاده، فعال رسانه ای که در لندن اقامت دارد، با انتقاد از فضای تخریبی که در فضای مجازی درباره سیل ایجاد شده بود،در کانال تلگرامی خود گفت: «مغز ما قوای همدردی و سمپاتی را پرورش می دهد برای مواقعی مثل همین سیل ها تا در مصیبت ها کنار هم بمانیم و منافع جمعی را بر منافع فردی ارجح کنیم. اما قوای احساسی که خیلی عقلانی و منطقی نیستند قابل دستکاری هستند و می توانند حس شفقت و همدلی را با یک جمله به خشم و نفرت تبدیل کنند... این وضعیت سوء استفاده از مصیبت طی دو سال اخیر، ضریب گرفته و با جنگ روانی بن سلمان و ترامپ و نتانیاهو علیه ایران همراه شده است...نقد وسیله ما برای اصلاح وضعیت مان است. نقد تبر و تیشه‌ای نیست که به در و دیوار این کشور بزنیم و به جای این که چیزی بسازیم چیز دیگری را هم ویران کنیم.»
اگر این سیل در ژاپن می آمد؟


همچنین در این میان متن محمدرضا اسلامی در اینستاگرام منتشر شد که روایت مشاهدات میدانی او که یک مهندس سازه است از سیل در شهر هیروشیمای ژاپن بود. در این متن با تاکید بر این که «بیشترین بهره ژاپن از طبیعت، زلزله و باران است» آمده است: «آسیب پذیری ژاپن در برابر باران های شدید باعث شده تا ژاپنی ها سرمایه گذاری های هنگفتی در زمینه شبکه های آب و فاضلاب، زهکشی، مهندسی رودخانه، سواحل و... طی چندین دهه انجام دهند.» این نویسنده با اشاره به باریدن 217.5 میلی متر باران در بامداد بیستم آگوست 2014 در هیروشیما نوشته بود: «... 74 شهروند هیروشیما در آن ساعات سحرگاه، زیر خروش سنگ و خاک و آب کشته شدند...نخست وزیر ژاپن چهار روز بعد عازم منطقه شد وامپراتور و همسرش چند هفته بعد!» این مهندس سازه در پایان بندی مطلب خود آورده بود: «سیل به شهرهای مان آمده و آسیب رسانده اما یادمان نرود این میزان آب حتی در ژاپن و آمریکا هم مشکل زاست. دو بحران بزرگ را در ژاپن و آمریکا از نزدیک شاهد بودم؛ سونامی و زلزله توهوکو و آتش کالیفرنیا. در هر دو بحران، دو کشوری که مدعی سابقه و استادی در زلزله و مدیریت آتش هستند، در کارِ طبیعت فرو ماندند.» همچنین مطلبی به نقل از دکتر «علیرضا بازارگان، عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران» در فضای مجازی منتشر شد که در آن فهرستی از کشته های سیل های اخیر در برخی کشورها آمده بود: «ایتالیا – پاییز 2018 – حدود 30 نفر کشته؛ ژاپن – تابستان 2018 – بیش از 200 نفر کشته ؛ آمریکا و کشورهای اطراف (توفان هاروی) – تابستان 2017 – بیش از 50 نفر کشته؛ آمریکا و کشورهای اطراف (توفان ایرما) – تابستان 2017 – بیش از 50 نفر کشته». این استاد دانشگاه در پایان یادداشت خود آورده است: « متاسفانه به دلیل فضای مسموم در ایران، هر اتفاقی تبدیل می‌شود به یک بهانه برای حمله کردن به مسئولان و نادیده گرفتن زحمات آن دسته از عزیزانی که روز و شب انجام وظیفه می‌کنند. البته مثل همیشه در این میان کاستی‌ها و خطاهایی رخ داده است که امیدوارم بتوانیم با افراد گناهکار برخورد قاطع کنیم و از این حوادث تلخ درس بگیریم تا در آینده قوی تر و بهتر عمل کنیم.»