ایلام و مدیریت بهینه در مهار سیلاب

اسما رضایی*- ایلام با۵۸۰ هزار و ۱۵۸نفر براساس سرشماری نفوس و مسکن سال۱۳۹۵هجری شمسی کم‌جمعیت‌ترین استان ایران را در رنکینگ جمعیت کشور به خود اختصاص داده است که این امر به دلیل نرخ پایین زاد و ولد و بالابودن میزان مهاجرت به دیگر استان‌ها و پایتخت در این استان است
استان ایلام با ۱۹۰۸۶ کیلومتر مربع، حدود۴/۱درصد مساحت کل کشور است؛ استان ایلام از جنوب با خوزستان، از شرق با لرستان، از شمال با کرمانشاه و از سمت غرب با ۲۲۵کیلومتر مرز مشترک با عراق همسایه است.
مرکز استان، شهر ایلام است. به طورکلی، نواحی شمالی و شمال شرقی ایلام کوهستانی است و نواحی جنوب غربی و مغرب آن از اراضی پست و کم‌ارتفاع تشکیل شده است. شهر ایلام با شهرهای دیگر استان مانند سرابله، مهران و دهلران به علت ارتباط تاریخی با سرزمین میان رودان آثار جالب توجهی دارد؛ از جمله بقایای شهرهای قدیمی در دره دهلران، تپه باستانی آهنگران در سرابله اجتماعی‌ترین شهر ایران، سراب کلان سیروان و کزآباد در هلیلان که پژوهشگران قدمت انسان را در اینجا۷۰۰۰سال برشمرده‌اند.
مردم نستوه، بااخلاق، اصیل و مقاوم ایلام به سخاوت و کرم معروف‏اند و پربیراه نیست که از ایلام با نام‌های «آلامتو-مردمان سرزمین طلوع آفتاب» یاد می‌شود و از نظر اقلیمی مناطق سه‌گانه سردسیری، گرمسیری و معتدل را به خوبی می‌توان مشاهده کرد. استان ایلام از نظر شرایط اقلیمی، جزو مناطق گرمسیر کشور محسوب می‌شود ولی به علت وجود ارتفاعات، اختلاف درجه حرارت و میزان بارندگی در بخش‌های شمالی، جنوبی و غربی آن زیاد است که در باران‌های سیل‌آسای اخیر که تمام کشور از آن بی‌بهره نبود این مسئله به وضوح نمایان بود و در شهرستان سیروان و بخش ماژین ‏دره‏شهر، خسارات فراوانی به خانه‌های مسکونی، زیرساخت‌ها، زمین‌های کشاورزی، باغات، اکوسیستم‌ها و کنام جانوری وارد کرد. همچنین در سرابله که آبان‏ماه ۹۶ در اثر زلزله مهیب سرپل‏ذهاب آسیب فراوانی به خانه‌های مسکونی این شهر وارد شد و این شهر دچار پدیده فرونشست شده است و هنوز زمین این منطقه ناآرام است و پس‏لرزه‌های انفجاری آرامش شهروندان این شهر را برهم زده است و بارانهای اخیر به خانه‌های مسکونی آسیب بیشتری رسانده است. با مدیریت خوب و به‏موقع استاندار ایلام که رئیس ستاد بحران این استان است و قاطعیت و پای کار بودن او مسائل و چالش‏های سر راه سیلاب استان با برنامه‌ریزی و تشکیل جلسات ستاد بحران مکرر و مستمر، موانع یکی پس از دیگری چاره‌اندیشی و مرتفع شد اما اکنون حداقل کف انتظارات مردم این است که ریاست‏جمهوری به سرابله پایتخت اجتماعی ایران سفر کرده و به وزیر نیرو تاکید کنند که هزینه برق در ماه‏های گرم سال در دو شهرستان چرداول و سیروان کم شود و سهمیه مناطق جنگی برای این دو شهرستان، که پیشانی عتبات عالیات است و شهدای زیادی به انقلاب تقدیم کرده‏اند به‏طوری‏که روستای جانجان از توابع آسمان‏آباد سرابله بیشترین شهید را در غرب کشور به خود اختصاص داده است، را در فیش حقوقی کارمندان شهرستان چرداول به مرکزیت سرابله اعمال کنند.
* نویسنده و روزنامه‏نگار
سایر اخبار این روزنامه