گزارش خسارت‌های سیل در صحن بهارستان

گروه سیاسی: هجوم سیل به کشور در نوروز امسال ، همچنان بازتاب دارد و دیروز حرف اول مجلس بود. این حادثه و عواقب آن در صحن بهارستان مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان هر استان ، گزارشی از میران تخریب‌ها ارائه کردند. 
مسعود پزشکیان که در غیاب علی لاریجانی ، ریاست جلسه را عهده دار بود درابتدای نشست دیروز مجلس ،  با بیان اینکه «مجلس و دولت به تنهایی از پس خسارت‌های سیل نوروز بر نمی‌آیند» در پیشنهادی خواستار تقسیم کار بین گروه‌ها و NGOها، مسؤولان دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، دانشگاه‌ها، هیات‌های مذهبی و مدارس شد و از دولتمردان خواست تا بستر این کار بزرگ را به وجود آورد.
 مسعود پزشکیان ، به گرفتاریهای ناشی از سیل برای بخشی از جامعه اشاره کرد و افزود: سیل نوروزی کام بسیاری از مردم کشور را تلخ کرد. گرفتاری‌ها و مشکلات مردم در مناطق سیل‌زده موجب تلخ کامی هر انسانی می‌شود.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: باران، این رحمت الهی بارید و بسیاری از مناطقی که بی‌آب بود را سیراب کرد اما خرابی‌ها را هم به بار آورد، جان‌هایی را گرفت و زندگی‌هایی را به‌هم زد.


وی با اعلام اینکه «مسؤولان اجرایی دعوت شده به مجلس برای ارائه گزارش سیل در مناطق سیل‌زده حضور دارند»، از ارائه گزارش توسط نمایندگان شهرهای سیل‌زده و برخی از روسای کمیسیون‌های تخصصی در جلسه علنی امروز مجلس سخن گفت.
پزشکیان گفت: اگر مجلس و دولت می‌خواهند کاری برای مردم سیل‌زده انجام دهد بدانند که به تنهایی و فردی نمی‌توانند کار موثری انجام دهند. خدا به بسیج، ارتش، کمیته امداد، هلال احمر کمک کند و از آنان تشکر می‌کنم اما همانطور که سیل همه چیز را خراب کرد و از بین برد باز فقط همین سیل است که می‌تواند خرابی‌ها درست کند و این سیل، سیل مردمی است نه سیل یک اداره، سازمان، گروه یا نهاد. شنیدم که دولت یا مجلس می‌گوید مشکل را حل خواهد کرد، بنده اعلام می‌کنم امکان ندارد که دولت یا مجلس به تنهایی بتوانند این مشکل را حل کنند. اگر بتوانیم همه مردم را بسیج کنیم و همه مدعیان را به صحنه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده بیاوریم، آن است که می‌توان در عمل نشان داد که مشکلات مردم قابل حل است.
نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد داد: این گوی و این میدان، هر ادعا کننده‌ای که فکر می‌کند می‌تواند کاری برای مردم سیل‌زده انجام دهد در صحنه حضور پیدا کند و ۱۰ خانه یا دو محله در اختیار یک گروه یا NGO قرار داده شود تا مشکلات مردم عملا و علنا حل شود، اگر این مشکلات حل شد آن وقت مسؤولان می‌توانند در تریبون‌ها ادعا کنند که مشکلات مردم را حل کردند.
خسارت سیل در گلستان
 بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان 
نماینده مینودشت در مجلس شورای اسلامی  هم  با تاکید بر این‌که سیل خسارات جدی را به استان گلستان وارد کرده است، گفت: شاید اگر مدیریت صحیحی در استان انجام می‌شد شاهد این حجم از خسارت نبودیم. دولت باید تدابیر ویژه‌ای را برای حل مشکلات مردم اتخاذ کند.
شهرام کوسه‌غراوی  در حین بررسی جزئیات سیل در استان‌های کشور، بیان کرد: متأسفانه سیل در استان گلستان جدی گرفته نشده است. اگر سیل را جدی می‌گرفتیم شاهد این اتفاق نبودیم. آمار تخریب و خرابی‌های به جا مانده بالا است و خسارتی بالغ بر ۳,۰۰۰ میلیارد تومان بر جای مانده است.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر مدیریت وجود داشت و سدهای نیمه کاره در استان انجام می‌شد، شاهد این اتفاقات نبودیم.
خسارت سیل در ایلام
 بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان 
نماینده دهلران در مجلس شورای اسلامی هم از هیأت دولت خواست در مصوبات خود برای رسیدگی به مناطق سیل زده به استان ایلام هم توجه کند.
شادمهر کاظم‌زاده  گفت: خدا را شاکریم که در استان ایلام تلفات جانی ناشی از سیل نداشتیم. جا دارد از اقدامات پیگیرانه ستاد بحران استان و استاندار هم قدردانی کنیم که اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای تخلیه روستاهای در معرض خطر انجام دادند.
کاظم‌زاده خسارت سیل در استان ایلام را بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ۶۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، چندین هزار هکتار باغات و بیش از هزار کیلومتر از راه‌ها و سیل بندها و کانال‌‌های شهری دچار خسارت شده‌اند و کشاورزان در شهر تمام مایملک خود را از دست دادند.
۱۹۰۰ میلیارد تومان سرجمع خسارات
 در استان مازندران 
نماینده قائم شهر  هم در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) و در جریان بررسی ابعاد سیل اخیر در استان مازندران گفت که سر جمع خسارت وارده به استان مازندران ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف بوده است.
علی ادیانی گفت: لازم است از همه دستگاه‌های اجرایی در استان مازندران و صدا و سیما و ارتش و هلال احمر تشکر کنم؛ کما این که عدم توجه به احداث سازه‌ها و ابنیه‌های فنی و کارشناسی مستقر در جوار رودخانه‌ها و عدم اهتمام جدی نسبت به ادغام سدهای نیمه تمام و دارای مجوز از هیأت وزیران در استان مازندران باعث بروز خسارات شد.
وی خسارات وارده به استان مازندران را ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی و مسکن عنوان و خاطر نشان کرد: ۴۰۰۰ دام سنگین و سبک، ۱۰۰۰ هکتار از اراضی و باغات، ۳۰۰۰ واحد صنفی کوچک، ۶۴۰۰ واحد مسکونی از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد از بین رفته است.
سیل زدگان پلدختر جز لباس تنشان چیزی در بساط ندارند
نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی هم  با بیان این که ۳۰ هزار نفر در سیل اخیر لرستان بی خانمان شده‌اند گفت که سیل زدگان جز لباس تن خود چیزی در بساط ندارند.
 حمیدرضا کاظمی گفت: اگر می‌دانستم این جلسه با حضور نمایندگان دولت برگزار نمی‌شود حتماً مردم سیل زده پلدختر و معمولان را رها نمی‌کردم و به تهران نمی‌آمدم.
وی ضمن قدردانی از فرمانده کل قوا برای صدور دستورات لازم به سپاه و ارتش جهت کمک به سیل زدگان گفت: از رئیس مجلس، اعضای هیئت رئیسه و نمایندگانی که در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند و یا تلفنی پیگیر وضعیت بودند و همچنین وزرا و کلیه مسئولین قدرانی می‌کنم.
رئیس جمهور امکانات را به استان‌خوزستان گسیل کند
نماینده مردم اهواز هم در صحن مجلس   با تاکید بر این که در استان خوزستان امکانات کافی وجود ندارد بیان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهم تا نسبت به گسیل امکانات به استان اقدام کند.
علی ساری بیان کرد: ماشین آلات سنگین به میزان کافی وجود ندارد. متأسفانه در روستاهایی که با سیل درگیر هستند و احتمال سیل در آنها وجود دارد به اندازه کافی ماشین آلات نیست. رهاسازی آب در شرایط امروز اشتباه است. بنده از آذر ماه پیگیر هستم و اکنون باید پرسید که چرا تا اسفند ماه رهاسازی آب انجام
 نشده است؟
نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: اگر ماشین آلات سنگین وجود ندارد چرا به رئیس جمهور و معاون اول ایشان اعلام نمی‌شود. در خصوص لایروبی رودخانه‌های استان رئیس مجلس گفته‌اند که نمایندگان اهواز چه زمانی به دنبال لایروبی بوده اند. باید بگویم در حضور وزیر نیرو این موضوع اعلام شده و حتی یک شرکت هلندی نیز به ایران آمد اما اجازه این کار را ندادند.